Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sagan om Isfolket-podden!
InläggPostat: 17 juli 2015, 13:41 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Nu händer det grejer!
I höst kommer jag ihop med världens bästa Dan Hörning att starta upp en podcast om Sagan om Isfolket (och såklart även Häxmästaren och legenden om ljudets rike). Massor med galna diskussioner, skratt och mer eller mindre djupa analyser av böckerna utlovas. Och knas! Knas i massor!

Första avsnittet kommer att komma ut i slutet av augusti och vi undrar redan nu:
Vad tycker du om Trollbunden, den första boken i Sagan om isfolket?
Vilken scen tycker du är bäst i Trollbunden?
Vilken är din favoritkaraktär i Trollbunden?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 juli 2015, 06:18 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 september 2012, 17:55
Inlägg: 26
Hej.
Här kommer mina svar på era frågor:
1. Trollbunden är grunden till alltihop, den ÄR Isfolket, utan det är den enda riktiga klassikern i en rad av många bra böcker, som alla är klassiker. Men måste vi välja en så är det den. Det är här allt börjar. Sedan är det inte bästa boken i serien, men tänker man Isfolket, då är det den man tänker på.

2. Finns många bra scener. Mest klassisk är när Silje möter tengel första gången på höjden i skogsbrynet vid galgbacken

3. Tengel är helt klart favoritkaraktären här. Han är skitkul att teckna :)

Hej svejs
Ray HUsac


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 juli 2015, 16:00 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Verkligen urkul! Tyvärr har jag inte läst trollbunden på länge så vet inte vad jag ska skriva :(

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 juli 2015, 17:46 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Toppen kul initiativ!!!

Vad tycker du om Trollbunden, den första boken i Sagan om isfolket?
Det är en favorit. De första böckerna i Serien med Tengel och Silje har en särskild atmosfär och man får en helt annankänsla för serien. DÄr har Trollbunden en stor roll eftersom det ger en som läsare sitt första möte med isfolket.

Vilken scen tycker du är bäst i Trollbunden?

Som redan nämnts när Tengel och Silje möts. Det är bäst.


Vilken är din favoritkaraktär i Trollbunden?

Silje. Utan henne inget Isfolk, ingen förutom hon hade kunnat få Tengel så nerlärad att han släpper sina idéer om attt inte avla barn och där med föra Isfolket vidare.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 juli 2015, 08:38 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 14 juli 2015, 17:29
Inlägg: 60
Jag håller med, himla kul initiativ Setsuna och Dan! :hdance2:

Mitt minne av Trollbunden sedan jag läste böckerna förut är att den var ganska lam, en lång transportsträcka tills "det riktiga livet", alltså på Gråstensholm, kan börja. Nu när jag läste om boken för att kunna svara här ändrar jag mig helt; boken är ju jättebra! (Vilket jag egentligen borde kunnat räkna ut eftersom det var ju den som fick en fast från början :lol: men som sagt, jag hade fått för mig att den var tradig, och brukade därför hoppa över den när jag läste om böckerna) Jag älskar spänningen i den, sexualiteten, det övernaturliga, som är mycket mer närvarande än som jag mindes det.

Min favoritkaraktär är utan tvivel Silje. Jag kan relatera så mycket till hennes resa när hon upptäcker sin sexualitet, skammen, känslorna och det här när kroppen bara tar över liksom. Och av någon anledning så gillar jag scenerna med Heming mycket (skäms lite över detta). När hon känner hur hon dras till hans utseende, vet att det han gör egentligen nog inte är rätt men ljuger för sig själv, sveps med av hans charm. Det är så enkelt att känna igen sig i! Men det leder ju inte till någonting, och det är väl kanske därför en kan se de scenerna på ett romantiserande sätt, än om han hade utnyttjat henne...?
Virrigt skrivet, jaja. Lycka till med podden!

_________________
egnahc nac straeh wonk htob ew dna reverof stsal gnihton


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 juli 2015, 02:07 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 26 juli 2015, 01:41
Inlägg: 1
Vad tycker du om Trollbunden, den första boken i Sagan om isfolket?
Olika erfarenheter varje gång jag läst den hittills. Men överlag: Långdragen och tråkig första halvan av boken, andra halvan är väldigt intressant och händelserik. Roligt att gå tillbaka och läsa "hur allt började"!

Vilken scen tycker du är bäst i Trollbunden?
Är nog när Silje besöker Tengel i hans "gömställe" under tiden hon bor på Benedikts gård. Fram tills dess har det bara spekulerats om vem/vad Tengel är. Nu får en lära känna den riktige Tengel där han berättar om sitt liv. Även när de kommer på att Sol är Tengels systerdotter, tycker det var en fin stund! Jag gillar när saker uppdagas ;)

Vilken är din favoritkaraktär i Trollbunden?
Tengel! Han gör en sådan känslomässig resa med sig själv i Trollbunden. Fin själ <3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 juli 2015, 16:07 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 26 oktober 2011, 16:07
Inlägg: 1315
Ort: Stockholm
Vad tycker du om Trollbunden, den första boken i Sagan om isfolket?
Vet att första gången jag läste den slutade jag efter ett tag för att jag inte gillade den. Men sen gav jag den en chans till några år senare och då blev jag fast, den tände kärleken till isfolket böckerna. Så jag tror man behöver läsa ut den för att riktigt komma in i den och fastna för den. Har läst om den några gånger och då har jag alltid gillat den.

Vilken scen tycker du är bäst i Trollbunden?
När Silje möter Tengel.

Vilken är din favoritkaraktär i Trollbunden?
Lilla Sol, hon är så gullig men ändå stark redan då.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2015, 12:21 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Tack för svaren. Jag kommer inte in på något av mina egna konton längre, så jag kommer att använda Vanjas (min frus) konto framöver

Vi siktar på att spela in första avsnittet den 20/8 och släppa det på måndagen den 24/8. Sedan försöker vi göra avsnitten varannan vecka i två år (ett för varje bok) och sedan improviserar vi därifrån.

Om ni har några synpunkter eller tankar inför första avsnittet så skriv dem gärna här

Avsnitten kommer att hostas på magicgatheringstrat.com och släppas i första hand på youtubekanalen Margit Sandemo
https://www.youtube.com/margitsandemose

och på itunes


/D

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2015, 12:26 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Rexy, du får gärna länka till avsnitten på isfolket.se också

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 augusti 2015, 22:58 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Trollbunden, den första boken i Sagan om isfolket?

Jeg synes dette er den aller beste boken i serien, med gode miljøskildringer og interessante og flerdimensjonale karakterer. Det er her grunnlaget for serien blir lagt. Jeg er trollbundet helt fra første setning. Dessuten er Isfolkets dal mitt favorittsted i serien. Jeg skulle ønske det hadde vært en bok eller to til derfra.

Vilken scen tycker du är bäst i Trollbunden?

Det tror jeg må være da Silje drar på julebesøk til Tengel, og han forteller henne om Isfolket. En annen favoritt er da Tengel frir (og alt som leder fram til dette), og en tredje da de møtes på galgebakken.

Vilken är din favoritkaraktär i Trollbunden?

Jeg er veldig glad i Tengel, men Silje er og blir min største favoritt. Jeg identifiserer meg med henne på mange måter. Spesielt kunstnersinnet og kjærligheten til dyr er noe vi har til felles. I tillegg beundrer jeg hennes styrke og mot.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 augusti 2015, 12:27 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vanja skrev:
Rexy, du får gärna länka till avsnitten på isfolket.se också


Kanske kan länkas i bloggen också?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 augusti 2015, 08:46 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Vad tycker du om Trollbunden, den första boken i Sagan om isfolket?
Älskar den, från allra första sidan. Kan inte för mitt liv förstå hur den kan verka långtråkig. Även om det tar ett tag innan man lär k'nna Tengel ordentligt eller kommer in i Isfolkets dal, så tycker jag beskrivningen av hur det är att leva på medeltiden är härliga. Likom hur de dricker öl, vad de äter, deras tidiga dygnsrytmer osv.


Vilken scen tycker du är bäst i Trollbunden?

När Silje ska föda barn och allt verkar hopplöst, men sen kommer Hanna! Alla andra beordras ut och det är bara de två kvinnorna och Hanna säger något i stil med "det här barnet vill vi båda få ut levande, inte sant?" Och sen när Silje vill döpa Liv efter Hanna också. Så bra.


Vilken är din favoritkaraktär i Trollbunden?

Silje, såklart.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 augusti 2015, 15:51 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Blodshämnd skrev:
Vanja skrev:
Rexy, du får gärna länka till avsnitten på isfolket.se också


Kanske kan länkas i bloggen också?



Menar du den jag styr eller någon annan?
Jag hade tänkt ta med den i bloggen hur som. Både vart avsnitt för sig och med länk.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 augusti 2015, 04:47 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Siska skrev:
Blodshämnd skrev:
Vanja skrev:
Rexy, du får gärna länka till avsnitten på isfolket.se också


Kanske kan länkas i bloggen också?



Menar du den jag styr eller någon annan?
Jag hade tänkt ta med den i bloggen hur som. Både vart avsnitt för sig och med länk.


Det låter bra. Lägg inte upp själva mp3-filen bara. Alla mp3:or behöver hämtas från hostingsajten MagicGatheringStrat.com så vi kan räkna hur många nerladdningar vi får. Nerladdningarna hamnar dessutom i statistiken tillsammans med mina tre andra podcaster då.

Tre andra podcaster? Jo :)

Fan of History: https://itunes.apple.com/se/podcast/fan ... 58555?mt=2
Game of Thrones Chat: https://itunes.apple.com/us/podcast/gam ... 40953?mt=2
The MagicGatheringStrat Show: https://www.youtube.com/watch?v=hsTFnk2ojuc

Jag har goda förhoppningar om att Isfolket-podden ska bli mer populär än någon av dem :) /Dan

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 augusti 2015, 11:55 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Vanja skrev:
Siska skrev:
Blodshämnd skrev:
Vanja skrev:
Rexy, du får gärna länka till avsnitten på isfolket.se också


Kanske kan länkas i bloggen också?



Menar du den jag styr eller någon annan?
Jag hade tänkt ta med den i bloggen hur som. Både vart avsnitt för sig och med länk.


Det låter bra. Lägg inte upp själva mp3-filen bara. Alla mp3:or behöver hämtas från hostingsajten MagicGatheringStrat.com så vi kan räkna hur många nerladdningar vi får. Nerladdningarna hamnar dessutom i statistiken tillsammans med mina tre andra podcaster då.

Tre andra podcaster? Jo :)

Fan of History: https://itunes.apple.com/se/podcast/fan ... 58555?mt=2
Game of Thrones Chat: https://itunes.apple.com/us/podcast/gam ... 40953?mt=2
The MagicGatheringStrat Show: https://www.youtube.com/watch?v=hsTFnk2ojuc

Jag har goda förhoppningar om att Isfolket-podden ska bli mer populär än någon av dem :) /Dan


Använder enbart länkning.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012