Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reflektioner över Isfolket
InläggPostat: 13 januari 2017, 22:08 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Jag har ju själv nu tvingat mig själv att läsa Isfolket med "nya" ögon (och försöka mig på resensjoner på bloggen). Det var en blandat upplevning.

HUr är det med er, har ni tvingat er själva att se saker ni omedvetet valt att blunda för så sagan fortfarande skall behålla sin magi?

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2017, 22:23 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Svårt att säga, det var ett par år sedan sen jag läste böckerna. :shrug: Men vad intressant, har du några exempel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2017, 22:25 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Bakom Fasaden skrev:
Svårt att säga, det var ett par år sedan sen jag läste böckerna. :shrug: Men vad intressant, har du några exempel?




ååh kommer inte i håg absolut alla men..

SPOILERVARNING!! Sluta läsa nu om du INTE läst hela serien eller läs vidare på eget befar :D



Heikes "svammel" om att bära vinga på sina armar som gåva till gudarna.. eller när han svamlar om rymdvarelser och hundarna som utvalda kontaktpunkter för aliens.. tex.

Har bloggat alla mina resensjoner på min skrivblogg, sen kommer de översättas i tur och ordning (finns fram till och med nummer 13 på isfolket.se) på isfolksbloggen med :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2017, 23:03 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
ja absolut. Margits övertydliga berättarröst och åsikter har jag varit tvungen att försöka stänga ute för att inte sänka berättelsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2017, 23:10 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Ja, jeg begynte å lese serien på nytt da podcasten startet, og leser med mye mer kritisk blikk enn før. Det er visse ting jeg faktisk irriterer meg noe voldsomt over; romvesnene er bare ett eksempel. Jeg synes også serien har et totalt stemningsskifte fra og med Lucifers kjærlighet; det er nesten som det skulle være to separate serier, én historisk-romantisk slektssaga og én fantasy-serie.

Etter at jeg begynte å lese serien på ny, har jeg skrevet ned noen kommentarer til hver bok, og har prøvet å rangere bøkene etter hvor gode jeg synes de er i dag. Jeg skal komme tilbake med denne listen så snart jeg er ferdig med siste boken (har nå så vidt begynt på Demonenes fjell, som aldri har vært noen favoritt, og jeg tror virkelig ikke den blir det denne gangen heller!).

By the way, Rexys blogg er virkelig å anbefale. Virkelig interessante refleksjoner! :D

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2017, 23:12 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Silje Arngrimsdatter skrev:
By the way, Rexys blogg er virkelig å anbefale. Virkelig interessante refleksjoner! :D


wow, takk for godt skussmål :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2017, 23:21 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
mammatova skrev:
ja absolut. Margits övertydliga berättarröst och åsikter har jag varit tvungen att försöka stänga ute för att inte sänka berättelsen.


Ja, nu minns jag mest när hon försöker skriva en på näsan om hur fantastiska eller osympatiska vissa karaktärer är. Tycker att det är så irriterande och det får ibland motsatt effekt på mig av den anledningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2017, 23:25 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
You're most welcome, Rexy! :)

Yeah ... så akkurat at jeg har fått min femte alrune!!! :D Har ventet en stund på at den skulle dukke opp ... ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 januari 2017, 00:10 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Nu har jag läst ut hela sagan igen.
Det som slår mig nu, vilket jag inte tänkte på tidigare, är att jag stör mig väldigt mycket på Villemo. Hon beter sig som en bortskämd skitunge (ursäkta språket). Hon följer efter Eldar Svartskogen som en liten hund och sedan gör hon samma sak med Dominic. Nej, hon höll inte i den här genomläsningen.
(Hur dissad kommer jag inte att bli nu?)

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 januari 2017, 16:44 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Bakom Fasaden skrev:
Ja, nu minns jag mest när hon försöker skriva en på näsan om hur fantastiska eller osympatiska vissa karaktärer är. Tycker att det är så irriterande och det får ibland motsatt effekt på mig av den anledningen.


Så det är inte bara jag som känner så? Sunniva den yngre är ett bra exempel på sådana tillfällen, isfolksfödd utan positiva egenskaper... förutom att hon är vacker, vilket inte riktigt är en egenskap :shrug:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 januari 2017, 18:21 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Sinsiew från Nor skrev:
Bakom Fasaden skrev:
Ja, nu minns jag mest när hon försöker skriva en på näsan om hur fantastiska eller osympatiska vissa karaktärer är. Tycker att det är så irriterande och det får ibland motsatt effekt på mig av den anledningen.


Så det är inte bara jag som känner så? Sunniva den yngre är ett bra exempel på sådana tillfällen, isfolksfödd utan positiva egenskaper... förutom att hon är vacker, vilket inte riktigt är en egenskap :shrug:


Nej. Du är inte ensam om det ;)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012