Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 08:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 maj 2006, 01:32 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 30 december 2005, 00:25
Inlägg: 4788
hehe näe men dåså ;) så stämmer fortfarande den teorin :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 29 oktober 2011, 20:23 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Nataniel skrev:
Det kommer i någon av böckerna hur han sprungit ut i skogen, var borta en månad, och ordnade det där med Utvalda. Och att det hade gjort honom lite trött och matt.


Dan skrev:
Jag känner igen det där svagt, någon som kan hitta vilken bok det är och vad det står?


Jag vet inte vad det står men kan det vara i någon av "villemo"-böckerna? För jag har för mig att Liv säger att det Tengel gjorde det, eller så var det Villemo som berättade för Dominic att Liv hade sagt det eller något liknande :ponder2:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 29 oktober 2011, 20:32 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Nataniel skrev:
Det kommer i någon av böckerna hur han sprungit ut i skogen, var borta en månad, och ordnade det där med Utvalda. Och att det hade gjort honom lite trött och matt.



Demonenes fjell :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2011, 21:17 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Som jag minns det är det främst i de tidiga böckerna som det är 1 drabbad/generation. Eftersom historien börjar med TDG och Silje så kan ju vi (och isfolket) inte veta att det funnits en Estrid och Jahas i samma generation (dessutom så har ju Margit inte kommit på den biten än...).

Jag vill minnas att de utvalda - Villemo & co - ses som en kompensation (enligt Liv och Are) för det dödfödda barnet, fast inte en ond sådan. Sedan kom det fler och fler.

Kan det vara så att Margit tyckte den onda sidan var lite klen i slutstriden...? :shrug:

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 december 2012, 23:08 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Putt!

Det är i bok 11, Blodshämnd, som Brand berättar för Villemo och Niklas, hur han minns att TDG berättade för honom och hans bröder om hur han, TDG, hade sejdat. "Barn, jag har försökt! Inte har jag bara genom mitt leverne försökt vända ont till gott, utan jag har också försökt sejda bort förbannelsen. Ja, jag kan sejda. Jag var ute en hel natt." osv.

I Demonernas fjäll berättar han mer detaljerat om hur den sejdningen gick till.

Jag har undrat om det är så att efter denna sejdning, skulle resultatet bli att även om det fortsatte födas drabbade, skulle de ha större benägenhet att vara goda istället för onda - det har ju inte fötts så många genuint onda efter TDG. Kolgrim, Sölve, Erling, Ulvar... ja, och så de som var dödfödda eller Havgrims son som ströps av barnmorskan. Margit kanske menar att de drabbade räknas mer som utvalda, om de använder sina egenskaper till att motarbeta TDO.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 mars 2016, 17:29 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
I min saga har jag det så att en varje århundrade blir drabbad så att säga.

Hur är det här? Är det en eller flera varje århundrade av varje sort?

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 12 september 2020, 19:25 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Nataniel skrev:
Så här står det om folk som är på endera sida som inte finns i släktträd.

Vintersorg, Kat, Kat-Ghil, Skräcken och Ondskans öga.

Inu, Han-som-blev-född-i-dörren, Stjärna, Gawar och Hiir.

Shira och Mar finns i släktträdet. Annars så står det inget.

Vintersorg = Son
Kat = Sonson
Kat-Ghil = Sonsons son.

Så i första generation så fick vi Ghil och Vintersorg som drabbade, andra Dida och Kat, tredje Targenor, Olaves och Kat-Ghil.

Eller var Targenor inte drabbad, utan bara specifikt utvald av Tengel? Minns inte. :ponder2:


Om jag minns rätt så räknades Dida och Targenor som drabbade (någon av dom sa själv "de utvalda var Tengel den godes påfund", eller ngt liknande) men de var goda i hjärtat och försökte bekämpa Tengel den onde så gott de kunde.
Sen om de drabbade i Taran-gai... jag tror att Sarmik sa att inte alla de drabbade från Taran-gai(eller åtminstone inte alla från den släktgrenen) skulle berätta om sig själva, eftersom det stred mot deras uppfostran. Så jag tror det fanns fler än de som blev skrevs upp. :ponder2: vet inte om det stämmer, förstås, bara en tanke

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012