Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 11 juni 2026, 15:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 4 februari 2006, 21:19 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Vad handlar boken om?
Shira är utvald att uppsöka Livets grottor och hämta Det klara vattnet. Vägen dit är lång och hon måste utstå omänskliga prövningar i grottorna. Till hjälp har hon en av Isfolkets värsta drabbade.

Mina tankar om boken
Jag vet att många har den här boken som favorit, men jag har aldrig placerat den högst på listan. Den här genomläsningen var nästan tråkig, antagligen på grund av att jag har läst serien så många gånger att de största spänningsmomenten försvunnit.

När Daniel kommer till Nor så berättar Irovar att sonen Ngut är gift och har flyttat till ett annat läger. Daniel blir lättad, men jag förstår inte varför. Jag upplevde inte alls Ngut som ond eller elak när jag läste om honom i Vinden från öster, men tydligen så var han det ändå? :shock:

Shira säger till Daniel att hans förfäder inte är hennes, endast Tan-Ghil har de gemensamt. Det är väl ändå inte sant? Deras första gemensamma förfader(moder) är ju Cecilie.

Andarna visar sig igen, den här gången ganska mycket. Första gången jag läste boken tyckte jag att det var så underbart att åter få träffa Villemo, Tengel och de andra och den känslan får jag fortfarande, trots elva genomläsningar.

Är det inte någon som påpekat i en recension att Tengel den gode är fördomsfull? I alla fall så hittade jag ett citat som ytterligare spär på den tankegången.
Sid 60 skrev:
Det blir för svårt för en liten samojeds förstånd att ta emot.

Är samojeder svagare i förståndet än andra folkslag?

Irovar berättar för Sarmik om allt som hänt och förklarar att ”i Daniels och Vendels släkt tror man att Tan-Ghil lever”. Men var det inte Tun- sij som berättade det för Vendel? Nu får plötsligt den norska grenen av Isfolket äran för det påståendet. Schysst! :D

Allt är upplagt för att Daniel och Shira ska bli ett par. Det gör ont i honom när han tittar på henne, hon är så vacker och han vill bara beskydda henne från allt ont. Hon i sin tur ser genast en själsfrände i honom och vill vara nära honom hela tiden. Vad vill Margit med det? Vi som läst kommande böcker vet ju hur det går… :wink:

Är det inte konstigt att de fyra elementen syns så tydligt den natten Shira föds, men senare i Taran-gai kan Irovar bara förnimma dem?

Hjälp, vad Daniel tjatar om den där roten! Allt som händer skylls på roten och Daniel är sååå negativt inställd till den. Han tror att man får hallucinationer och att den påverkar förståndet. Men varför fortsätter han då att tugga den?

Shiras väg genom grottorna känns inte så spännande, men det beror endast på att jag läst om det så många gånger att jag vet hur det kommer att gå. Jag försökte ändå sätta mig in i hur det skulle vara att göra den vandringen och kom fram till att Shira är superstark.

Sal 1 – Spegelsalen där högmod och fåfänga testas. Jag skäms för att säga det, men antagligen hade jag fallit igenom nätet direkt. Jag vill inte vara fåfäng men är nog det ändå… fast det är klart, om jag visste att mitt liv stod på spel så skulle jag kanske kunnat låta bli speglarna :)

Sal 2 – Prövar den andliga motståndskraften. Allt känns väldigt psykedeliskt med bubblor som flyger omkring och färger och mönster överallt. Det här tror jag att jag hade klarat galant. Frestelser kan jag faktiskt stå emot!

Sal 3 – Kullerstensblocken som testar klokhet och snarrådighet. Fy, vad stressad jag hade blivit här. Jag hade nog lyckats hitta ett mönster till slut men jag vet ändå inte om jag hade fixat att hålla huvudet kallt.

Sal 4 – En vandring i själen där man möter alla man medvetet sårat. Jobbigt, men jag har ändå en förhoppning om att jag skulle kunna försvara varför jag sårat personen.

Sal 5 – Brottslighet, lögner och skvaller. Någon brottsling är jag inte, men ljugit och skvallrat har jag nog gjort alldeles för mycket i mina dar. Särskilt skvallrat. Här hade nog min vandring varit slut, om inte förr :oops:

Sal 6 – Avundsjukans och girighetens skog. Jag förstår inte varför Shira slipper undan svartsjuketestet? Svartsjuka kan ju vara så mycket mer än just mellan man och kvinna. Det här hade jag nog inte heller fixat. Genom åren har jag varit alldeles för missnöjd med mig själv för att inte ha varit avundsjuk på andra.

Sal 7 – Hatets hav. Jag tror inte att jag har hatat så mycket i mitt liv. Jag hade nog kunnat simma igenom det här.

Sal 8 – Tråkighetens och likgiltighetens kammare. Här hade jag antagligen dött. Likgiltig är jag väl inte, men många uppfattar mig nog som tråkig på grund av att jag är ganska blyg vid nya kontakter.

Sal 9 – Testar kroppslig styrka och uthållighet. Nej, här hade jag varit körd.

Sal 10 – Själslig styrka och förstånd. Shira får träffa alla hon omedvetet sårat. Jag klarar knappt att läsa om sånt här och ännu mindre hade jag klarat att verkligen uppleva det. Det gamla gumman som bakat i två dagar får mig att stortjuta :cry: :cry:

Mar verkar först vara en sann drabbad, men ganska snabbt börjar jag tycka att han är snäll, söt, rar och fascinerande.

Milo beter sig som en drabbad. Vem var han egentligen? För han var väl inte Sarmiks son?

Äntligen får Vendel träffa Shira! Anna-Gretas reaktion berör mig mest. Underbar scen, den dryper av glädjetårar.

När Mar och Shira träffas igen efter att hon varit i Sverige så blir jag rörd igen. De är så söta tillsammans och jag blir glad att Mar är ”normal”.

Boken får en 7:a. Betyget dras ner av att jag förlorat spänningsmomentet genom för många genomläsningar.

Senast redigerad av Heike 28 augusti 2006, 18:55, redigerad totalt 4 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 februari 2006, 23:23 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Jo, personligen hade jag nog klarat två av de där "salarna".. på sin höjd! Fast å andra sidan, får man veta redan som liten att man måste vara snällast på Jorden och inte får tänka en ändå oren tanke för då är det kört.. då hade man nog haft lite högre odds känns det som!

Boken är en klar 9:a varje gång. Den är sådär härligt mystisk och man älskar både Mar och Shira.

Att Daniel skyller allt på roten är ju bara konstigt.. de såg ju samma saker inte sant? Han försöker bara verka märkvärdig. Stryk skulle han ha!

Ett stort plus är faktiskt att Daniel och Shira inte får ihop det. Annars är alla kärlekshistorier ganska förutsägbara. Att Mar och Shira "får" varandra är verkligen fint alla dagar. Det är så mycket förståelse mellan dem, även om de är så olika.. är det bara jag som får Ulvhedin/Elisa-flashbacks här?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 mars 2006, 21:20 
Isfolketguru
Isfolketguru

Mycket bra recension, Heike.. jag håller med om det mesta, men gav boken endå en 10. Kanske lite väl övergenerös.. men när jag läser serien så riktigt längtar jag till den boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 mars 2006, 21:24 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Tack!

Jag tror att många har den här boken som favorit.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 mars 2006, 21:47 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Helt klart en av mina favoriter, en av de få böcker jag plockat ut och läst "utanför serien". (Efter att ha läst hela serien först). Kvinnan som bakat får mig också att snyfta rätt rejält. Och efter första gången jag läste det var jag alldeles spattig ett tag och funderade på om jag gjorde något sådant någon gång.

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.

InläggPostat: 11 april 2006, 00:02 
Grundare
Grundare

Jätteintressant recension Heike!!
Citat:
När Daniel kommer till Nor så berättar Irovar att sonen Ngut är gift och har flyttat till ett annat läger. Daniel blir lättad, men jag förstår inte varför. Jag upplevde inte alls Ngut som ond eller elak när jag läste om honom i Vinden från öster, men tydligen så var han det ändå? :shock:

Jag tänkte också på det. Kanske Vendels bitterhet som talar för att Ngut fixade bort honom från Nor...?

Citat:
Shira säger till Daniel att hans förfäder inte är hennes, endast Tan-Ghil har de gemensamt. Det är väl ändå inte sant? Deras första gemensamma förfader(moder) är ju Cecilie.

Självklart, sånt här missar jag alltid!

Citat:
Är det inte någon som påpekat i en recension att Tengel den gode är fördomsfull? I alla fall så hittade jag ett citat som ytterligare spär på den tankegången.
Sid 60 skrev:
Det blir för svårt för en liten samojeds förstånd att ta emot

Är samojeder svagare i förståndet än andra folkslag?

:rofl2: :rofl2:

Citat:
Irovar berättar för Sarmik om allt som hänt och förklarar att ”i Daniels och Vendels släkt tror man att Tan-Ghil lever”. Men var det inte Tun- sij som berättade det för Vendel? Nu får plötsligt den norska grenen av Isfolket äran för det påståendet. Schysst! :D

Där såg vi samma. :)

Citat:
Allt är upplagt för att Daniel och Shira ska bli ett par. Det gör ont i honom när han tittar på henne, hon är så vacker och han vill bara beskydda henne från allt ont. Hon i sin tur ser genast en själsfrände i honom och vill vara nära honom hela tiden. Vad vill Margit med det? Vi som läst kommande böcker vet ju hur det går… :wink:

Jag har faktiskt aldrig någonsin reflekterat över att de skulle bli ett par! Nu fattar jag inte varför, det är ju solklart egentligen!

Citat:
Hjälp, vad Daniel tjatar om den där roten! Allt som händer skylls på roten och Daniel är sååå negativt inställd till den. Han tror att man får hallucinationer och att den påverkar förståndet. Men varför fortsätter han då att tugga den?

Ja, det blir så jobbigt!

Citat:
Sal 1 – Spegelsalen där högmod och fåfänga testas. Jag skäms för att säga det, men antagligen hade jag fallit igenom nätet direkt. Jag vill inte vara fåfäng men är nog det ändå… fast det är klart, om jag visste att mitt liv stod på spel så skulle jag kanske kunnat låta bli speglarna :)

Sal 2 – Prövar den andliga motståndskraften. Allt känns väldigt psykedeliskt med bubblor som flyger omkring och färger och mönster överallt. Det här tror jag att jag hade klarat galant. Frestelser kan jag faktiskt stå emot!

Sal 3 – Kullerstensblocken som testar klokhet och snarrådighet. Fy, vad stressad jag hade blivit här. Jag hade nog lyckats hitta ett mönster till slut men jag vet ändå inte om jag hade fixat att hålla huvudet kallt.

Så här långt var vi ganska lika.

Citat:
Sal 5 – Brottslighet, lögner och skvaller. Någon brottsling är jag inte, men ljugit och skvallrat har jag nog gjort alldeles för mycket i mina dar. Särskilt skvallrat. Här hade nog min vandring varit slut, om inte förr :oops:

:rofl2: Same same

Citat:
Sal 6 – Avundsjukans och girighetens skog. Jag förstår inte varför Shira slipper undan svartsjuketestet? Svartsjuka kan ju vara så mycket mer än just mellan man och kvinna. Det här hade jag nog inte heller fixat. Genom åren har jag varit alldeles för missnöjd med mig själv för att inte ha varit avundsjuk på andra.

Samma här...

Citat:
Sal 8 – Tråkighetens och likgiltighetens kammare. Nja, med tanke på hur vissa dagar på jobbet kan vara så vet jag att jag klarar tråkighet ganska bra :wink:

Fast som jag förstod det så handlade det inte om hur hon hanterar tråkighet utan om hon har uppfattats som tråkig och likgiltig för att det är tecken på egoism.

Citat:
Mar verkar först vara en sann drabbad, men ganska snabbt börjar jag tycka att han är snäll, söt, rar och fascinerande.

Ja!! En ny favvo!!

Citat:
Milo beter sig som en drabbad. Vem var han egentligen? För han var väl inte Sarmiks son?

Nej det var väl bara Orin och Vassar som var Sarmiks söner. Ingen aning, obehaglig var han i alla fall!! Påminner om Gollum!

Citat:
Äntligen får Vendel träffa Shira! Anna-Gretas reaktion berör mig mest. Underbar scen, den dryper av glädjetårar.

Same same

Citat:
När Mar och Shira träffas igen efter att hon varit i Sverige så blir jag rörd igen. De är så söta tillsammans och jag blir glad att Mar är ”normal”.

Samma även här. Inte undra på att ingen läser mina recensioner, jag kommer ju bara och upprepar allt du redan sagt. :lol: och inte ens riktigt allt det... :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11 april 2006, 00:05 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Jag älskar dina analyser!

Du har nog rätt om det där med tråkighetens sal, jag har tänkt på det i efterhand. Vet inte varför jag tolkade det fel :ponder2: Jag ändrar i ursprungsinlägget!

Senast redigerad av Heike 11 april 2006, 21:29, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11 april 2006, 00:46 
Shamas like
Shamas like
Användarvisningsbild

Heike och Tova :worship2:

Kärlek är grunden för allt....

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme