Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 21:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 4 september 2005, 11:20 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Kvinnan på stranden
I boken bevisas släktskapet med Mali genom en bit av alrunan som hon har i en berlock. Hur kunde den hamna där? Enligt våra beräkningar gick alrunan: (från Tengel dg) Sol, Tengel, Tarjei, Kolgrim, Ulvhedin, Ingrid, Daniel, Sölve, Heike osv. I boken påstås det att Arv Grip har gett sina barn en liten bit av alrunan var. När skulle Arv ha fått tag i den? Den försvann ju med Sölve till Slovenien. Var är förklaringen? (från Malin Freden och Rebecka Pettersson)

Det gäller boken "Kvinnan på stranden". När André, Mali och Nette söker efter arvingar efter den försvunne Christer Grip av Isfolket. I alla böcker innan i släktträdet så har det stått "Christer Grip försvunnen för alltid", men i början av denna bok så står det (Havgrim) där. det är ju inte så kul att läsa boken när man från början vet att det är han som är Christer, spänningen försvinner tycker jag. (från Åsa)

Xhara gillade det inte heller:
I slutet på bok 29, vargtimmen står det:
"Arvs son Christer blev aldrig funnen.Aldrig någonsin.
Men kanske de som äger lite grann övernaturlig
förmåga, de synska,de starkt intuitiva kan börja
undra. Kanske, kanske är de släkt med den försvunne
Christer? Han som bytte namn då han kom i en annan
familj? Vem kan veta det?"
sedan så står det i alla böcker fram till del 33,
nattensdemon, på hans plats i släckträdet: Christer
Grip. aldrig återfunnen.
I släktträdet på "Nattensdemon" så står det: Christer
Grip (Havgrim) av Isfolket.
Och då får man också reda på hur hans ättlinje gick,
ingen chans att man är släckt med Christer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2011, 20:19 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Det kan ju vara så att någon av de Skånska-isfolkningarna tog en bit av alrunan för länge sen och efter det har den biten ärvts vidare? :). Eller så är det bara en står miss av Margit.

Det stämmer fortfarande att HAN aldrig blev funnen men hans avkommor blev ju hittade och på det viset kunde de få reda på hans öde, så det tycker inte jag är en miss.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2011, 21:25 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Blodshämnd skrev:
Det kan ju vara så att någon av de Skånska-isfolkningarna tog en bit av alrunan för länge sen och efter det har den biten ärvts vidare? :). Eller så är det bara en står miss av Margit.

Det stämmer fortfarande att HAN aldrig blev funnen men hans avkommor blev ju hittade och på det viset kunde de få reda på hans öde, så det tycker inte jag är en miss.


Fint Blodis! Klart de kan ha haft sin del av alrunan i Skåne! Det låter som en finfin förklaring!!

Angående Christers försvinnande så störde det mig jättemycket att hans efterlevande dök upp för man ville ju så gärna att Isfolket skulle finnas på riktigt och att man isf skulle vara lite släkt med dem.... :oops:
Det har ändå stört mig lite - även om jag vuxit upp - men HAN blev ju faktiskt aldrig funnen! Skönt när man kan dra ett streck över missar!

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2011, 21:33 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Nej men Tilda då, drömmer du att vara av Isfolket :lol: . (Det har jag aldrig gjort, någonsin :whistle: )

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2011, 21:40 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Blodshämnd skrev:
Nej men Tilda då, drömmer du att vara av Isfolket :lol: . (Det har jag aldrig gjort, någonsin :whistle: )

Nej. Antagligen är jag heeeeelt ensam om att drömma om det i unga år (och senare med - fast i hemlighet)... :giggle:

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2011, 22:15 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Du är säkert heeelt ensam med det med :adhiding: :giggle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 november 2012, 08:29 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Det där med släktträdet minns jag inte om jag tänkte på när jag läste boken för första gången, men nu reagerade jag på det, för det har ju varit ganska noga med att barn som föds i en bok inte kommer med i släktträdet förrän i nästa bok, just för att inte avslöja vad som kommer att hända, här borde man väl ha tänkt på samma sätt? Förmodligen har man bara tänkt lite fel...

Jag reagerade på en annan sak när jag läste boken igår, kanske inte ett "fel" egentligen, men en liten konstighet. När Nette och André talar om kvinnlig rösträtt säger André att han trodde att Norge var ett föregångsland i den frågan. Nette svarar att det bara förekommer i vissa kommuner men att frågan om allmän rösträtt för kvinnor är uppe i riksdagen. Borde inte André veta det, det lär ju ha varit en stor och omskriven fråga? Här ställs frågan som om han inte skulle ha koll alls.

Förstår ni hur jag tänker, eller är jag bara morgonvirrig? ;-)

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 november 2012, 19:22 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Nej, jag förstår hur du menar :) Jag har inte tänkt på det själv, men det låter ju jättekonstigt att inte André har koll på det.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juli 2013, 13:13 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 8 augusti 2011, 20:53
Inlägg: 54
Något som jag reagerar på som lite konstigt är att Vanja har Petras brev och medaljong. Det står i Nattens demon att hon var med vid rättegången, men så mycket mer med det hela verkar hon inte ha så hur har hon kommit över Petras personliga ägodelar. Lite mystiskt tycker jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 juli 2013, 13:46 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 9 maj 2013, 15:01
Inlägg: 444
Ort: Vislanda, Småland
Jag kommer inte ihåg detta exakt men angående berlocken så står det att någon i den skånska ätten (Vendel,Örjan eller Arv) fick den lilla biten alruna av Daniel Ingridsson som hans mor Ingrids skar av alrunan och gav till sin son!
Sedan så gav Arv den till Christer som i sin tur gav den till sin dotter Dorotea Havgrimsdotter, hon gjorde om den till en berlock och gav den till sin nyfödda dotter Petra Nordlade d.ä. som gav den till dottern Gerd som i sin tur gav den till sin dotter Petra d.y. som Vanja tog med sig hem till Lindallen, Benedikte skickade den till André som gav den till Petra d.y.'s försvunna dotter Mali ;)
Och det är historien om Runes avskurna mellanbit av ett finger :(

_________________
~Memento te mortalem esse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 juli 2013, 10:59 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Garnkulan skrev:
Något som jag reagerar på som lite konstigt är att Vanja har Petras brev och medaljong. Det står i Nattens demon att hon var med vid rättegången, men så mycket mer med det hela verkar hon inte ha så hur har hon kommit över Petras personliga ägodelar. Lite mystiskt tycker jag.

Jag har för mig att det förklaras med att eftersom ingen anhörig fanns (som man kände till då) så skulle sakerna kastas och då tog Vanja hand om dem istället.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2013, 22:33 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 8 augusti 2011, 20:53
Inlägg: 54
Fast det stod ju att hon var tvungen att smussla undan dem typ eftersom folk vad ute efter medaljongen. Så minns jag det iaf :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 juli 2014, 23:36 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Ang medaljongen så stämmer det att Vanja (av någon skum anledning) "nallade" den från en bunt arvingar som bråkade om den.

Citat ifrån Vanjas anteckningar: "Dessa saker fann man hemma i Petra Olsdatters enkla bostad. Eftersom det tydligen var en del efterfrågan på dem och rena slagsmålet kusinerna emellan, tog jag hand om dem innan någon såg det. Lägger dem härmed till Isfolkets skatt, för jag fann en märklig anknytning där."

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 juli 2014, 00:15 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Beskrivning angående Vanja:

Citat:
Polisman: En utomordentligt vacker flicka. Var det Tanja hon hette?
André: Vanja. Hon är död sedan många år.


Fast detta är 1912 och Vanja dog bara två år innan (1910)?

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 augusti 2014, 17:43 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 19 april 2007, 03:15
Inlägg: 51
Ort: Eskilstuna
Tilii skrev:
Ang medaljongen så stämmer det att Vanja (av någon skum anledning) "nallade" den från en bunt arvingar som bråkade om den.

Citat ifrån Vanjas anteckningar: "Dessa saker fann man hemma i Petra Olsdatters enkla bostad. Eftersom det tydligen var en del efterfrågan på dem och rena slagsmålet kusinerna emellan, tog jag hand om dem innan någon såg det. Lägger dem härmed till Isfolkets skatt, för jag fann en märklig anknytning där."


Jag har tänkt på en sak. Hur visste Vanja att medaljongen och berättelsen hade Isfolket anknytning. André använde ju hela natten till att läsa den. Och medaljongen har ju inte varit öppnad. Så hur visste Vanja efter bara ett snabb blick på föremålen att de hade en Isfolkanknytning?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012