Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 21:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 20 november 2007, 20:48 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:32
Inlägg: 78
Ort: Elistrand, Gråstensholms socken
Jag funderade lite på det här när jag gick hem från jobbet idag. Det är ju väldigt många böcker och jag har inte läst alla, men så här tycker jag efter att ha läst åtminstone de flesta:

Min kvinnliga favoritkaraktär är Katja ("Nyckeln") som är en rappkäftad, snygg self made woman. Att hon får lite sexualskräck när det väl gäller kan åtminstone jag leva med, det visar bara att hon även är sårbar.
Favoritkarln är Scott Hollinger ("Över alla gränser"), kommentar överflödig? ;)

Antifavoriter är definitivt Yrsa och Rustan i "Skogen har många ögon". Hon är så otroligt tråkig, han en blandning av patetisk och schizofren. Det dyker upp sådana manliga karaktärer i Sandemo-serien ibland, män som är "offer" (handikappade, varit med om något hemskt eller liknande) och som odlar sin bitterhet mot omvärlden som om det vore en ömtålig blomma. Sedan, när de träffar hjältinnan, blir de i stället sentimentala och överkåta. Rustan Garp är värst av dem allihop! :rofl2:

_________________
Använder Margit i stället för knark.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 november 2007, 21:51 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 april 2007, 16:27
Inlägg: 7000
Jag klarar verkligen inte av Tessa i boken med samma namn. :pfft:

_________________
Are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 november 2007, 22:10 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:32
Inlägg: 78
Ort: Elistrand, Gråstensholms socken
Tessa är knepig, jag gillade inte heller henne i början av boken. Tycker hon tar sig efter ett tag när hon börjar använda hjärnan och hjälper till att lösa gåtan... Fast jag får gåshud och blir svårartat illamående när hon ska förklara sin kärlek till den där långhåriga saken hon tror att hon är förälskad i, det blir bara sååå pinsamt...

_________________
Använder Margit i stället för knark.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2007, 20:43 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 april 2006, 22:04
Inlägg: 447
Ort: Västerås
Några favoriter är Camilla i Liljegårdens hemlighet, Maya i Kyrkan vid havet, Gordon S:t John i Häxmästarens borg och och Grim i De tre friarna.

Några irritationsobjekt är Sjur i Nattens tårar (ursäkta mig, men varför har Margit en förkärlek för att skapa karaktärer som är så naiva och"oskuldsfulla" att de bara verkar oändligt korkade??), Lisen i Skimrande vårar (även olidligt beskäftiga människor verkar höra till Margits favoriter...), Inga i Under eviga stjärnor och Berend i Kungabrevet (tönt!).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 juni 2010, 19:07 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Jag gillar verkligen, verkligen Dan i Liljegårdens hemlighet. Min absoluta favorit.

Och kan verkligen inte med hon huvudpersonen i Flickan med Silverhåret. Har till och med glömt vad hon heter. >_>

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 december 2010, 16:55 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 7 december 2010, 15:49
Inlägg: 102
Jag gillar både Liv och Jo i Bergtagen.
En som jag definitivt inte kan med är Sjur. Tycker att han verkar smått efterbliven och har svårt att se honom i några romantiska situationer överhuvudtaget...

_________________
Isfolketbloggare på Joddler


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 september 2017, 10:31 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Miscpony skrev:
Jag funderade lite på det här när jag gick hem från jobbet idag. Det är ju väldigt många böcker och jag har inte läst alla, men så här tycker jag efter att ha läst åtminstone de flesta:

Min kvinnliga favoritkaraktär är Katja ("Nyckeln") som är en rappkäftad, snygg self made woman. Att hon får lite sexualskräck när det väl gäller kan åtminstone jag leva med, det visar bara att hon även är sårbar.
Favoritkarln är Scott Hollinger ("Över alla gränser"), kommentar överflödig? ;)

Antifavoriter är definitivt Yrsa och Rustan i "Skogen har många ögon". Hon är så otroligt tråkig, han en blandning av patetisk och schizofren. Det dyker upp sådana manliga karaktärer i Sandemo-serien ibland, män som är "offer" (handikappade, varit med om något hemskt eller liknande) och som odlar sin bitterhet mot omvärlden som om det vore en ömtålig blomma. Sedan, när de träffar hjältinnan, blir de i stället sentimentala och överkåta. Rustan Garp är värst av dem allihop! :rofl2:


Jeg kan holde med om Katja. Hun er også én av mine favoritter.

Og jeg liker Scott Hollinger! (Kommentar absolutt overflødig ... ;) )

Men den største favoritten er uten tvil Kieron O'Donell i De forlatte barna! :tkiss: Det er noe med en kjekk, barsk og røff mann som viser omsorg for barn. Tilsynelatende hard på utsiden, men myk på innsiden viser det seg etter hvert (litt som Kol Simon).

Når det gjelder karakterer jeg ikke liker, er Giovanni i Barn av ensomheten definitivt én av dem. En egoistisk, hjerteløs drittsekk.

Kvinnelige antifavoritter kommer jeg ikke på akkurat nå. Det er for lenge siden jeg har lest disse bøkene. Men det finnes sikkert noen.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012