Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 19:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 februari 2006, 00:07 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
De borde ju ha besökt varandra, tycker man, då kunde de ju överlämna böckerna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 februari 2006, 01:29 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Ja, fast det gick ju ofta flera år mellan besöken och jag tycker nog att det låter lite långsökt att de lastade hela bokserien varje gång de skulle resa... Nej, jag tror att det här är en miss!

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 februari 2006, 01:44 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Pfff.. det har ju alltid varit viktigt hos Isfolket att de alla vet var de är ifrån. Jag tror starkt de gav varandras ungar chansen att läsa. Jag accepterar min egen teori och håller mig till den! :P

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 februari 2006, 22:08 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
I Demonen och jungfrun står så här:

Sid 82 skrev:
-Ja! Dom hade ju funnit något på vinden, det står i Mikaels böcker.
-Ja, de böckerna, ja! De är också en tragedi. De är ju också försvunna.
-Försvunna? Nej, visst inte! Dom har ju jag!
Heike stirrade stumt på henne.
Hon förklarade. -Ja, du begriper väl att jag inte kunde låta dem vara kvar på Elistrand. så jag tog dem med mig.


Det senaste man hörde om böckerna innan detta var att de fanns i Daniels ägo, så hur de kom till Elistrand fattar jag inte.

(Citatet ovan måste förresten vara ett skräckexempel för korrläsarna. Upprepning av ord och de, dem och dom i en salig röra.)

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Senast redigerad av Heike 22 februari 2006, 00:08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 februari 2006, 23:46 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ja, mina korrläsare skulle kollektivt ha pryglat mig om jag hade skrivit något sånt :-) Eller hur?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 februari 2006, 23:48 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
:torture:
Men en aning Off Topic nu.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 juli 2006, 18:47 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 30 december 2005, 00:25
Inlägg: 4788
Är det bara i mina böcker som det inte står någonstans vem som är mamma till Sölve och Ingela? Daniels "fru" alltså.. jag läser Drakens tänder nu och hittills har man ingen som helst aning om hur det eventuella äktenskapet skulle ha sett ut eller ens vad mamman heter.. Sen en annan sak.. Jag har lånar ut hela serien nu och bara fått tillbaka böckerna fram till Korpens vingar och fram till den boken står det ingenstans om att Tristan är död.. det finns inget årtal för när han dog.. Inte i nån av de sista böckerna står det och om han skulle leva fortfarande, vilket man inte har någon aning om eftersom han inte nämns längre, så vore han mycket över 100 år gammal..! det kan ju aldrig stämma eftersom Tristan är en normal människa och alltså inte borde leva särskilt långt över 60 år.. Är det bara i mina böcker som det ser ut såhär..? En annan sak som har med släktträdet att göra.. i mina böcker finns den dödfödda drabbade dottern med i kanske två böcker, sen försvinner hon från släktträdet helt.. varför?! :ponder2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 juli 2006, 22:17 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Daniels fru nämns aldrig vid namn. I någon bok får man veta att det var ett konvenansäktenskap och att makarna är mer vänner än älskande, men att det ändå är ett lyckligt äktenskap.

Tristans död står inte i släktträdet förrän långt efter hans död. Det stör mig skitmycket. Även Madeleine och Sigrid drabbas av detta, att endast födelseåret står med trots att de varit döda länge.

Den dödfödda dottern försvinner mycket riktigt efter ett tag. Antagligen på grund av platsbrist. Tror att det är därför många av Isfolkets makar inte nämns alls, för att de helt enkelt inte skulle få plats i släktträdet.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 juli 2006, 02:53 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 30 december 2005, 00:25
Inlägg: 4788
jävligt irriterande iallafall..! jag vill ha alla där med datum ;) annars glömmer jag bort dom..

tack iallafall för att du svarade! började fundera över om det bara var oi mina böcker det var så...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 september 2006, 18:18 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 20 augusti 2006, 19:04
Inlägg: 2
Heike skrev:
Jag hittade en liten miss när jag läste boken nu senast... fast jag glömde att skriva ned den så nu har jag nästan glömt vad det var :oops:

När Carl Berg dumpar Heike hos Sölve säger han att Heike är 7 månader. Några sidor senare tänker Sölve på något som rör Heike men då är han plötsligt bara 5 månader. Någon som kan hjälpa mig att hitta var det står?


Ah! Jag upptäckte just den missen i går! På sidan 93 säger Carl Berg till Sölve "-Han är 7 månader gammal".
På sidan 96 tittar Sölve på heike och tänker "...Håret, svart och spretande, mycket längre än vad som var normalt för en 5 månaders unge."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 september 2006, 18:19 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Annio skrev:
Heike skrev:
Jag hittade en liten miss när jag läste boken nu senast... fast jag glömde att skriva ned den så nu har jag nästan glömt vad det var :oops:

När Carl Berg dumpar Heike hos Sölve säger han att Heike är 7 månader. Några sidor senare tänker Sölve på något som rör Heike men då är han plötsligt bara 5 månader. Någon som kan hjälpa mig att hitta var det står?


Ah! Jag upptäckte just den missen i går! På sidan 93 säger Carl Berg till Sölve "-Han är 7 månader gammal".
På sidan 96 tittar Sölve på heike och tänker "...Håret, svart och spretande, mycket längre än vad som var normalt för en 5 månaders unge."

:giggle:
Tja, mitt hår är längre än vad som är normalt för en 5 månaders unge...
:giggle:
Men jo, logiskt sett så är det en två månaders miss, om jag får säga det själv (och där med hålla med dig). :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 september 2006, 15:19 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 9 september 2006, 20:24
Inlägg: 13
Ort: Göteborg
en annan sak jag undrar lite på är när sölve säger att han är drabbad och då skriver margit att "där gjorde Sölve något egendommligt han kunde ha tänkt ingen visste att han var utvald" "han önskade vara en drabbad ett farligt erkännande det bådade inte gott"
om jag inte minns fel så tänkte Kolgrim att han minnsan inte var en drabbad utan en UTVALD och han var väl omd så det räckte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 oktober 2006, 20:58 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
Beskrivning av Daniels fru-->

Citat:
Mor var också med, men hon ägde inte de andras starka personlighet. Hon var bara med liksom. Som ett husgeråd som man var glad i, och som man skulle sakna om det försvann, men annars knappt nog tänka över.


Stackars kvinna och var förbisedd.... :swear:

_________________
"It's not having what you want. It's wanting what you've got"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 januari 2009, 14:23 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 februari 2007, 02:17
Inlägg: 1621
Ort: Hagfors.
På sidan 171 står det:
Citat:
En varelse stirrade på henne. En liten värnlös
varelse stirrade på den första kvinnliga människa han
hade sett. Den första människa han hade sett, utom sin
fångvaktare.
Tystnaden var som en aning av evigheten.


Men Elena är ju inte den första människa förutom Sölve Heike träffar på.

På sidan 179 står det:
Citat:
Den varelsen...?
Inne i Heike fanns det ett mycket vagt minne om
en liknande människa som visst hade skött om
honom en gång. Men det hade inte varit en så fin
varelse som den här, trodde han. Inte så mjuk röst.
Fast den där gamla, det kanske han bara hade
drömt.


Han var ju väldigt ung så det är inte helt konstigt att han inte riktigt minns den kvinnan som tog hand om honom. Att hon inte haft lika mjuk röst är ju ganska självklart.

Sidan 107 - 108:
Citat:
Jo! Den tjänstekvinnan han avskedat för några
månader sedan, för att hon blivit för gammal - och
stendöv!
Ja, men döv hade hon ju alltid varit. Så därför var
hon stum också.


Hon kunde ju inte prata.. ;)

_________________
"Oh hidy ho officer, we've had a doozy of a day. There we were minding our own business, just doing chores around the house, when kids started killing themselves all over my property."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 17 februari 2009, 21:20 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 4 juli 2008, 11:14
Inlägg: 196
Annio skrev:
Heike skrev:
Jag hittade en liten miss när jag läste boken nu senast... fast jag glömde att skriva ned den så nu har jag nästan glömt vad det var :oops:

När Carl Berg dumpar Heike hos Sölve säger han att Heike är 7 månader. Några sidor senare tänker Sölve på något som rör Heike men då är han plötsligt bara 5 månader. Någon som kan hjälpa mig att hitta var det står?


Ah! Jag upptäckte just den missen i går! På sidan 93 säger Carl Berg till Sölve "-Han är 7 månader gammal".
På sidan 96 tittar Sölve på heike och tänker "...Håret, svart och spretande, mycket längre än vad som var normalt för en 5 månaders unge."


Eller så kan Sölve inte räkna :giggle:

_________________
“I sat down at the desk. I was going to write something truly churlish such as ‘I’ve learned that I’m the slave of a tyrant.’ But when I looked up and saw him standing over me with the switch in his hand, I changed my mind.”

- The vampire Armand


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012