Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Ska tjejer kunna spela killar och tvärtom?
Roller ska vara könsbundna 27%  27%  [ 4 ]
Roller ska vara könsneutrala 73%  73%  [ 11 ]
Antal röster : 15
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 februari 2006, 23:12 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
SVIFF är vad jag vet den enda förening som inte låter tjejer välja manliga roller och killar välja tjejroller. Jag vet att det finns många tjejer som hellre vill ha en viss manlig roll (se bara på de andra föreningarna) - därför tycker jag att det är en onödig regel (varför ha en enda regel som hindrar folk från att bli medlemmar - vi borde tvärtom uppmuntra folk att bli medlemmar)

Jag kan dock ha fel - därför provar jag med en vägledande poll här. Vad tycker ni andra? Svara enbart om ni är medlemmar i SVIFF eller är intresserade av att bli det

Jag vill gärna framföra detta som förslag på årsmötet (om det blir i påsk kan jag tyvärr inte komma men någon annan kanske kan framföra förslaget då, om jag inte kan göra det i min frånvaro)

Könsbundna roller - du kan bara ha en roll som har samma kön som du själv

Könsneutrala roller: Alla kan välja roller av båda könen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 15:02 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Svenska Isfolksföreningen har sedan start sett som sin målsättning att ha rollerna könsbundna.
Mycket av detta för att medlemmarna själva har uppskattat att SvIff strävar efter att vara så lika böckerna som det går, men också för att många skulle ha svårt för att spela med en motspelare av samma kön.

Detta gör SvIff speciell och med det även unik som Isfolksförening.

Därför skulle jag (och den sittande styrelsen) redan nu vilja avsluta denna poll, då det inte är aktuellt att ha könsneutrala roller i Svenska Isfolksföreningen.

/Silje


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 15:06 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Öh? Menar du på allvar att vi inte kan diskutera saken oss medlemmar emellan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 15:09 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Som moderator anser jag att omröstningen bör vara öppen. Ämnet tål att diskuteras, även om styrelsen i SVIFF är emot en ändring.

Jag låser inte tråden i nuläget.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 15:15 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Jag tror att det är jätteviktigt att vara lyhörd för medlemmarnas önskemål, särskilt i ett sådant här känsligt skede för föreningen (nu finns det ju utrymme att växa och göra bra saker igen!)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 18:34 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Jag håller definitivt med Silje!

Vi har diskuterat detta tidigare i Sviff MED medlemmarna och enats om att rollerna skulle vara könsbundna av den anledningen att de är det i böckerna. Det sviff som föreningen hela tiden strävat efter är ju att så likt som möjligt följa böckerna när det gäller personernas karaktärer, kläder och rekvisita. Varför ändra på detta nu????

Vill någon så gärna vara en person av annat kön finns det ju fler föreningar idag.

Det vore ju synd om detta gjorde att folk valde bort Sviff, men någonstans känns det som att det är föreningen som den ser ut idag som har fått Margits tillåtelse att förvalta hennes personer och deras fortsatta liv och leverne något som vi som förening är ensamma om mig veterligen.

Det känns dessutom lite lustigt att höra någon säga att detta ska diskuteras bland medlemmarna. Sviff har idag förutom de styrelsemedlemmar som betalt medlemsavgiften, 3 betalande medlemmar(gäller medlemmar som betalat in före den 11/3). Håller absolut med Marco om att detta är en chans till nytändning och till att få både nytt liv och nytt blod i Sviff. Styrelsen har INTE bestämt något utan medlemmarnas åsikter, utan gått på det som sagts tidigare i föreningen.
Det finns ju som ni säkert sett tillfälle att diskutera detta under påskhelgen då Silje kallat till party i Oxelösund. Se egen tråd.

På lördagen är det meningen att vi ska ha årsmöte och DÅ finns alla chanser att säga sitt både i denna och andra frågor.

Med Vänlig Hälsning Halkatla


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 18:52 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
det är för mej helt okej att föreningen själva inte vill ändra målet för föreningen. Men fortfarande borde det ju va lov att diskutera temaet tycker jag


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 19:52 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Håller helt med Halkatla ang att det ska tas upp på årsmötet. Jag röstar för att folk ska få ha roller av det andra könet (bäst att säga det här eftersom jag inte kan komma) och jag vet att fler än en prospektiv medlem har framfört den åsikten till mig (och i dagsläget väljer bort SVIFF av den anledningen)

Jag tycker även att vi ska diskutera det här, eftersom vi här når fler personer än vad årsmötet gör


Vilka tre är medlemmar? Eftersom jag och Sol är två av dem (vi hade ju SVIFF-skål på forumträffen i januari), är någon av Halkatla och Silje inte medlem? Camilla är väl medlem också? Tre låter lite


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 19:59 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 5 december 2005, 15:40
Inlägg: 690
Ort: Ljusets rike
Jeg vet dette ikke er min sak, så unnskyld at jeg legger meg i...

Halkatla skriver:

Citat:
Det sviff som föreningen hela tiden strävat efter är ju att så likt som möjligt följa böckerna när det gäller personernas karaktärer, kläder och rekvisita.


Er det så umulig at kvinner og menn kan ha lik personlighet? Man kan vel ha like karaktertrekk selv om man har forskjellig kjønn! Klær og rekvisita er heller ikke noe problem - det er vel ikke vanskeligere for en kvinne å ha på seg bukser enn det er for en mann. ;)

Bare min mening, beklager om jeg fornærmet noen. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 21:47 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag lägger mig inte alls i beslutet som sådant. SVIFF är en förening som jag i nuläget inte har någonting att göra med, så jag försöker inte övertyga om det ena eller andra.

Däremot så var Siljes förslag att omröstningen skulle avslutas och det var där jag sa ifrån. Det här är ett öppet forum och alla ämnen är tillåtna att diskuteras. Om medlemmarna här anser att det är ett ämne värt att diskuteras så är det fritt att göra det. SVIFF-styrelsen är välkommen att delta i diskussionen om den vill, men tråden och omröstningen kommer i vilket fall att stå kvar som det ser ut nu.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 22:39 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Alcruniel skrev:
Jeg vet dette ikke er min sak, så unnskyld at jeg legger meg i...


Er det så umulig at kvinner og menn kan ha lik personlighet? Man kan vel ha like karaktertrekk selv om man har forskjellig kjønn! Klær og rekvisita er heller ikke noe problem - det er vel ikke vanskeligere for en kvinne å ha på seg bukser enn det er for en mann. ;)

Bare min mening, beklager om jeg fornærmet noen. :)


Amen! Om folk kan föreställa sig att jag är världens vackraste man så skulle de nog ha fantasi nog att tänka sig att Lisa var en otäck drabbad man (Heike) - inte för att Lisa tänker vara med i SVIFF men ändå, som exempel.

Jag tror att folk som har läst Isfolket har ganska gott om fantasi


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 mars 2006, 22:41 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Heike skrev:
Däremot så var Siljes förslag att omröstningen skulle avslutas och det var där jag sa ifrån. Det här är ett öppet forum och alla ämnen är tillåtna att diskuteras. Om medlemmarna här anser att det är ett ämne värt att diskuteras så är det fritt att göra det. SVIFF-styrelsen är välkommen att delta i diskussionen om den vill, men tråden och omröstningen kommer i vilket fall att stå kvar som det ser ut nu.


Silje har en liten poäng i att den här delen av forumet ju faktiskt är lite lite grann intern, eftersom det är SVIFFs avdelning och det närmaste föreningen har ett diskussionforum just nu. Som ansvarig för själva forumet har jag dock väldigt väldigt svårt att sanktionera en censur (av någonting alls faktiskt, så länge det är lagligt) - jag har väldigt väldigt svårt för censur och tycker att alla ämnen är värda att diskutera och läggas fram

Om ni vill veta hur mycket jag är för yttrande och tryckfrihet och sånt kan jag slänga upp lite Muhammedbilder :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 01:38 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Om jag kommer till festen så sparar jag mina kommentarer till dess, tror jag. Eller åtminstone tills jag är vaknare om jag nu inte kan hålla tyst. :roll:

Men om jag å andra sidan inte kan komma så får jag framföra mina åsikter här. :)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 03:41 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Jag har ALDRIG sagt att man inte kan ha liknande karaktärsdrag och personlighet oavsett kön.
Det handlar inte om det alls och det har det aldrig gjort.
Det jag skrev var att vi försökt följa böckerna så noga som möjligt och som vi ju vet så finns det kvinnor som har på sig byxor, men de är fortfarande kvinnor och jag kan inte påminna mig att det finns så värst många män i klänning eller kjol i böckerna.

Vad jag menar är att hela denna disskusion om vad medlemmarna tycker borde tas på årsmötet i Sviff och inte på forumet. Därmed inte sagt att jag inte tycker att man kan få diskutera ämnet, men som Dan så rätt påpekade så är denna lilla vrå på detta forum Sviffs.

Vi har som sagt inte bestämt något över huvudena på våra medlemmar varken de vi har nu eller de som vi hoppas få :ljump: utan bara talat om vad föreningen sen tidigare står för. Jag fattar inte varför det ska blåsas upp så stort att det finns två olika åsikter. Somliga låter som om vi i styrelsen begått nåt slags helgerån genom att uttrycka vad Sviff hittills stått för och som dessutom råkar vara samtliga styrelsemedlemmars åsikt (ialla fall var den det när vi träffades den 11/3).

När det sedan gäller Dans kommentar om att vi endast har tre medlemmar så hade du sett, Dan, om du läst mitt inlägg ordentligt att jag skrev att vi hade tre....jag säjer tre (håller upp tre fingrar i luften :wink: ) betalande medlemmar FÖRUTOM de som finns i styrelsen.

Jag tycker fortfarande att det borde vara könsbundna roller, men om det skulle visa sig att de flesta MEDLEMMAR tycker annorlunda så får vi väl ta upp ämnet på nytt på årsmötet.

Jag skulle vilja avsluta med att ställa allt på sin spets :twisted:

Har inte denna fråga uppkommit för att de flesta vill spela magikunniga utvalda eller drabbade och för att de flesta medlemmar i våra föreningar är tjejer och de populära rollerna försvinner först?
Finns det verkligen killar därute som skulle välja att spela Sol, Ingrid eller Tula istället för Heike eller Ulvhedin? Go boys go om så är fallet men jag tvivlar starkt :wink:


Inte för att det egentligen spelar nån roll jag bara undrar.

Och nej detta betyder inte att jag på något sett tror att inte både män och kvinnor har lite av varandra både när det gäller karaktärsdrag och personlighet. Jag tror, nej jag vet att de flesta av oss allihop skulle förmodligen kunna spela både man, kvinna eller barn lika bra och hitta rätt både när det gäller personlighet, karaktär, rörelsemönster, kläder och rekvisita. Trots det tycker jag att det skulle vara lättare att spela mot en kille i en killroll än mot en tjej, även om jag kanske borde tycka tvärtom :wink: :lol:

Halkatla


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 03:49 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Halkatla, jag har inte varit medveten om att den här forumdelen bara tillhör SVIFF. Ber ödmjukast om ursäkt för att jag har missat det.

Jag har försökt att inte lägga mig i sakfrågan eftersom jag inte har något med SVIFF att göra. Jag ville bara svara på Siljes önskan om att avsluta pollen eftersom det är en sak som jag har möjlighet att göra.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012