Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 00:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Regler kring utvald/drabbad
InläggPostat: 4 maj 2006, 03:01 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Okej, så, vad som sägs kring Taran-gai är att då de haft en drabbad så har inte norska släkten fått en, och så vidare, för det kommer bara en per generation. Visst så ges en förklaring till Villemo/Dominic/Niklas trion. Men varför ska det vara sådant att det var tvungen halta med släktleden bara för att det skulle finnas både en Utvald och en Drabbad? Uppenbarligen har det funnits två drabbade i samma generation tidigare, Estrid och Jahas, till exempel. Varför försvinner detta? Är det en regel som blir använd lite nu och då då det passar in, eller finns det någon förklaring bakom det?

Jag har aldrig fått det att gå ihop. Kanske har tagit detta i en annan tråd tidigare. :ponder2: :shrug: :giggle:

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 09:46 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Jag har nåt minne av att det stod nånstans att efter TDG så blev det bara en... men det stämmer ju inte heller... Shira och Mar var ju samma generation. Fast det görs kanske en åtskillnad på drabbad/utvald i den frågan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 09:53 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag vill se någon skriva ner reglerna för utvalda och drabbade som stämmer med allt som har skrivits i böckerna. Jag får inte ihop det hur jag än gör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 10:18 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jag vet bara att för att förklara att det funnits drabbade i Taran-gai när det så uppenbart funnits en i varje generation i Norden så är det nån som säger (tror det är i Demonernas Fjäll) att lite slumpmässigt så dök det upp 2 drabbade i samma generation och sen så tog de väl Estrid och Jahas som ett exempel. Jag tror de var påhittade mest för att visa undantagen som bekräftar reglerna...

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 10:58 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Vad jag minns så sägs det (inte ordagrant)
"Så då det hoppats över en generation hos oss/er har det kommit där/här?", det är antingen Vendel eller Sinsiews mamma (urk, namnet är borta) som säger det.

Om vi sedan säger efter TDG, en Utvald och en Drabbad kan vara i samma generation. (Shira/Mar, Dominic/Niklas/Villemo+Villemo Syster) Så funkar den delen.

Men, varför kommer det då det med att släktledet måste halta? Det stämmer inte, för mig, för Nataniel är Utvald, inte Drabbad.

I hans generation finns för övrigt bara han. I två generationer ovan har vi två Drabbade, Erling Skogsrud och Benedikte. I den som är mellan dom finns "bara" ett dödfött Drabbat barn.

Umm...

Citat:
Tengel lovades jordisk vinning mot att minst en av hans ättlingar i varje släktled skulle gå i tjänst hos Djävulen och utföra onda handlingar. Deras tecken skulle vara de kattgula ögonen, och de skulle besitta trolldomskrafter. Och en gång skulle det födas en, som ägde större övernaturlig förmåga än världen skådas.

Så, att det är fler än en är inte konstigt. Att det är färre än en är det. :ponder2:

Okej, då har jag täckt upp halva saken, varför det är fler än en ibland. Och om man räknar Utvalda som Drabbade så har vi då koll på varför det är ok släktledet med bara Utvalda.

Då kvarstår fortfarande tankarna kring Taran-gai samt varför släktleden prompt skulle halta. :ponder2:

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 11:48 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Jag har för mig att TDG jobbade som fan med bersvärgelser för att få till att det inte föds mer enn en drabbad, samtidig som han öppnade för att dom utvalda skulle få väg? :ponder2:

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 12:26 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Står inget om det i det jag citerade. Har för mig han bara fipplade fram Utvalda. Och om det bara skulle vara en, då floppade det med Erling och Benedikte. :shrug:

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 12:33 
Horisontblickerska
Horisontblickerska
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 14:55
Inlägg: 8504
Ort: Horisonten
Jag förstår heller inte. Det finns ju inget nedskrivet om att TDG gör en motbesvärjelse mot TDO för att få fram utvalda istället. Det bör ju vara en ganska viktig del i historien.

_________________
http://www.horisontblickerska.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 12:46 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Det kommer i någon av böckerna hur han sprungit ut i skogen, var borta en månad, och ordnade det där med Utvalda. Och att det hade gjort honom lite trött och matt.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 13:11 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag känner igen det där svagt, någon som kan hitta vilken bok det är och vad det står?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 14:21 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag gissar på Demonernas fjäll, men det är en ren gissning. :shrug:

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 14:22 
Horisontblickerska
Horisontblickerska
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 14:55
Inlägg: 8504
Ort: Horisonten
Jag känner också igen det svagt. Ska genast gå och bläddra bland böckerna!!

_________________
http://www.horisontblickerska.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 15:23 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Sida 61-62 Demonernas fjäll. Där kan ni läsa om TDGs besvärjelser för att lindra den onda arvet.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 15:27 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag har också alltid stört mig på att det står att minst en i varje släktled blir drabbad, men så fort ett drabbat barn föds pustar resten av släkten ut eftersom de då inte kommer att få en drabbad. Men om det är minst en så borde risken vara lika stor även om en drabbad redan är född :ponder2:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 maj 2006, 15:34 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag har inte reflekterat så mycket över "minst" eftersom jag främst gått efter det i böckerna. Däremot har jag varit fundersam på just det med att det funnits två ibland, och bara utvalda ibland. :ponder2: Men det kan väl vara just det att de inte förstod det med att det var "minst" en. Och att utvalda är drabbade egentligen. :ponder2:

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012