Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 01:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tengel och Siljes död
InläggPostat: 21 november 2005, 10:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Kolgrim föds. Tengel orkar inte längre. Han vill inte gå en rond till mot det onda arvet utan går i stället hem till Silja. Hon frågar hur Sunniva klarade födseln och Tengel ljuger för henne. Sunniva mår bra och barnet är välartat. Silje blir lycklig och Tengel tar upp en vinflaska till rummet. Där sitter de på sin ålders höst och dricker till lite och kryper sen ner hos varandra. Ruset från vinet och ett narkotiskt preparat gör att Tengel, strax innan han dör av giftet i vinet, tror att det är han är fyrtio år tillbaks i tiden och att det är den unga Silje som ligger hos honom. Barnen hittar dem döda nästa morgon.

---------------------

Jag håller ju på att berätta Isfolket för min femåring (starkt censurerad) och när jag kom till den här scenen så BÖRJADE JAG GRÅTA! Så det här kanske är den sorgligaste scenen i hela boken. Sissela var dock lite förvirrad vem som var vem och varför de dog :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 11:01 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 oktober 2005, 11:41
Inlägg: 465
Jo, det var väldigt sorligt :cry:
Men jag blev ändå rätt förvånad över att Silje inte als själv fick bestämma...hade liksom inte väntat mig det av Tengel.....
Kom ögonaböj att tänka på en kompis som har varit med om en svår trafik olycka, sitter i rullstol och kan inte göra mycket utan hjälp....
Hon har varit väldigt aktiv tidigare sportat mycket och även tävlat!
Men, och det är det som är poängen! Hon är en otroligt positiv människa, som inte ser svårigheter utan möjligheter! Vist är hon ledsen över sin situation, hon är ju trots allt människa…men aldrig hon beklagar sig, utan tvärtom funderar ut lösningar på alla problem, hennes motto här i livet är: ”Problem är till för att lösas”!
Och jag uppfattade Silje, lite åt det hållet också!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 14:00 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ja, lite märkligt är det, men man kan ju förstå honom ändå. Bra scen i vilket fall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 14:03 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jo, scenen är nog bra men jag håller med Romantica (tror jag skrev om det i min reflektion också). Silje borde fått veta, jag tror hon hade valt att amputera benet och kämpa på ett tag till.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 november 2005, 19:35 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Jag tror att Silje valt att följa sin Tengel och Han hade väl bestämt sig för att dö, fattade jag det som då jag läste det hela i alla fall och jag tror att Tengel valde den väg han valde för att han visste att amputation på den tiden var ganska ovanligt och i 99% (kanske lite överdrivet, men inte mycket) ändå ledde till döden med påföljande infektioner m.m och det var detta han ville bespara henne.

Men ja, ja jag ska villigt erkänna att tårarna rann på mig också, likaså när Heike dog och Villemo som vandrade ut i snön efter sin Dominic och....ja kort sagt en massa gånger när folk i Isfolket dog så fllde undertecknad både en och två tårar.

Sen fanns det ju vissa undantag när man snarare hoppade upp och ner och skrek "Rätt åt dig,HA!!!" och vilka det är ja.....varför inte en ny tråd för det, Dan?! :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 11:45 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi kan ta det här ... vilka tyckte du var roligt att de dog?

Heikes död berörde mig inte, vid det laget visste man ju att han skulle bli en ande och klara sig jättebra


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 13:47 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Heming och Sölve!! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 december 2005, 16:52 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 1 december 2005, 16:26
Inlägg: 176
Ja, och Lynx!!! Jisses vad jag jublade! Iofs var han ingen ur familjen men iaf. :twisted:

Hej på er föressten!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 december 2005, 17:43 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Hej där!

Lynx, vilken kille! Funderar faktiskt på att ha med just honom (eftersom han är en historisk person) i en romanidé jag har. Då kan jag nog inte låta bli att lägga in någon slags referens till isfolket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2005, 04:45 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Tyvärr minns jag inte vem det var som dog, men då trädet i lindallén faller ihop och det är så dom vet att personen ifråga dött. Det fann jag verkligen sorgligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2005, 04:52 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Tengel og Silje ja, deres død var trist.. Jeg gråt som en liten unge da de døde. Men synes også det var egoistisk at ho ikke fikk valget. Hva var Tengel redd for?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2005, 09:36 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Nataniel skrev:
Tyvärr minns jag inte vem det var som dog, men då trädet i lindallén faller ihop och det är så dom vet att personen ifråga dött. Det fann jag verkligen sorgligt.


Det var åtminstone Sol som det hände med. :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2005, 12:31 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Det är nog Sol som jag minns då.

Det var i varje fall ett av dom där magiska träden. Visserligen föll alla ihop då "deras" person dog. Men jag tror det var lite mer specifikt beskrivet just för den personen, som då kan ha varit Sol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2005, 14:10 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Träden beskrivs även när Tengel och Silje dör, ett träd faller och tar det andra med sig.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 december 2005, 15:51 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag får plöja böckerna igen och kontrollera. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012