Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 14:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 12 december 2010, 16:20 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag tycker att Hemings död är väldigt sorglig, det spelar ingen roll vad han gjort för han förtjänade ändå inte att dö på det sättet.

Fast det som är mest sorgligt är det Sol gör, att hon känner att hon måste mörda honom på ett sådant brutalt sätt som hon gör. För mig känns det som att Sol försvinner lite där, visst hon har mördat innan men inte på det är brutala viset. Nej usch.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 december 2010, 22:30 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Hon drivs väl av hämd? För det Heming gjort mot Isfolket och kanske främst; mot den dyrkade Hanna.
(Självklart tycker jag att det är ruskigt, att bli spetsad av en hösjunga!)
Jag hade nog blivit lite småförbaskad om Heming hade "träffat en underbar flicka, fått många vackra barn, biktat sig och fått alla synder förlåtna och levt lycklig i alla sina dagar.

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 mars 2011, 23:43 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Hm... jag håller med dig Blodis. Sol blir FÖR omänskligt grym i den scenen...

Fast jag håller med Galgis också, man vill ju att han ska straffas... lite... För min del hade det räckt om han snubblat och fått skrapsår med massor av sten IN i såret :shock: gör ont! Eller så kunde han faan ha dött av syfilis eller nåt istället. :wait:

På nåt sätt kan man fatta att hon ville hämnas och att hon blev så GRYMT besviken (hon trodde ju det var Satan som kommit för att hämta henne) när det visade sig att det bara var äckel-Heming. Jag gråter inte men jag får... liksom obehag. Det känns inte bra. Hmmm jag svamlar - tror att jag ska... :tobed:

Men förstår ni på ett ungefär?

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 mars 2011, 13:52 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Tilda skrev:
man vill ju att han ska straffas... lite... För min del hade det räckt om han snubblat och fått skrapsår med massor av sten IN i såret :shock: gör ont!

Hahaha! Jag DÖR!!!
Då Sol är en sådan person som älskar besinningslöst (tycker jag) och dödar redan i Isfolkets dal, så tror jag att hon grep första bästa tillhygge när hon insåg att det var Heming. (Kunde lika gärna varit en yxa eller om hon hade hittat en planka (så hade hon drämt den i huvudet på honom, så han hade kolat av det)
Det som jag ändå tycker är både självklart och lite märkligt, är att hon inte använder magi.

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 mars 2011, 21:13 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Här kommer min hemska sida fram... men jag älskar den här hämden!
Jag kan sätta mig in i hennes känslor, hur besviken, sårad, arg och chockad hon är!
Jag gillar´t det visar att hon innerst inne är en drabbad även om hon oftast lagt band på sig och varit väldigt diskret.
Detta är ju i slutet, hon inser ju att hon inte har något som håller henne kvar. Hon har ingen anledning att lägga band på sig själv längre och hennes sanna natur får utlopp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 april 2011, 22:12 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
*Halkatla* skrev:
Här kommer min hemska sida fram... men jag älskar den här hämden!
Jag kan sätta mig in i hennes känslor, hur besviken, sårad, arg och chockad hon är!
Jag gillar´t det visar att hon innerst inne är en drabbad även om hon oftast lagt band på sig och varit väldigt diskret.
Detta är ju i slutet, hon inser ju att hon inte har något som håller henne kvar. Hon har ingen anledning att lägga band på sig själv längre och hennes sanna natur får utlopp.

Ah! Men just den förtvivlan gör mig så ledsen... Det gör ont i mig av att hon är så ledsen - att inte ha något som håller en kvar! När inte ens hennes dotter kan det... ja då är det så fruktansvärt tragiskt.

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 april 2013, 10:34 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
*Halkatla* skrev:
Här kommer min hemska sida fram... men jag älskar den här hämden!
Jag kan sätta mig in i hennes känslor, hur besviken, sårad, arg och chockad hon är!
Jag gillar´t det visar att hon innerst inne är en drabbad även om hon oftast lagt band på sig och varit väldigt diskret.
Detta är ju i slutet, hon inser ju att hon inte har något som håller henne kvar. Hon har ingen anledning att lägga band på sig själv längre och hennes sanna natur får utlopp.



Amen på det! Håller med dig helt. Det visar hur svårt det är för Sol som drabbad, både med sina mörka känslor och med kärleken som hon har gentemot sin familj. Den som är så stark att hon kan döda.

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 april 2013, 11:36 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag tycker också den scenen är ruskig och sorglig, men mest för i det ögonblicket inser man att hon just signerat sin dödsdom... då visar det sig hur det kommer att gå för henne. Inte - bra...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 maj 2016, 20:59 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2016, 20:01
Inlägg: 32
Ort: Poland, Katowice
In fact the scene is terrible but it is one of my favorites. Even the once i drew it:

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2016, 13:29 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
That is so well done! I really like the eyes in the last window!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012