Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bok nr 9 - Den ensamme
InläggPostat: 4 september 2005, 11:16 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Spöket var inget spöke eller var det det? Bevisen som presenteras motbevisar båda påståendena. Magda kan varken ha varit ett spöke eller inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 september 2005, 18:30 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Vilka "fakta" som säger att hon var ett spöke motbevisas inte?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 september 2005, 21:55 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu var det länge sedan jag läste boken, så jag måste nog läsa om den för att hitta dem (det är verkligen inte en av mina favoritböcker). En sak jag tror mig minnas är att hon inte gjorde spår i snön...?

Kan någon kolla?

/D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 september 2005, 23:03 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Spåren i snön minns jag, men det motbevisades genom att hon var en nippertippa som steg i hans fotspår för att inte blöta ner sina egna skor. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 07:56 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Måste nog läsa om boken som sagt, det var ett par år sedan :-) Men kommentaren på sidan skrev jag när jag just hade läst den, så någon form av substans måste jag ha haft.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 07:58 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
ja det får vi ju verkligen hoppas att du hade med tanke på att du slänger ur dig så allvarliga anklagelser. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 08:03 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det får vi hoppas :-)

Om du orkar får du gärna syna de andra missarna här på sidan, så att de är förankrade i verkligheten innan jag lägger in dem på websidan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 08:05 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Åh herregud... jag vet inte ens om jag har rätt angående bok 9. Det var länge sen jag läste böckerna, visst kan jag kolla igenom men du ska absolut inte lita på att jag har rätt. Alla mina högskolepoäng har gjort mig kritisk till minsta lilla påstående. :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 08:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Men det var det jag menade att vi behövde, kritiskt synande av missarna, precis som här.

Verkar som att forumets klocka går fel, tycker jag, ungefär en halvtimme efter. Måste vara systemklockan på webservern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 september 2006, 20:49 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 17 augusti 2006, 16:43
Inlägg: 264
Ort: Svedala
Jag fortsätter i denna tråden eftersom felet jag upptäckt också är i bok 9.

På sid 7 säger Anettes mor att hon vill ha Anette lite ur vägen eftersom lyckojägare har funnit ut att det finns en giftasvuxen arvinge till Loupiacslottet (Anette alltså). På sid 37 däremot, säger Anette själv att hon inte har något slott i Frankrike eftersom slottet inte kan ärvas av kvinnor, det har iställlet gått i arv till en treårig pojke långt ute i släkten.

Eller har jag fattat det fel, kanske?

//Moonwitch


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 september 2006, 04:44 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Hmm låter som en miss.. Nån som villl plocka fram bok och kolla. Inget jag minns...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 september 2006, 16:01 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 17 augusti 2006, 16:43
Inlägg: 264
Ort: Svedala
Vad det gäller spökets vara eller inte vara, så är det ju egentligen bara det faktum att hon inte lämnade några spår som diskuteras.
Om det nu var så, som det stod i boken att den snyltande familjen var ute efter henne också, varför reagerade inte Brigitte när Mikael kommer gående med henne vid sin sida. Hon bara ignorerar henne totalt, som om hon inte finns där över huvudtaget. Okej, att Mikael inte ska veta något, men jag tvivlar starkt på att Birgitte kan hålla masken så och att kvinnan överhuvudtaget vill visa sig för de snyltande Steierhorns.
Och varför är det så hemlighetsfullt när Mikael väl räddat den rätte Steierhorn? Varför får han inte nämna kvinnans inblandning i det hela?
Jag tror att det var den döda Magda von Steierhorn som Mikael mötte, men att de som sedan var på godset mötte den levande fastern till den Steierhorn som förvaltade godset.

//Moonwitch


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 september 2006, 16:25 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 september 2006, 15:30
Inlägg: 1563
Ort: Ulricehamn
Moonwitch skrev:
Jag fortsätter i denna tråden eftersom felet jag upptäckt också är i bok 9.

På sid 7 säger Anettes mor att hon vill ha Anette lite ur vägen eftersom lyckojägare har funnit ut att det finns en giftasvuxen arvinge till Loupiacslottet (Anette alltså). På sid 37 däremot, säger Anette själv att hon inte har något slott i Frankrike eftersom slottet inte kan ärvas av kvinnor, det har iställlet gått i arv till en treårig pojke långt ute i släkten.

Eller har jag fattat det fel, kanske?

//Moonwitch


Jo det stämmer, men det kanske inte var allmänt känt, så lyckojägarna flockades ändå?

_________________
'Ye are Blood of my Blood, and Bone of my Bone.
I give ye my Body, that we Two might be One.
I give ye my Spirit, 'til our Life shall be Done.'

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 september 2006, 16:28 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 september 2006, 15:30
Inlägg: 1563
Ort: Ulricehamn
Moonwitch skrev:
Vad det gäller spökets vara eller inte vara, så är det ju egentligen bara det faktum att hon inte lämnade några spår som diskuteras.
Om det nu var så, som det stod i boken att den snyltande familjen var ute efter henne också, varför reagerade inte Brigitte när Mikael kommer gående med henne vid sin sida. Hon bara ignorerar henne totalt, som om hon inte finns där över huvudtaget. Okej, att Mikael inte ska veta något, men jag tvivlar starkt på att Birgitte kan hålla masken så och att kvinnan överhuvudtaget vill visa sig för de snyltande Steierhorns.
Och varför är det så hemlighetsfullt när Mikael väl räddat den rätte Steierhorn? Varför får han inte nämna kvinnans inblandning i det hela?
Jag tror att det var den döda Magda von Steierhorn som Mikael mötte, men att de som sedan var på godset mötte den levande fastern till den Steierhorn som förvaltade godset.

//Moonwitch


Mycket intressant tanke. Jag reagerade också på att alla kunde hålla masken hela tiden, och trots att Mikael hade haft en viss dödslängtan inom sig hela tiden blev den ju mycket värre efter att hon rört vid honom.

_________________
'Ye are Blood of my Blood, and Bone of my Bone.
I give ye my Body, that we Two might be One.
I give ye my Spirit, 'til our Life shall be Done.'

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 september 2006, 16:28 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 17 augusti 2006, 16:43
Inlägg: 264
Ort: Svedala
Ja, så kan det ju vara. Ett tillräckligt bra parti hade de kanske tackat ja till och fört mannen bakom ljuset. Hennes mor verkade ju vara en hemsk beräknande människa.

//Moonwitch


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012