Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: 6 november 2012, 19:26 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag har hittat en mycket konstig grej, som dyker upp först här, och sedan återkommer i flera böcker.

Dag Meiden får inte veta att hans mor, Charlotte Meiden, först satte ut honom att dö. Det står någonstans: Aldrig skulle han få reda på moderns oerhörda brott!

MEN: i Avgrunden när det berättas om Liv och hennes olyckliga första äktenskap med Berenius, redogör Margit för hur hennes man ser på hennes släktingar. Och att Liv inte hade vågat berätta för Berenius hur det låg till med Dag när han var liten. Alltså vet LIV om det hela. Men inte Dag? Som hon senare gifter sig med.

I Människodjuret när Malin Christersdotter visar Per Volden runt på kyrkogården och berättar om gravarna, säger hon bl a att "tiderna var sådana" när det kommer in på Dag Meiden och hur hans riktiga mor Charlotte först hade satt ut honom att dö.

Isfolket-släkten vet alltså om detta, allesammans och den ende som aldrig fått veta det, är Dag?

Jag får det inte att gå ihop.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 juli 2013, 23:10 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Sheer Beauty skrev:
Jag har hittat en mycket konstig grej, som dyker upp först här, och sedan återkommer i flera böcker.

Dag Meiden får inte veta att hans mor, Charlotte Meiden, först satte ut honom att dö. Det står någonstans: Aldrig skulle han få reda på moderns oerhörda brott!


Det er Silje som tenker dette i starten på Heksejakten når hun forteller Sol og Dag om deres opphav. Men det kan vel hende at for eksempel Charlotte senere forteller Dag sannheten (selv om det kanskje ikke er nevnt spesifikt)? Eller kanskje han selv legger sammen to og to, intelligent som han er? Det er i alle fall merkelig om han er den eneste som ikke vet.


En annen, like mystisk ting jeg la merke til nå som jeg holder på å lese boken på nytt: Dag holder sankthansfest for noen av ungene i sognet. Det er i juni 1594; altså er Dag 12 år og 8 måneder gammel (jeg regnet meg fram til at Trollbundet startet i oktober 1581 utfra opplysninger i den boken). Charlotte tenker tilbake til "den dagen i vinter" (s. 154) da hun snakket med Dag om at hun var hans egentlige mor. Så kommer det at Dag flyttet til Gråstensholm på 12-årsdagen sin, men det kan jo ikke stemme siden han er født på høsten. Jeg tror neppe han flyttet flere måneder før samtalen med Charlotte. Kanskje Margit blander sammen med Liv, som jo er født sent i mars?

Are er forresten også født i oktober (1586), mens Silje må være født mellom oktober og desember (1564). Siden Sol (ifølge Are) er 14 år i juni 1594, må hun være født en gang mellom juni/juli og oktober (1579).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 2 - Häxjakten
InläggPostat: 15 juli 2013, 23:52 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Sollemo skrev:
Jag har rödbrunt hår och jag tror att Liv hade det också. Vissa kallar mitt hår rött, andra brunt. Men av en och samma person är det kanske annorlunda.... Men jag tror att hon alltid menar samma färg men skriver olika för att det inte ska bli så enformigt och läsaren ska få en mer realistisk bild av hur Livs hår ser ut, alla har ju skiftningar!


Det er mye mulig du har rett i dette. Jeg har også brunt hår med en anelse rødskjær i visse belysninger, men har aldri hørt noen si at jeg har rødt hår.

Ellers kan det kanskje hende Margit selv ikke husker helt hva hun har skrevet tidligere? Det virker i alle fall sånn mange ganger når det gjelder hår- og øyefarger.

Nå har jeg akkurat lest Trollbundet og er snart ferdig med Heksejakten (for jeg vet ikke hvilken gang). Siljes hår blir hele tiden beskrevet som nøttebrunt eller brunt. Det står ingen steder at hun har rødt hår. Livs hår blir kalt nøttebrunt med nyanse av kobber og kastanjebrunt (ikke -rødt). Trolig har Liv en hårfarge som ligger mellom Siljes og Cecilies.

Det at Silje hele tiden i senere bøker blir nevnt som opphavet til rødt hår (eller rødskjær) hos senere generasjoner, tror jeg kommer av at Margit gjerne vil bruke enhver anledning til å nevne henne eller Tengel, og siden brunt hår er såpass vanlig og rødt mer sjeldent, er det sistnevnte hun trekker fram.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 juli 2013, 01:00 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Silje Arngrimsdatter skrev:
En annen, like mystisk ting jeg la merke til nå som jeg holder på å lese boken på nytt ...


... holder på med å ... (det blir litt feil betydning ellers) (kjedelig at det ikke går an å redigere postene i etterkant)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012