Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 29 november 2011, 20:13 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Jeg tror nok kanskje Sandemo selv har funnet på navnet Lanjelin?

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2011, 01:05 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Hmm står det inte en beskrivning i boken om vad varje namn han fick betyder och vart det kommer ifrån?
Eller minns jag fel? :ponder2:
Sen kan jag ju inte svara på om det är något Margit hittat på... jag tror ju stenhårt på en väldigt stor procent av allt hon skriver... :giggle:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2011, 07:22 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Hon beskriver i serien vad vartända namn på Dolg betyder, även Lanjelin, men huruvida det är ett äkta namn vet jag inte. Detta var ju älvornas namn på Dolg, inte människornas, så om det eksisterade i Norden i gamla dagar är väl något tveksamt fast jag kan inte veta säkert. Dock kan jag ju tycka som så att om det faktisk var ett så gammalt nordisk namn skulle det ju ha någon betydelse, och finnast på http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/, där står det bara att det har en namnsdag men inget om betydelse... Just vad det betyder i böckerna minns jag dock inte just nu. Går inte att hitta särskillt mycket om namnet på google heller.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2011, 10:21 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Dolg er vel gammelengelsk sånn egentlig? Mattias betyr Guds gave og er en nordisk variant av et hebraisk / gresk navn. Men jeg trodde bestemt at Lanjelin var konstruert. Men kan godt ta feil, altså.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2011, 10:29 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Rexy skrev:
Hon beskriver i serien vad vartända namn på Dolg betyder, även Lanjelin, men huruvida det är ett äkta namn vet jag inte. Detta var ju älvornas namn på Dolg, inte människornas, så om det eksisterade i Norden i gamla dagar är väl något tveksamt fast jag kan inte veta säkert. Dock kan jag ju tycka som så att om det faktisk var ett så gammalt nordisk namn skulle det ju ha någon betydelse, och finnast på http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/, där står det bara att det har en namnsdag men inget om betydelse... Just vad det betyder i böckerna minns jag dock inte just nu. Går inte att hitta särskillt mycket om namnet på google heller.


At det har en navndag betyr det at det er folk som har navnet i Sverige?

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2011, 10:55 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
I følge svenskanamn der, er det en i sverige med navnet som de kjenner til vistnok. Men jeg vet ikke hvor up to date den siden er

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2011, 13:53 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Nej kan nog tro att islänningarna inte accepterar namnet på en islandshäst kanske.. :) Vilka andra namnalternativer funderar ni på?

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 juni 2012, 15:02 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Jeg holder på med å lese Heksemesteren på nytt nå, og kom over følgende beskrivelse av navnet Lanjelin på side 149 i bok nr. 10 Dvergemål:

Citat:
Lanjelin? Han hadde nesten glemt mellomnavnet sitt. Han het Matthias også, etter mormor Theresas ønske, men det navnet måtte han være forsiktig med å bruke når han hadde med de usynlige å gjøre.

Men Lanjelin? Ingen hadde noen gang kalt ham det. Riktig uttalt også; med hele trykket på første stavelsen. Mormor hadde villet at han skulle ha det navnet, etter en av de aller første sagakongene i den habsburgske ætten. Var det ikke han som oppførte borgen Habichtsburg, Haukeborgen?

Hvorfor var det noen som ropte på Dolg nå med det navnet?

Svaret kom som en hvisking i hodet hans: "Lanjelin er et alvenavn, visste du ikke det? Din forfader fikk det av alvene i hans hjemland, fordi han en gang hadde hjulpet dem. For oss er du Lanjelin."


Margit er jo kjent for å bruke navn fra sin egen slektstavle på noen av sine romanfigurer. Derfor kan det vel stemme at Lanjelin er et gammelt navn fra Habsburg-dynastiet? Ikke det at jeg har noen oversikt over Margits slekt, men jeg vet at hennes mor var høyadelig og blant annet etterkommer etter kong Christian IV av Danmark-Norge (se romanen Yrsa, der én av slektslinjene er oppført).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 juni 2012, 01:58 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Av ren nysgjerrighet begynte jeg å søke etter Habsburg på nettet. Her er hva jeg fant:

Tyske Wikipedia omtaler en Lanzelin (d. 991), som skal være sønn av Habsburg-dynastiets stamfar Guntram den rike og far til Radbot (985-1045), grunnleggeren av borgen Habsburg (Habichtsburg). Denne Lanzelin er trolig den samme som Margits Lanjelin. Kanskje er det hun som har forandret navnet; kanskje er navnet på et tidspunkt blitt feiltolket slik at z er blitt til j (eller motsatt) (tenk gammel gotisk håndskrift)?

Det står også (under Guntram den rike) at Lanzelin skal være stamfar til de nåværende kongefamiliene i blant andre Belgia, Danmark, England og Nederland (må også gjelde Norge; kong Haakon VII var dansk prins og dronning Maud var engelsk prinsesse) og fyrstefamilien i Liechtenstein. Etter litt leting har jeg funnet ut at de nevnte kongefamiliene (og også den svenske) er etterkommere etter Elisabeth (Isabella) av Østerrike (Habsburg) (1501-1526) og hennes ektemann kong Christian II av Danmark-Norge (1481-1559). Christian II er fetter til Christian III (bestefar til Christian IV), som Margit nedstammer fra. Jeg har ikke funnet noe endelig bevis for at Margit er direkte etterkommer etter habsburgerne (siden jeg bare har tre slektslinjer å gå ut fra, én i Yrsa og to i Kjære Margit!), men ikke noe som utelukker det heller.

Store norske leksikon (snl.no) nevner ikke Lanzelin, men biskop Werner (ifølge Wikipedia sønn av Lanzelin og bror til Radbot) skal være den som bygde borgen Habsburg. Engelske Wikipedia nevner både Werner og Radbot som mulige grunnleggere av Habsburg. Jeg vet ikke hva som stemmer, men SNL er vel hakket mer anerkjent enn Wikipedia som troverdig kilde.

En annen interessant detalj: keiser Karl VI (1685-1740) hadde virkelig en søster som het Theresa, nemlig erkehertuginne Maria Theresa (1684-1696), men hun døde av kopper i en alder av 12 år. Stakkars jente! Og en ting til, når det gjelder Heinrich Reuss von Gera: det stemmer at alle mannlige ætlinger i familien Reuss fikk navnet Heinrich. Må ha vært ganske upraktisk...

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 juni 2012, 13:49 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Opraktiskt och säkert jätteförvirrande också! XD

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 mars 2015, 21:55 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Av någon anledning så förknippar jag Lanjelin med Lindelo!?!?

Men kan bero på att jag tycker att den vuxne Dolg och Lindelo är lite "mesiga" båda två. Vuxna men ändå barn på nått sätt. Kan visst inte beskriva riktigt vad jag menar men jag får samma feeling över deras beskrivning av person på sätt o vis.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012