Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 september 2006, 20:21 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Jag trodde alltid att Magda-spöket inte var ett spöke. Men nu kan man börja fundera...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 september 2006, 21:44 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 17 augusti 2006, 16:43
Inlägg: 264
Ort: Svedala
Ja, vi uppfattar det nog olika. För min del har jag nog alltid sett henne som ett spöke.

//Moonwitch


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 februari 2007, 03:55 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 22 september 2006, 15:56
Inlägg: 30
Ort: Helsingborg
Jag tänkte också på "spöket" Magda men jag tror att hon var ett spöke för man kan ju aldrig veta... Mer intresant om hon var ett spöke... Och angående Anette så reagerade jag på en gång när hon sa att hon inte hade arvsrätt, då skulle hon inte haft några friare. Jag tror de var mycket noga med det förr, flickor var ju mindre värda då och skulle bara vara tysta och vackra... Grr vad arg man kan bli på sådant. Men det är tur att isfolkets kvinnor var så starka! :crazy:

Ewa


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 3 november 2007, 09:06 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Are lär ha sagt på sin dödsbädd att han såg fram emot att få träffa sina döda släktingar igen, och nämner då bland andra Tarald. Det är dock ingen som har talat om för honom att Tarald dog när trädet föll över dem!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2007, 15:44 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 november 2007, 19:06
Inlägg: 1338
Ort: Göteborg
Har precis läst ut bok 9 - Den ensamme..
Något jag reagerade på var när de talar om de tre barnen Niklas, Dominic och Villemo och deras ögon..

På sidan 184 säger Cecilie när hon tittar på Dominic:
"Har man sett på katten! Ännu en med morfar Tengels gula kattögon"

Men högst upp på sidan 190 står det:
"Han log lite drömmande. - De är ena söta ungar, de tre grönöggda! Finns inte ont i dem."

_________________
Läs gärna min blogg: http://langtanefterbebis.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2007, 17:57 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Så tycker jag att det är ofta i de flesta böckerna... ibland står det grönögda och ibland gulögda... Lite förvirrande...
men kanske deras ögon är som bärnsten, grön eller gul i olika ljus ???
Nej jag vet inte... :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 9 - Den ensamme
InläggPostat: 3 juli 2008, 19:52 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 22 juni 2008, 18:04
Inlägg: 145
Ort: Gråstensholm
Det varierar nog, tex Sols var ju ibland topasgula och ibland ljusgröna...

_________________
Why is it so difficult to love each other I wonder?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 21 augusti 2012, 10:57 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Nu har jag precis läst ut den boken, men läste tråden igår, så jag har funderat lite. Jag tycker också att det är lite kluvet huruvida hon är ett spöke eller inte. Spåren är ju lätta att förklara bort, på det sätt som görs, men svårare är ju att Birgitte inte ens ser kvinnan som familjen försökt få tag i och spärra in, och hur hon har kunnat röra sig i huset utan att bli upptäckt.

Nej, det känns som om någon bit är "borttappad" här, kanske var det meningen att det skulle ha varit någon utförligare förklaring... :ponder2:

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 9 - Den ensamme
InläggPostat: 19 oktober 2012, 17:41 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag misstänker att det är så pass gåtfullt och vagt beskrivet med flit, just för att belysa hur man såg på psykiska sjukdomar på 1600-talet. Folk var vidskepliga. Man trodde starkt på Gud och hade ännu inte förstått att jorden var rund. De som led av själssjukdomar betraktades (precis som idag, fortfarande... :cry: ) som underliga, avvikande, sådana man skulle sky och sätta undan.

Margit lämnar till läsarna att räkna ut hur det i själva verket förhöll sig. Jag kan tycka att det är en snygg gest, och det förhöjer den spöklika stämningen i boken. Det SKA gå rysningar längs vår ryggrad just för att detta med Magda är ett litet mysterium. I slutet av boken får ju Mikael sina egna vanföreställningar krossade, när hans släktingar talar om för honom att han haft en dödslängtan och tagit tillflykt till spöken och fantasier för att han inte orkat med sin tillvaro, och fick ett trauma av krigsupplevelserna. Jag gissar att i modern tid skulle man sätta diagnosen Posttraumatiskt Stressyndrom på Mikael!

Närheten till och kärleken från släktingarna, hans lille son och den förbättrade relationen till hustrun plus att han äntligen hittar sin nisch - författandet - gör till slut att han orkar resa sig som människa igen. Jag tycker boken är jobbig att läsa för jag vet exakt hur det är att lida av svartsyn och depressioner, men jag tycker den slutar så härligt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 9 - Den ensamme.
InläggPostat: 1 juni 2020, 12:49 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
jag lyssnade precis på podden om Den ensamme, och vid debatten om den mystiska kvinnan som Mikael möter där i Livland, om hon var ett spöke eller inte (fram tills nu har jag mer hållit på att hon var ett spöke) och Dan snackade om att han hade en teori om att hon var både spöke och människa. jag fick nu typ en teori om den teorin! Vet inte hur vattentät den är, men här kommer den: Tänk om Magda var en gengångare (litegrann som Feodora i Korpens vingar) och typ... jag har inget bra namn på det, men att Magda i perioder kunde ta över den där fasterns kropp och därigenom ibland vara vid slottet för att kolla läget och försöka hjälpa sina släktingar, men utan att bedragarna upptäckte henne för att hon med sina spök-skills kunde göra sig osynlig? Det skulle åtminstone förklara att Birgitte och de andra inte såg/reagerade på henne när Mikael gjorde det. Fast det förklarar ju inte att hon inte kunde öppna några dörrar eller så. Men hon kanske var liten och smal och det var väldigt tunga och tröga dörrar? Så att hon inte kunde öppna dom även om hon besatte hennes yngre släktings kropp.

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012