Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 00:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 00:35 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
jag kan vara rätt slarvig med det där när jag skriver på forum har jag märkt :oops: skall jag hålla på och rätta hela tiden tappar jag snabbt sugen och skiter i att skriva alls... :)

har dessutom en sambo som har rätt svårt med stavning och särskrivning. Varför inte acceptera att vissa stavar sämre än andra :shrug:

_________________
"It's not having what you want. It's wanting what you've got"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 14:36 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag skriver väldigt slarvigt. Speciellt på datorn, då blir det mer stavfel än vanligt.
När jag skriver för hand så kan jag glömma att ha mellanrum, eller jag ser att det är mellanrum och ingen annan.¨Fast ibland har jag allt för långa mellan rum, tex "mel lan r um"
Det är nog för att oftast pratar jag utan punkt och mellanrum. Har alltid haft svårt att praaata långsamt.

Men jag tycker inte det är speciellt irreterande man förstår ju vad personer menar. "En röd hårig flicka" om det står så om en person så förstår man väl att den som skrivit det inte menar en röd flicka som är hårig?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 15:08 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 30 december 2005, 00:25
Inlägg: 4788
när jag skriver och pratar "till vardags" så är det lite hur som helst.. mej, dej osv.. mycket talspråk.. men när jag skriver seriösa saker som jobbansökningar, brev osv så är jag noga.. samma sak om jag pratar med någon i telefonen och det handlar om mer seriösa saker så skärper jag till språket också.. hur folk skriver inne i ett forum bryr jag mig inte ett dugg om, ska alla skriva korrekt svenska hela jävla tiden så skulle jag spy! :giggle: slappna av lite lixom ;) min pappa har mycket svårt med både bokstäver och siffror, han kastar om dom och ser inte att det blir helt fel.. första bokstaven kan hamna sist tex och ska han skriva ett telefonnummer så kan det se ut hur som helst när han är klar..! det blir ofta fel.. jag tycker inte att det spelar någon roll, han gör sig förstådd och det är väl ändå huvudsaken..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 15:20 
Ängel med dolda horn och svarta vingar
Ängel med dolda horn och svarta vingar

Blev medlem: 3 februari 2007, 05:38
Inlägg: 9553
Ort: Demonernas Fjäll
Det mest irriterande som finns är människor som irriterar sig över andras skrivning!

Skaffa ett liv/sluta tyck du är bättre än andra!

Okej, sorry men jag var tvungen att få det ur mitt system :giggle:

Finns det något värre än besserwissrar? :lurk:

Ja, jag vet jag är bara för mycket idag, men det känns bra i själen.. eller nått :eek:

wiii


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 15:34 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
jag håller med lite....varför irritera sig på att alla inte skriver lika bra...alla har vi olika förutsättningar... och alla är bra på olika saker! Det är lite löjligt tycker jag att någon som är bra på svenska blir irriterad på de som skriver sämre...det är ju som att något mattesnille skulle hacka på någon som inte kan räkna :shrug:

_________________
"It's not having what you want. It's wanting what you've got"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 16:17 
Sagan om Ringen-vetare

Blev medlem: 17 september 2007, 09:01
Inlägg: 929
Tyvärr tillhör jag dem ni pratar om.. Aldrig någonsin för att vara elak, men det har alltid varit naturligt för mig att rätta. Men förutom på msn, och med vänner jag vet inte tar illa upp, så gör jag aldrig det på nätet. En bra sak med det är väl att klasskompisar och mina syskon alltid ber mig kolla igenom grammatiken och sånt. Inte för att ändra, utan för att upplysa liksom.. Så de vet vad de gör för fel.

_________________
:eek:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 16:26 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
Alassë skrev:
Tyvärr tillhör jag dem ni pratar om.. Aldrig någonsin för att vara elak, men det har alltid varit naturligt för mig att rätta. Men förutom på msn, och med vänner jag vet inte tar illa upp, så gör jag aldrig det på nätet. En bra sak med det är väl att klasskompisar och mina syskon alltid ber mig kolla igenom grammatiken och sånt. Inte för att ändra, utan för att upplysa liksom.. Så de vet vad de gör för fel.


men det är ju en sak att rätta i syfte att hjälpa till och en sak att störa sig på andras stavning bara för att den inte är perfekt :)

_________________
"It's not having what you want. It's wanting what you've got"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 januari 2008, 22:04 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag är en sådan som kan störa mig på väldigt slarvig text. Men det baseras på den persons förutsättningar, och självklart vad det är för sammanhang. Är det officiella grejer så blir jag extremt irriterad på hur klantiga vissa kan vara. Skyltar, annonser och liknande med stavfel gör mig irriterad. Tycker det känns oseriöst.

Sedan så kan vissa särskrivningar vara svåra att förstå, ja, "röd hårig flicka" har väl viss logik. Men... "Det där är en sjuk syster", eller, "Jag är en sjuk skötarska"... :ponder2: Det kan vara så att de är sjuka, eller att de är sjuksystrar/sjukskötare.

Sedan så är det vissa stavfel som kan orsaka huvudbry också, just nu kommer jag inte på något mer än sådana som är humoristiska och man måste i princip missförstå med avsikt... "Jag har verk i magen"... Jamen... Sluta äta böcker/notblad... Eller sådant. :ponder2:

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 februari 2008, 10:31 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 februari 2008, 07:47
Inlägg: 804
Ort: Tomelilla
Jag har en ett år yngre syster som har läst max 3 böcker i sitt liv och hatar allt vad böcker heter så de gånger vi gjorde läxor tillsammans och jag satt och rättade henne hela tiden blev hon helt galen på mig....
Jag ville bara hjälpa......
Men så är det för besserwissers..... :giggle:

_________________
Var dig själv!
Alla andra är redan upptagna....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 mars 2008, 07:37 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 juni 2007, 11:46
Inlägg: 94
Paladin skrev:
Heter det "i alla fall" eller är det en särskrivning av "iallafall"?
Jag tror att jag alltid skriver med mellanrum, men har upptäckt att det är få andra som gör det.
(I alla fall av mina kompisar, fast vi kanske snackar fjortissvenska hela bunten :giggle: )

Samma sak med "överhuvudtaget", eller ska det vara "över huvud taget"?


Jag undrar faktiskt över samma sak, speciellt det sista. Ibland skriver jag ihop, ibland delar jag på orden, i just det fallet.

Däremot är jag ganska säker på att det heter "i alla fall", med tre ord.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 27 december 2008, 14:42 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 27 december 2008, 00:16
Inlägg: 1
Paladin skrev:
Heter det "i alla fall" eller är det en särskrivning av "iallafall"?
Jag tror att jag alltid skriver med mellanrum, men har upptäckt att det är få andra som gör det.
(I alla fall av mina kompisar, fast vi kanske snackar fjortissvenska hela bunten :giggle: )

Samma sak med "överhuvudtaget", eller ska det vara "över huvud taget"?



Jag är ganska säker på att det heter "i alla fall" och "över huvud taget". Men just över huvud taget kan se ganska rätt ut även om man skriver ihop det. Klurigt det där...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: 23 januari 2009, 14:34 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 8 augusti 2008, 10:16
Inlägg: 10
Ort: Edinburgh
horseradish skrev:
Paladin skrev:
Heter det "i alla fall" eller är det en särskrivning av "iallafall"?
Jag tror att jag alltid skriver med mellanrum, men har upptäckt att det är få andra som gör det.
(I alla fall av mina kompisar, fast vi kanske snackar fjortissvenska hela bunten :giggle: )

Samma sak med "överhuvudtaget", eller ska det vara "över huvud taget"?



Jag är ganska säker på att det heter "i alla fall" och "över huvud taget". Men just över huvud taget kan se ganska rätt ut även om man skriver ihop det. Klurigt det där...

Eftersom att jag gillar att göra det lätt för mig själv så blir det ofta, om inte alltid, iaf och öht.

Jag kan inte hjälpa det, men jag har galet svårt för särskrivningar. Likaså när folk inte vet när/hur/var de ska använda I och E osv (igentligen - egentligen / irreterad - irriterad), dvs stavfel pga av att man inte orkar kolla upp hur det ska stavas.. Det sticker något så djävulskt i ögonen på mig.

Men, så är ju inte jag så mycket bättre ibland heller.. Vet aldrig om det stavas noggrann / nogrann / noggran, eller t.ex kollossal / kolossal / kollosal.

Förjevla irretärande..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sär skriv ning
InläggPostat: 26 januari 2009, 00:50 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Jag tillhör också skaran som kan bli smått hysterisk över särskrivningar. (tyvärr) Jag vet att det är olika för alla, vissa tycker att det är lätt att skriva, andra svårt. Men, det som stör mig, är när särskrivningen editerar syftningsfel.
Exempel (hugget från en jobbansökan (som jag skulle läsa igenom)) "Jag har arbetat med fel analys i tre månader". Ajdå, stackarn. Förhoppningsvis skulle det ha stått "Jag har arbetat med felanalys i tre månader".
Jag hade supersvårt att lära mig att läsa o skriva, det tog evinnerlig lång tid. Så jag har inga problem med att se stavfel, men som jag skrivit tidigare. Syftningsfel.. Ajaj.

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sär skriv ning
InläggPostat: 16 februari 2009, 08:35 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Tyvärr tillhör jag också skaran som har svårt att stå ut med särskrivningar i texter. När jag läser en text eller en bok och stöter på särskrivningar, syftningsfel och allmänna fel känns det som om jag snubblar på texten. Varje gång är det lika irriterande och händer det många gånger tappar jag alldeles intresset och kastar alltihop över axeln. :roll:

På internetforum är jag inte lika petig och det skulle inte falla mig in att rätta folk, så även om det skaver lite i ögonen så spelar det ingen större roll. Som tur är stöter jag sällan på böcker med sådana problem, men artiklar, kolumner och vissa bloggar kan ge mig allergiska utslag. :lol:

Det handlar inte om att vara elak, det tror jag händer väldigt sällan (även om jag har råkat på människor som verkar leva för att platta till andra). Det handlar väl om personliga preferenser, antar jag. :)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sär skriv ning
InläggPostat: 27 februari 2009, 10:15 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
finns ju kontroll av stavning i FF, tror inte den tar särskrivning dock.... eller kanske?

_________________
"It's not having what you want. It's wanting what you've got"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012