Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 23:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 10 - Vinterstorm
InläggPostat: 2 december 2007, 11:19 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
baten skrev:
Tänkte inviga missarna i denna bok med att säga att långt ner på s. 30 i denna bok står det Mormor Tancred.. sen när blev han mormor? ;)


haha.. det finns i min med :lol:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2 december 2007, 13:34 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Paladin skrev:
Eldar Svarskogen var ju främlingsfientlig, och ville således inte arbeta för husbondar.
Dessutom verkade han vara en jättepetig typ, eftersom Villemo ansågs vara dansk trots hennes norske far Kaleb och hennes norsk/danska mor Gabriella.
(Jag räknar Gabriella som halvnorska, 50% av hennes förfäder var ju faktiskt norska)

Men på sidan 114, när han sitter och pratar med Villemo säger han:

Citat:
(Villemo) - Jo, men Niklas och dom är väl i varje fall normänn?
(Eldar) - Jodå. Lind av Isfolket, på Lindallén är renrasiga, därför gick vi med att arbeta på deras stall, mina släktingar och jag.
Fast Tarjei... Han gifte sig med en tyska! Ja, jag känner er alla, döda som levande, som du hör.


Både Brand, Andreas och Niklas som var husbönder på Lindallén då, kom ju från Ares och Metas ättelinje.
Meta hämtade ju Sol upp i Skåne, alltså kan inte hon, eller hennes efterkommande, vara norska, utan danskar. (Eller kanske svenskar, vilket land tillhörde Skåne på den tiden?)

Ingen jättemiss direkt, men det har stört mig lite grand, eftersom Eldar verkar ha sån bra koll och är pilledutte-noga med alla andra.


Doh!Det har du ju rätt i!En sådan sak borde han ju haft reda på för även om alla inte kände till Metas bakgrund så pratade ju hon bred skånska innan hon lärde sig norska(eller var det danska?Nåja, samma sak!)

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 januari 2008, 21:06 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
haha...den var bra... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 10 - Vinterstorm
InläggPostat: 12 augusti 2012, 20:04 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
När den här boken börjar har det varit ett hopp på ett par år. På sida 22 så skriver Margit om när Liv och Villemo pratar på Livs dödsbädd. Här kommer ett klassiskt isfolketcitat av Liv:


Citat:
"...Jag är inte rädd för ondskan för den har ingen av er fått. Men jag vet, att du är den som får det svårast.
- Varför åldmor?
- Därför att du har samma brinnande själ som min olyckliga kusin och fostersyster Sol"



Inget speciellt med det, det jag vill påpeka är så typiskt är att i isfolket ska de alltid rabbla släktskapet. Vid det här laget borde hela släkten/läsaren veta att Sol var Livs kusin och fostersyster.

Däremot, på nästa sida när Villemo vandrar över kyrkogården och drar en resmué för oss läsare vad som har hänt sedan sist så tänker hon blandannat:


Citat:
"Familjen Lind av isfolket hade också fått en ny grav, alldeles nyligen. Matilda, Brands hustru, kunde aldrig bli gammal. Hon var alldeles för korpulent för det. Det var Andreas lilla hustru Eli, som var husmor på Lindallen nu. Niklas mor"



Här nämns släktskapet mellan Eli och Niklas. Däremot ingenting om att Villemo och Eli trots allt borde räknas som systrar då Gabriella och Kaleb tog henne som sin egen dotter i bok nr.7. Sedan dess har det i varje bok påpekats att Eli var precis som deras egen, hon kallar dem för mor och far och Andreas ber Kaleb (Elis far) om lov till Elis hand som sig bör. Även om Eli har varit gift sedan Villemo föddes så borde de ju ha haft någon form utav syster-relation iallafall med tanke på hur familjära isfolket är med sina nära och kära, när Eli och Gabriella är gravida samtidigt så beskrivs det som att "mor och dotter är gravida samtidigt". De borde rimligtvis, med tanke på hur nära alla husen ligger varandra, ha haft ett antal familjesammankomster och familjemiddagar även om Eli redan var bortgift när Villemo föddes. Varför tänker inte Villemo på henne som sin syster, eller åtminstone FOSTERSYSTER. Med tanke på hur viktigt det är att påpeka alla släktskapsband annars. Slutade Eli att vara Gabriella och Kalebs dotter helt när de gifte bort henne eller vad? Slutade hon plötsligt att kalla Gabriella och Kaleb för "mor" och "far"? Deras bostad heter för bövelen ELISTRAND efter henne, deras dotter!?

Villemo hånglar ju med Niklas i början av boken, borde det inte kännas lite som att hångla med sitt syskonbarn med tanke på att Eli och Villemo trots allt ska ha samma föräldrar, även om den ena utav flickorna var adopterad?

Har kommit en bit i boken nu men ännu har det inte bjudits på någon förklaring till varför Eli och Villemo inte ses som syskon. Rapporterar om jag hittar någonting mer om det här allt efterssom jag läser. För skumt är det.

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 10 - Vinterstorm
InläggPostat: 13 augusti 2012, 19:18 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Fortsättning på förra inlägget:

Sid.119, när Villemo och Eldar beslutar sig för att utge sig för att vara bror och syster och ta anställning på Romerike.

Citat:
En storebror? Villemo blev rent känslosam. Som liten hade hon alltid drömt om en bror, en stor och stark, att gå till när hon behövde hjälp, tröst eller beskydd. Syskonkärlek var något fint, inbillade hon sig, kanske för att hon varit enda barnet, och inte kände till de eviga trätor som kunde förekomma syskon emellan.


Som sagt, Gabriella och Kaleb har varit föräldrar till Eli sedan hon var typ sju år gammal då dom tog henne till sig som sin egen... Varför räknas inte hon och Villemo som syskon alt. fostersyskon? Varför nämns ingenting om det här? Ingen annan än jag som tycker det är jättekonstigt?!

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 10 - Vinterstorm
InläggPostat: 13 augusti 2012, 23:02 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Fortsättning på föregående inlägg

Sid.170 citat av Kaleb om Villemo
Citat:
Hon är min enda dotter, farbror Brand. Mitt enda barn!


:roll:

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 10 - Vinterstorm
InläggPostat: 13 augusti 2012, 23:21 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Ja, det är ju helt sjukt. Räknas inte Eli längre?

Du har hittat en riktig, fet stor miss Tilii :hi5: :lol:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 10 - Vinterstorm
InläggPostat: 17 augusti 2012, 10:59 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jättekonstigt! Att Villemo inte riktigt känner syskonskapet kan väl ha att göra med den stora åldersskillnaden samt att de aldrig levt ihop? Det är i alla fall något jag själv kan känna igen mig i, mina halvsyskon som jag aldrig bott ihop med känns inte alls som syskon på samma sätt som de syskon jag växt upp tillsammans med. Men att Kaleb plötsligt inte känns vid sin fosterdotter är märkligt :ponder2:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 10 - Vinterstorm
InläggPostat: 17 augusti 2012, 16:42 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Heike skrev:
Jättekonstigt! Att Villemo inte riktigt känner syskonskapet kan väl ha att göra med den stora åldersskillnaden samt att de aldrig levt ihop? Det är i alla fall något jag själv kan känna igen mig i, mina halvsyskon som jag aldrig bott ihop med känns inte alls som syskon på samma sätt som de syskon jag växt upp tillsammans med. Men att Kaleb plötsligt inte känns vid sin fosterdotter är märkligt :ponder2:


I boken efter den här (nr.11 Blodshämnd) när Villemo är försvunnen för 3:e gången så står det ett kort stycke om att Eli var en utav dem som saknade Villemo mest efterssom att de var som systrar. Men det känns mest som att det stycket klämdes in för att Margit kom på i efterhand att "oj, just det"...

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012