Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 20:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 11 november 2005, 18:32 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Det här är verkligen en glad överaskning för en gammal SvIff-are. Tänk, ett forum fullt med isfolksfantaster ... wow :D

Jag måste erkänna att jag inte trodde att det fanns någon som var intresserad av Margit Sandemos Sagan om Isfolket längre. Så många år har gått och föreningen Svenska Isfolksföreningen har mer eller mindre stapplat fram och jag har känt att sista året har blivit dödstöten för många av de sista medlemar (även för mig) som verkligen har försökt hålla liv i något som egentligen hållit på att självdö.
Men jag är och kommer för alltid att vara hjärtinneligt tacksam till dom som gjort så mycket för föreningens bästa de sista åren. En stor kram till er!

Själv har jag hoppats (givetvis för att Svenska Isfolksföreningen är en sån stor del av mig), att gnistan åter ska tändas, men det behövs kraft utifrån för att detta ska fungera.

I år hade jag tänkt att för sista gången skicka ut en inbjudan till både gamla som nya medlemmar till en årsfest och denna kommer att hållas i Nyköping den 26 november - kostnad 100 kr för medlem, 150 kr för icke medlem (detta inkluderar medlemsavg. för 2005).
Utifrån responsen av detta utskick hade jag tänkt och se om det fanns något intresse kvar att återuppbygga Svenska Isfolksföreningen. Vetskapen om detta forum och det jag har läst här har dock givit mig hopp.

Det kommer även att vara ett årsmöte som vanligt, men med endast en fråga - Ska Svenska Isfolksföreningen fortsätta som förening?

För mer information, anmälan till årsfesten och frågor kan ni skriva till mig på silje.arngrimsdotter@hotmail.com

Jag är dock glad att jag har fått möjlighet att kunna bli delaktig i detta forum och det är med stor lycka jag åter kan säga - väl mött kära släktingar och goda vänner.

Många varma kramar
Silje Arngrimsdotter
ordförande Svenska Isfolksföreningen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11 november 2005, 22:49 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 30 oktober 2005, 01:49
Inlägg: 127
Ort: Gävle
Va kul att se Silje här på forumet också!!! Nu saknas bara Vinga så är hela styrelsen här :D

Hoppas att ni som åker på årsfesten/årsmötet får jättekul och röstar för ett fortsatt liv för Sviff! Eh, kan jag skicka med min röst tro?

*snyft* jag vill också träffa Isfolksvänner! Vi måste ha 'det där mötet vi pratade om på nån annan tråd här' någon gång snart, efter alla helgerna kanske??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 november 2005, 22:28 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag vill också gå på möte, men har utbildning inför mitt nya jobb den helgen!

Jag tycker att Siljes initiativ var superbra och tackar för berömmet ang. att starta det här forumet :-)

Det finns massor av folk som gillar isfolket där ute (och det här är väl beviset) - dessutom finns det en hel ny generation isfolketfans därute som aldrig har upplevt SVIFF/NMSS etc. och de skulle kunna populera en helt ny isfolketförening

Så jag tycker att vi har alla förutsättningar att ta nya tag och få igång SVIFF igen! Det är ju trots allt tretton år av tradition nu!

Och låt inte festen i Nyköping bli den sista någonsin!

Jag har ju lite kontakt med Vinga, så jag ska försöka övertala henne att bli aktiv här. Jag lyckades ju med Ingela, så det ska väl gå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 november 2005, 04:19 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Kommer inte till Sverige förrän 12 december, kanske nästa år eftersom vi förhoppningsvis bor i Sverige då... Håller med Dan: Låt inte denna fest bli den sista!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 november 2005, 00:25 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Hejsan alla kära gamla släktingar ja och nya också....äh ni vet vad jag menar :oops:

Silje har också hittat hit ser jag :lol: välkommen i....tja inte gröngräset direkt mer nån sorts frostig halvvinter med istappar i öronen och frost i skägget...om man har nåt sånt alltså.

Jag kan ju inte heller komma på mötet nästa helg "snyft" eftersom jag numera har en liten tjej som vill vara med mig överallt (och jag med henne, kan tilläggas), min lilla hundflicka Molly. Just nu håller hon på och äter upp min ryggsäck :roll: . Jag säger bara en sak...ungar alltså :lol:

Tycker som de andra att vi kan väl ha en fest lite senare om nu inte denna blir av eller om ni som har festen vill ha en till :idea: :wink: :D

Vi kan ju i alla fall ses här på forumet i tid och otid:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ingen fest i November
InläggPostat: 20 november 2005, 14:41 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Det blir ingen isfolksfest i november - endast en tackade ja av fyra som svarade. Jag vet att jag var ute sent och det beklagar jag. :( Förlåt mig. :(

Det verkar dock som om det finns ett intresse att återuppbygga SvIff och det gör mig glad. För de som vill bli medlemmar kostar det 50 kr (p.g.a. för lite deltagande kan inte medlemstidningen Gråstensholms Allehanda ges ut) och detta sätts in på pg 14 77 02-5. Glöm inte att skriva att det gäller medlemskap.

Ska försöka ordna någon ny fest i januari/februari nästa år, men har ännu inget datum bokat (förslag 21-22 januari och/eller 4-5 februari i min egen almanacka - ni kan väl hålla dom datumen fria tills mer information kommer). :wink:

Jag skulle också vilja öppna två nya trådar här på forumet som har med SvIff att göra (om det är ok för er andra).
1 - "Stadgar" - tyvärr måste en förening ha stadgar, men jag har länge velat ändra dom vi har då de är allt för komplicerade och många gångar har de stjälpt oss istället för hjälpt.
Om möjligt skulle jag vilja ändra dem, skicka er andra ett förslag och sedan diskutera det mer finstilta här på forumet.
2 - "Verksamhetsförslag" - enkelt förklarat ... vad ska vi göra och när? :D
Jag vet att det nog kommer som en överraskning för många, men mycket av varför gnistan dog för många av de mer aktiva var att det endast var ett fåtal som planerade aktiviteter och oftast med ett resultat av att mycket få kom. Visst - de som var där hade roligt, men jag vet att många arrangörer kände det som om ingen var intresserad av SvIff längre och därför förlorade även dom intresset.

Jag skulle vilja bygga upp Svenska Isfolksföreningen igen. Mycket med de "gamla" målen och riktlinjerna, men med de gångna årens erfarenheter.
Målen från början och som diskuterades fram under föreningens första år var:

* Träffa andra med samma intresse av Margit Sandemos böcker Sagan om Isfolket (och det genom att starta en förening, ge information om att vi fanns och anordna möten/fester/aktiviteter/museibesök (som hade med Isfolket att göra) m.m.)

* Personsätta och levandegöra rollfigurerna i de 47 böckerna
- Genom skådespel (lajv i mindre skala, d.v.s. när vi träffades)
- Göra dräkter (som stämmer in med sin rolls tidsålder och som levandegör själva rollen. Det ska tilläggas att det har ALDRIG varit tal om ”exakta” kopior av historiska dräkter, utan det har i sin tur mer eller mindre blivit frukten av medlemmars intressen. Det enda som har varit av vikt är att man följer böckerna så mycket det går – d.v.s. det står ingenstans att Silje bär byxor eller att Heike använder kjol, men det finns skrivet att Villemo bär byxor och att Lucifer använder klänning, så det går ju bra … eller … hur blev det här nu?)
- Finna detaljer om sin rollfigur i böckerna – yrke, karaktärsdrag, föremål (diskutera på möten och/eller realisera via lajv)
- Lära sig/lära ut hantverk (det jag brukar kalla personlig rekvisita och som har med den valda rollen att göra t.ex. Siljes tapetmåleri och honungskaksbakande)
- Lära sig matlagning med historiska anor (Glömmer aldrig när jag bröt traditionen med att alltid bjuda på gott fika till mötena, genom att tillreda barkbröd och korngröt och servera det tillsammans med honung och kallt vatten) :lol:
- Och annat som kunde göra en förening som Svenska Isfolksföreningen mer levande (Med andra ord måste böckerna läsas noga och man måste gå igenom dem gång på gång (för dem som vill förstås). Jag kan för mitt liv inte se hur diskussionsämnen någonsin kommer att ta slut)

* Förena anakronismen i en gemensam värld. Det vinnande förslaget blev Andemorien (en slags Nangiala) – den värld man kommer till när man dör och idén är egentligen bra, men för mycket tid har gått åt att försöka ”förklara” den istället för att enkelt låta den växa fram själv.
Och det jag personligen inte tyckte om var att ”andarna” (förfäderna som kunde hjälpa de levande) inte fick vara där innan slutstriden var över, vilket betydde att t.ex. Silje var ensam i århundraden utan sin Tengel och Tengel fick inte tillbringa en lugn stund på sin älskade Lindallé, något jag personligen kände som en uteslutning av dom som bara hade ”vanliga” roller, men också bakband många av de ”speciella” rollerna.
Många tycker att Sagogillet har spelat ut sin roll då endast ett fåtal hade insikt i dess verksamhet och mycket låg i deras händer men inget hände. Men grundidén att ha en grupp som håller reda på saker och ting och som har en övergripande ordning på SvIff’s saga/äventyr m.m. är bra och vi som möttes på förra årets sista möte kom upp med en idé om att även återuppbygga Sagogillet, men under ett annat namn – Sagodraken (ett väsen som också nämns i böckerna) där alla har inblick i en öppen verksamhet och där endast några håller i de röda trådar leder Sagan framåt (för att hindra att alla vilda idéer gör att allt spårar ut *skratt*).

Så? Vad säger ni? Vad tycker ni om att återgå till vad som var föreningens grundtanke och fortsätta därifrån? Krånglar jag till det? Ställer jag för höga krav?

Jag har länge saknat den ”gamla” föreningen. Jag skulle önska att en nystart skulle föra tillbaka en vilsen förening tillbaka till sina rötter, men det kan endast göras med medlemmarnas hjälp.

Många kramar
Eder Silje


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 november 2005, 20:05 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Trådarna är öppna! Nu kör vi igen!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 03:52 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Trådar och trådrullar överallt....jag börjar känna mig (t)rådlös och förvirrad.

Men som sagt kul om vi kan hitta ett sätt att föra föreningen i hamn, sy ihop sömmarna på säcken liksom :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 09:17 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Halkatla skrev:
Trådar och trådrullar överallt....jag börjar känna mig (t)rådlös och förvirrad.


*Ligger på golvet och skrattar*

Halkatla skrev:
Men som sagt kul om vi kan hitta ett sätt att föra föreningen i hamn, sy ihop sömmarna på säcken liksom :lol:


*Ler med tårar i ögonen, lycklig över att höra sånt sägas*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 09:43 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Sy ihop sömmarna. Kan vi inte använda kontaktlim? :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 18:12 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
dan skrev:
Sy ihop sömmarna. Kan vi inte använda kontaktlim? :-)


ROFL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 november 2005, 19:59 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
ROTFLNTS gissa den om ni kan :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 november 2005, 08:57 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Rolling on the floor laughing not talking Swedish?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 november 2005, 00:01 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 30 oktober 2005, 01:49
Inlägg: 127
Ort: Gävle
dan skrev:
Sy ihop sömmarna. Kan vi inte använda kontaktlim? :-)


Du kommer aldrig att glömma det där med kontaktlim va? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 november 2005, 01:58 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Var det så svårt Rolling on the floor laughing next to Silje förstås :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012