Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 20:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bok nr 20 - Korpens Vingar
InläggPostat: 26 maj 2016, 09:47 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
När vi poddade Korpens vingar så hittade vi ingen feltråd för den. Därför skapar jag en nu och klipper in Delyns synpunkter från "böckerna om Heike"-tråden för att ha något att börja med

Har läst serien många, många gånger och läste just nu om Drakens Tänder, Korpens Vingar och den sviten. Först nu slår det mig - hur tusan lärde sig Heike tyska??? Han säger att hans mor ju var tyska, men hon dog vid födseln. Vid sju månaders ålder lämnades han till Sölve, som anställde en gammal dövstum kvinna (har jag för mig) som ytterst motvilligt skötte om honom en kort tid innan hon dog. Efter det var Elena den första människa han såg. Sölve pratade väl knappast tyska med Heike? Hur kunde han då redan detta språk när han red norrut?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 maj 2016, 10:22 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 maj 2016, 19:40
Inlägg: 56
Bra fråga!

Jag la märke till några småsaker som väl inte direkt var fel, men lite udda - inga sidhänvisningar eller exakta citat tyvärr, för jag lyssnade på ljudboken.

- När de först kommer till gravplatsen står det att bokstäverna är konstiga och Heike inte förstår dem. Lite senare säger han något om att "eh, alltså, inte för att jag förstår latinska bokstäver heller", eftersom han inte kan läsa. Känns som en typisk Margit-grej, jag har märkt flera gånger hur hon liksom rättar till feltänk senare i texten, och jag gillar det faktiskt, det känns väldigt levande.

- Heike pratar om hur hela byn och trakten runt borgen är som en havsros, en undervattensväxt som drar till sig fiskar in i sin kalk för att sedan stänga vägen ut. Det känns också lite osannolikt att det är något Heike ska ha koll på, uppvuxen i en liten by i bergen liksom. Sure, han kan ha hört om dem på vägen, men ja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 juni 2016, 16:36 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Tja... Bergen är ju sant men om du kollar på en karta så ligger Slovenien, med moderna gränser räknat, precis vid havet så någon vandrare ifrån söder kanske berättar om havsrosen för honom? Visserligen är det bara en väldigt liten del av Solvenien som ligger nära havet men ända.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 juni 2016, 18:48 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 maj 2016, 19:40
Inlägg: 56
Vi säger så, tycker jag, då känns det genast bättre :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 juli 2016, 09:32 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Skönt jag kunde hjälpa!

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012