Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 19 augusti 2019, 08:29 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi kommer att prata både om filmen och boken. Anna läser boken. Dan ser filmen (men har läst böckerna i forntiden).

Vi behöver era svar senast den 25:e oktober kl 23.59

Vi behöver din hjälp genom att du svarar på de här fem frågorna. Alla svar kommer att läsas upp i podden, precis som vi gör i Sagan om Isfolket-podden.

Avsnittet kommer att publiceras någon gång i oktober/november


Svara på följande frågor i den här tråden så vi har allt på ett ställe
* Vad tyckte du om boken/filmen?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
* Vilken är din favoritkaraktär?
* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?


Här är podden där avsnittet kommer att publiceras, troligtvis som avsnitt 14. Det finns alltså redan avsnitt så in och lyssna så ni förstår ungefär vad ni har att vänta er: https://player.fm/series/hard-nerd-cafe


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 augusti 2019, 21:41 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
* Vad tyckte du om boken/filmen?
Älskar båda två men håller en knapp på boken framst

* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
I filmen: när Ginny freakar ut så fort hon ser harry.
I boken: när harry kommer inn i dagboken!

* Vilken är din favoritkaraktär?
Fawkes!!!

* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
Boken utan tvekan :)

* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
Peeves!!!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 september 2019, 15:35 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Hemligheternas kammare

Jag tycker både boken och filmen är bra.
Favoritögonblick i boken är när Dumbledore lugnt förklarar för Mallfoy om vem som öppnade hemligheternas kammare och om dagboken som ”råkade” hamna hos Ginny.
Favoritögonblick i filmen är när Harry o Ron flyr från spindlarna i skogen.
Favorit karaktär i boken är Dumbledore, hans sätt att förklara och agera på ett lugnt men effektfullt sätt.
Favorit karaktär i filmen är hermione som är smartast och är den som löser gåtan med Basilisken.
Boken är bäst.
Jag hade gärna sett mer av Missnöjda Myrthel i filmen, i boken berättar hon mer om sitt liv hur hon blev mobbad och att hon förföljde en elak elev utanför skolan men blev förvisad tillbaka till skolan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 oktober 2019, 22:29 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 juni 2017, 21:42
Inlägg: 19
    Vill börja med att säga att avsnitten om första boken var väldigt bra och det ska bli riktigt kul att höra er analysera hela bokserien.

    Har sett både filmen och läst boken ett antal gånger och precis som med första boken/filmen så gillar jag boken bäst. Den låter mig gotta ner mig i hela trollkarlsvärden och njuter av att läsa om alla små detaljer som sätter en fantastisk stämning i berättelsen. Dessutom ger boken en större förståelse för varför vissa karaktärer gör som de gör och de blir också mer levande. I filmerna blir vissa av dem lite tråkiga som till exempel Ginny. Hon råkar ju ut så mycket och lyckas med bedriften att bli en fullfjädrad tuppseriemördare som elva-åring.

    Mina favoritscener i boken är dels när Hermione övertygar Ron och Harry om att de ska bryta mot reglerna för att komma åt en bok från förbjudna avdelningen i skolans bibliotek. Det känns som att det gör dem ännu mer sammansvetsade som grupp.
    Älskar också Lockmans Alla Hjärtans-firande med dvärgarna som kläs ut till keruber och tvingas läsa att kärleksdikter som är så vansinngt kul.

    Min favoritscen från filmen är när Fawkes kommer för att rädda Harry i Basiliskens grotta.

    Harry är min favoritkaraktär. Han är komplex och det är lite gripande nar han kan identifiera sig med den unge Tom Riddle/Voldemort och hans önskan att få stanna på Hogwarts över sommaren.

    Boken är helt klart bäst. Precis som första filmen tycker jag den är lite för gullig och tillrättalagd samt att de skalat bort lite väl mycket. Det kan jag till viss del förstå annars hade filmen blivit lite väl lång.

    Det jag saknade i filmen är Lockmans Alla Hjärtans-firande med dvärgarna som kläs ut till keruber och tvingas läsa att upp kärleksdikter för eleverna. Det är så vansinngt kul. Men framförallt saknar jag TUPPARNA! Fattar inte varför de slopat allt om tupparna som tydligen är livsfarliga för en basilisk?


    Upp
     Profil  
     
    InläggPostat: 26 oktober 2019, 02:52 
    Nyföding
    Nyföding

    Blev medlem: 16 augusti 2019, 22:48
    Inlägg: 4
    Jag lovade herr seriemördare att svara på detta innan lördag, nu är klockan 03:39 på lördag morgon, jag hoppas det går bra i alla fall :shock:

    * Vad tyckte du om boken/filmen?
    Jag tror tvåan är den filmen jag uppskattat minst av den här serien. Vet inte varför, den är bra och jag gillar handlingen, men det är något som gör att den inte riktigt fastnat.
    Dock tycker jag om boken. Beskriver mycket om trollkarlsvärlden och jag älskar att följa med dem på lektionerna och utforska korridorerna på nära tillsammans med dem. Möta Peeves och smita förbi Filch, haha

    * Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
    I boken: lektionen med Lockman och Pixi-gnomerna. Även provet de har samma lektion, med frågor som
    "När fyller Gyllenroy Lockman år?" Och "vilken är hans favoritfärg" tror jag det är haha.
    Älskar Lockman i boken :lol:
    Filmen: frukosten hos Weasleys. Arthurs entusiasm över att pojkarna tagit bilen, Mollys tillrättavisade. Och när Ginny kommer ner för trappen och ser Harry!

    * Vilken är din favoritkaraktär?
    Gyllenroy Lockman

    * Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
    Boken helt klart.

    * Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
    Mer från lektionerna. Mer med Filch och Peeves.

    Älskade de första avsnitten! Grymt jobbat :tkiss:


    Upp
     Profil  
     
    InläggPostat: 26 oktober 2019, 14:57 
    Hörning

    Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
    Inlägg: 11269
    Ort: Svarta Salarna
    Poddat och klart!


    Upp
     Profil  
     
    Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
    Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

    Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


    Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
    Du kan inte svara på trådar i denna kategori
    Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
    Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

    Sök efter:
    Hoppa till:  
    cron
    Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
    Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012