Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 11 juni 2026, 11:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 3 augusti 2010, 12:23 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Helge Jordal

Jag tycker inte att någon (Heidi Ruud Ellingsen, Liv Ullmann och Helge Jordal) in i Isfolket för mig. Inget dumt mot dem men jag tycker inte att Heidi är tillräckligt vacker för att spela Sol, inte för att Heidi inte är vacker men det är bara så att Sol ska vara SÅ vacker, om ni förstår vad jag menar? :giggle:

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/

InläggPostat: 4 augusti 2010, 10:33 
Isfolksfan
Isfolksfan

Det blir spännande att se hur filmerna blir, vanligtvis brukar ju böckerna vara bättre men det finns ju den ena eller andra filmen där filmerna har varit bättre :) Är det någon som vet när detta ska ske?

InläggPostat: 4 augusti 2010, 20:34 
Gudom
Gudom

Jag hoppas att dom kommer prata på norska/svenska/danska och gärna att dom "föråldrar" språket lite för att få den rätta känslan.

Som i Arn filmerna tex så pratar dom ju stockholmska...hallå!!!??? Filmerna utspelar sig under 1100 talet, då vill man ha lite gammelsvenska tack!! Blev helt fel när dom pratar modern svenska ju...men filmerna är ju bra ändå, men det hade verkligen förstärkt filmerna mer om dom pratat gammelsvenska. Tycker jag iaf :lol:

InläggPostat: 5 augusti 2010, 00:05 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blodshämnd skrev:
(...) men jag tycker inte att Heidi är tillräckligt vacker för att spela Sol, inte för att Heidi inte är vacker men det är bara så att Sol ska vara SÅ vacker, om ni förstår vad jag menar? :giggle:

Jeg forstår hva du mener, og er til dels enig. Men nå har jeg sett henne som Sol tre år på rad, og hun blir bare bedre og bedre. Om ikke utseendet (dvs. ansiktet) stemmer 100 %, så har hun i alle fall den rette personligheten. Gnistrende, energisk, meget levende og veldig sjarmerende. Hun har uansett blitt min Sol! :)

LunaLovegood skrev:
Jag hoppas att dom kommer prata på norska/svenska/danska och gärna att dom "föråldrar" språket lite för att få den rätta känslan.

Som i Arn filmerna tex så pratar dom ju stockholmska...hallå!!!??? Filmerna utspelar sig under 1100 talet, då vill man ha lite gammelsvenska tack!! Blev helt fel när dom pratar modern svenska ju...men filmerna är ju bra ändå, men det hade verkligen förstärkt filmerna mer om dom pratat gammelsvenska. Tycker jag iaf :lol:

Jeg håper også at de vil prate norsk, svensk og dansk, men helst ikke for gammelmodig, da kan de jo like godt prate islandsk! ;) Likevel, språket bør ikke være for moderne heller... (Har irritert meg mer enn én gang over Margits (eller kanskje heller oversetterens) bruk av ordet 'voldsomt' i tide og utide (og andre lignende ord).)

Hadde vært morsomt om Silje, Tengel, Sol osv. hadde pratet trønder, og at alle andre også hadde pratet passende dialekter og språk (slovensk for Heike for eksempel). :)

InläggPostat: 5 augusti 2010, 10:34 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Det komer bli ett stort jobb att leva upp till allas förhoppningar och förväntningar.
En annan sak är ju att de flesta karaktärerna är oftast väldigt unga när de har sina äventyr och sedan är det många av dem som lever vidare lite mer i "bakgrunden" tills de blir gamla.
Om tex 16 åriga silje ska spelas av någon som är runt 30 skulle det ju verka lite konstigt men å andra sidan blir ju Silje äldre,mor och lite kraftigare, hur ska en 16 årig tjej kunna gestalta det? Ja, jag vet att det finns bra makeup osv... men det är en rejäl utmaning dom tagit på sig och jag hoppas verkligen att det kommer gå hela vägen och bli bra!
Teknoligin finns ju där idag i varje fall :)
Det kan bli snygga specialeffekter och stunts!

InläggPostat: 5 augusti 2010, 17:38 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

*Halkatla* skrev:
Det komer bli ett stort jobb att leva upp till allas förhoppningar och förväntningar.
En annan sak är ju att de flesta karaktärerna är oftast väldigt unga när de har sina äventyr och sedan är det många av dem som lever vidare lite mer i "bakgrunden" tills de blir gamla.
Om tex 16 åriga silje ska spelas av någon som är runt 30 skulle det ju verka lite konstigt men å andra sidan blir ju Silje äldre,mor och lite kraftigare, hur ska en 16 årig tjej kunna gestalta det? Ja, jag vet att det finns bra makeup osv... men det är en rejäl utmaning dom tagit på sig och jag hoppas verkligen att det kommer gå hela vägen och bli bra!
Teknoligin finns ju där idag i varje fall :)
Det kan bli snygga specialeffekter och stunts!

Kör på med en 25 åring så blire nästan jämt :giggle:

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/

InläggPostat: 6 augusti 2010, 15:40 
Gudom
Gudom

:giggle:

InläggPostat: 7 augusti 2010, 22:10 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

:rofl2:

InläggPostat: 8 augusti 2010, 17:35 
av Isfolket
av Isfolket

OOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMMMMMMYYYYYYYYYYYYYYYYYIIIIIIIIIIISSSSSSSSSSSSFFFFFFFFFFFOOOOOOOOOOOOLLLLLLLLLLLLLLKKKKKKKKKKKKKKKEEEEEEEEEEEEEETTTTTTTTGGGGGGGGGGGUUUUUUUUUUUUUUDDDDDDDDDD!!!!!!!!!!!

ÄR DET SANT!? :hdance2: :hdance2:

AAAAAAAAAAAAA (JOBBIGT FJORTISSKRIK)!!!!!!!!!!!!!!!! :shock: :shock: :shock:

Om ni är säkra på detta dör jag!!

:asincere:

InläggPostat: 10 augusti 2010, 08:35 
Isfolksfan
Isfolksfan

Sollemo skrev:

Om ni är säkra på detta dör jag!!

:asincere:

Dö behöver du ju inte, då missar du ju det roliga :) Sen om filmerna kommer på DVD ska jag vara en av de första som köper dem!!!

InläggPostat: 10 augusti 2010, 10:03 
Trollkunnig
Trollkunnig

Om det kommer några filmer vill jag nog helst titta ensam.
Jag vill ju inte att pappa ska reta mig för attt jag läser ``snusk´´
Han råkade läsa lite i Ängel med dolda horn.

InläggPostat: 10 augusti 2010, 22:07 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Bokmalen skrev:
Om det kommer några filmer vill jag nog helst titta ensam.
Jag vill ju inte att pappa ska reta mig för attt jag läser ``snusk´´
Han råkade läsa lite i Ängel med dolda horn.

Din pappa vet säkert redan om att Isfolket räknas som tantsnusk ;) Men det är inga fel att gilla de ;)

InläggPostat: 11 augusti 2010, 14:12 
Trollkunnig
Trollkunnig

Nej han vet nog egentligen inte vad isfolket handlar om och jag tror att han tycker att jag är lite för ung för att läsa ``sånt där´´ :giggle:
Och böckerna är ju så bra. :hdance2:

InläggPostat: 11 augusti 2010, 20:50 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Jag måste ändå säga att det är väldigt lite "snusk" i böckerna... förutom i den om Vanja kanske...
Men när böckerna kom var det inte lika vanligt att skriva så öppet om det utan en massa poetiska omskrivningar och genast kallades det för tantsnusk... fånigt... jag har läst böcker med mer sex och mer detaljer... ex vis Grottbjörnens folk serien... om Ayla...

InläggPostat: 12 augusti 2010, 10:49 
Trollkunnig
Trollkunnig

Jag såg första boken på film i skolan, det verkade inte vara så mycket snusk. :tkiss:
Men jag har inte läst böckerna :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme