LOL
På de flesta lajv vi hade kunde vi bara sejda hej vilt... det lajv som jag arrangerade hade någon form av magiregler, kollar upp
Japp, det var ett klassiskt lajvmagisystem:
MAGI
Antimagi (kostar 3 magipoäng)
Kan bryta en annan besvärjelse. Kräver att du har samma eller högre maginivå än den som la besvärjelsen du vill bryta. T.ex. om någon har lagt Övertala på Vinnie Dahlén med maginivå två krävs det Dida (maginivå 2) eller Sol (maginivå 2) för att bryta det medan Ulvhedin (maginivå 1) eller Villemo (maginivå 1) inte skulle klara av det.
Bota mindre sjukdom (kostar 2 magipoäng)
Du kan bota mindre sjukdomar. När du använder denna förmåga måste en arrangör finnas i närheten. Arrangören berättar för dig om du klarar av att bota sjukdomen eller inte. Observera att om det du försökte bota inte var en sjukdom kommer du garanterat att misslyckas.
Bota allvarligare sjukdom (kostar 5 magipoäng)
Du kan bota allvarligare sjukdomar. När du använder denna förmåga måste en arrangör finnas i närheten. Arrangören berättar för dig om du klarar av att bota sjukdomen eller inte. Observera att om det du försökte bota inte var en sjukdom kommer du garanterat att misslyckas.
Fall omkull (kostar 1 magipoäng)
Offret druttar på ändan.
Förtvina arm (kostar 2 magipoäng)
Offrets ena arm (du väljer vilken) blir obrukbar. Det spelar ingen roll hur många extra träffpoäng offret har, armen är obrukbar i fem timmar!
Förtvina ben (kostar 3 magipoäng)
Offrets ena ben (du väljer vilket) blir obrukbart. Det spelar ingen roll hur många extra träffpoäng offret har, benet är obrukbart i fem timmar!
Helande Händer (kostar 1 magipoäng).
- En person med helande händer (eller en ”HELA”-besvärjelse) återställer en kroppsdel eller en extraträff. Den som har Helande Händer kan bara använda förmågan en gång per halvtimme per person (d.v.s. Tengel skulle under en halvtimme kunna lägga sina Helande Händer på Sol och Dag och betala 2 magipoäng men inte två gånger på Sol under samma halvtimme).
Mana bort odöda varelser (kostar 6 magipoäng)
- Du måste mana oavbrutet i två minuter (ungefär) för att den odöde ska förstöras (under dessa minuter är den odöde hjälplös såvida han inte blir angripen fysiskt). Detta fungerar på alla utom de starkaste odöda. Om någon inte är odöd kommer det givetvis att misslyckas.
Mana bort demoner (kostar 6 magipoäng)
Du måste mana oavbrutet i två minuter (ungefär) för att demonen ska förstöras (under dessa minuter är den odöde hjälplös såvida han inte blir angripen fysiskt). Detta fungerar på alla utom de starkaste demonerna. Om någon inte är en demon kommer din besvärjelse givetvis att misslyckas. Observera att denna besvärjelse inte fungerar på odöda eller mossmän.
Mana mossmän (kostar 6 magipoäng)
Du kan påverka lika många mossmän som tre gånger din maginivå. Du måste mana oavbrutet i två minuter (ungefär) för att mossmannen ska försvinna ner i jorden (under dessa minuter är mossmannen hjälplös såvida han inte blir angripen fysiskt). Om någon inte är mossman kommer det givetvis att misslyckas. Vissa mossmän skyddar sig mot maning genom att använda magiska föremål.
Se i fjärran med trollsånger (kostar 3 magipoäng)
Denna besvärjelse kräver en arrangör och tar fem minuter extra att lägga. Du måste sjunga under dessa fem minuter, så stämningsfullt som möjligt. Efter de fem minuterna tar arrangören dig avsides (eller viskar) och berättar vad du kan se. Du kan antigen se det som händer långt borta eller få visioner som kan leda dig vidare när du är osäker på framtiden och de val du måste göra.
Sjunga glömska (kostar 2 magipoäng)
Om du sjunger glömska för någon måste du sjunga i två minuter (ungefär). Under dessa minuter gör den som du sjunger för ingenting (såvida han inte blir angripen på något annat sätt, fysiskt eller magiskt, då din besvärjelse bryts). Efter de två minuterna har personen i fråga glömt det du säger åt honom eller henne att glömma. Observera att du måste sjunga något under de två minuterna. Det behöver inte vara musikaliskt men försök göra det stämningsfullt.
Utplåna trolldomsrunor (kostar 6 magipoäng)
Magiska runor kan ha alla möjliga effekter. Du kan ta bort magiska runor.
Övertala (kostar 3 magipoäng)
Ditt offer blir övertygad om att ett (1) faktum är absolut sant och ingenting kan någonsin övertala honom att det inte är så, såvida inte någon lägger en Antimagi på honom. Exempel: ”Du såg när Ulvhedin mördade betjänten”, ”Du har aldrig träffat mig någonsin”, ”Du är en groda”