Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 juni 2026, 16:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Favoritcitat/ord
InläggPostat: 7 september 2005, 01:17 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12585
När jag och sambon läste serien senast så kom vi på att vi hade några gemensamma favorituttryck som används ganska flitigt.

"Var så snäll"

"Sovel" (för att det är ett roligt ord, tänkte t.o.m. döpa katten till det)

"Åh, grämelse"

"Förplägnad" (låter väldigt uppstyltat)

"Benkläder" (ålderdomligt ord som därför blir kul)

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 14:04 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11297
Ort: Svarta Salarna
"Var så snäll" är definitivt en höjdare. Undrar om det någonsin funkar :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 18:30 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12585
dan skrev:
"Var så snäll" är definitivt en höjdare. Undrar om det någonsin funkar :-)


Det är oftast i sexscenerna det dyker upp. Vet inte vad jag vill säga med det, bara en betraktelse.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Senast redigerad av Heike 7 september 2005, 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 19:19 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Heike skrev:
dan skrev:
"Var så snäll" är definitivt en höjdare. Undrar om det någonsin funkar :-)


Det är oftast i sexscenerna det dyker upp. Vet inte vad jag vill säga med et, bara en betraktelse.


Det använder jag ofta! Fast inte i sängen förstås... :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 19:23 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12585
Tova skrev:
Heike skrev:
dan skrev:
"Var så snäll" är definitivt en höjdare. Undrar om det någonsin funkar :-)


Det är oftast i sexscenerna det dyker upp. Vet inte vad jag vill säga med et, bara en betraktelse.


Det använder jag ofta! Fast inte i sängen förstås... :oops:


I vilka sammanhang använder man det utan att det låter löjligt? Inget påhopp, bara en undran :wink: . Det är iofs vanligt i norskan...

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 19:28 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Det räknas kanske inte som samma, men kan du vara så snäll och lyfta upp den här... och sånt.

Fast det kanske inte räknas i den andra formen...

Hur använder de det i Isfolket då? Jag har aldrig lagt märke till det ens. Fast "var så snäll och lägg kuvertet på brevlådan när du ändå kör förbi" kan jag också säga. Gud vad fånig jag känner mig nu... :oops: :oops: :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 19:37 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12585
Tova skrev:
Det räknas kanske inte som samma, men kan du vara så snäll och lyfta upp den här... och sånt.

Fast det kanske inte räknas i den andra formen...

Hur använder de det i Isfolket då? Jag har aldrig lagt märke till det ens. Fast "var så snäll och lägg kuvertet på brevlådan när du ändå kör förbi" kan jag också säga. Gud vad fånig jag känner mig nu... :oops: :oops: :oops:



Ja, men så säger jag också :D ! Fast i Isfolket sägs det till exempel på Taralds och Yrjas bröllopsnatt när de ska "komma samman" (också ett lustigt uttryck) för första gången.

Från bok nr 4, Längtan, s 165.
Citat:
"Hon flämtade till, då hon kände honom mot sig. Hela kroppen tändes i en häftig brand, det darrade i henne av en lust som var som helvetets värsta plåga... Och så skrek hon bakom sammanpressade läppar. Oh nej, nej, så ont fick det inte lov att göra!
- Var så snäll, bad hon tunt.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 19:40 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Jag använder sällan Yrjas vokabulär när jag diskuterar brevlådor... :wink:

I sängen skulle jag aldrig säga nåt sånt, då skulle jag skratta ihjäl mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 19:44 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12585
Tova skrev:
I sängen skulle jag aldrig säga nåt sånt, då skulle jag skratta ihjäl mig.


Ja, det hade nog de flesta. Ännu värre om ens partner skulle säga det :lol: .

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 19:48 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Tova skrev:
Ja, det hade nog de flesta. Ännu värre om ens partner skulle säga det :lol: .


Frågan är om inte jag ska testa nästa gång och se reaktionen! :lol: :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 19:49 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12585
Tova skrev:
Tova skrev:
Ja, det hade nog de flesta. Ännu värre om ens partner skulle säga det :lol: .


Frågan är om inte jag ska testa nästa gång och se reaktionen! :lol: :lol:


Hehe, ja varför inte?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 22:23 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11297
Ort: Svarta Salarna
Jag håller inte med er riktigt. Om jag fick höra "var så snäll" i sängen skulle jag definitivt ta det som en uppmaning att vara hårdhänt i någon slags ... vänta nu, det här ska ju vara ett barntillåtet forum :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 september 2005, 22:43 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12585
dan skrev:
Jag håller inte med er riktigt. Om jag fick höra "var så snäll" i sängen skulle jag definitivt ta det som en uppmaning att vara hårdhänt i någon slags ... vänta nu, det här ska ju vara ett barntillåtet forum :-)


Jag känner mer att om jag skulle vilja vara hårdhänt och fick höra "var så snäll"... då hade jag nog svalnat lite :wink: .

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 september 2005, 07:57 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11297
Ort: Svarta Salarna
Förutsatt att din partner är en man i det fallet så förstår jag dig. Ingen man kan säga "var så snäll" hur fjollig han än är.

Apropå uttrycken ovan så är ju "åh, grämelse" rätt charmigt också. Det kanske man skulle prova att säga när man råkar ut för något dumt. Jag kan tänka mig att använda det när jag söker jobb och får ett automatiskt mail om att jag inte har fått jobbet :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8 september 2005, 09:41 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12585
dan skrev:
Apropå uttrycken ovan så är ju "åh, grämelse" rätt charmigt också. Det kanske man skulle prova att säga när man råkar ut för något dumt. Jag kan tänka mig att använda det när jag söker jobb och får ett automatiskt mail om att jag inte har fått jobbet :-)


Jag har använt det lite då och då sen jag läste Isfolket. Faktiskt riktigt användbart.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012