Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 15:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 april 2007, 02:07 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 3 april 2007, 00:41
Inlägg: 124
Ort: Borås
Nataniel skrev:
Tyvärr minns jag inte vem det var som dog, men då trädet i lindallén faller ihop och det är så dom vet att personen ifråga dött. Det fann jag verkligen sorgligt.


Ja! Speciellt när Are höll på oc dö och Mikael kom hem till Lindállen och han sa det där trädet är ju livsfarligt när det hände över állen. Sen dog Are och trädet braka ner. :(

_________________
Carpe Diem! Fånga dagen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 april 2007, 22:33 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 december 2006, 23:07
Inlägg: 1041
Ort: Sverige :P
Jag tänker inte liksom på att Tengel dödade Silje och att han själv tog självmord.. det känns så hemskt då... liksom suddar ut edt fina minnet av TDG :(

_________________
When I saw you I was afraid to meet you.
When I met you I was afraid to kiss you.
When I kissed you I was afraid to love you.
When I loved you I was afraid to loos you.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 april 2007, 01:40 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 20 april 2007, 15:41
Inlägg: 25
samma här böla som ett barn när dom dör... känns som att jag inte vill läsa mer då för det blir inte samma sak men det går bra endå:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 april 2007, 01:45 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 december 2006, 23:07
Inlägg: 1041
Ort: Sverige :P
När Tengel och Silje dog ville jag inte läsa nå mer. Tyckte det var hemskt sorgligt!

_________________
When I saw you I was afraid to meet you.
When I met you I was afraid to kiss you.
When I kissed you I was afraid to love you.
When I loved you I was afraid to loos you.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 april 2007, 14:09 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Tyckte det var ett bra slut på deras liv, faktiskt. Lagom dramatiskt och romantiskt.

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 maj 2007, 14:36 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2007, 14:44
Inlägg: 62
Ort: Lima
Jag storgrät när de dog.En fin scen som jag läser om och om igen.
Läste senare att Sandemo ville att de skulle leva längre,men då var det redan försent.Det med träden är väldigt fint skrivet. :flower2:

_________________
Snälla flickor kommer till himlen.
Elaka flickor går var de vill.
-ja,då kommer jag nog till himlen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 maj 2007, 17:34 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 februari 2007, 21:19
Inlägg: 2587
Ort: Nyköping
Shysst att ändra sig senare^^

Nä, den scenen är jättefin, och att man först tror att hon ska få nåt som gör att Silje blir bättre.. Gud vad jag gråter.

_________________
And they say you can't feel, with a heart made of steel, but you can't say that steel ain't strong.
Well, if that's who you are, just a meaningless star in the sky,
Tell me, what is the meaning of what I am feeling, if you are the reason why?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 augusti 2007, 10:55 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Jeg blir sinna her. Hva gir Tengel rett til å ta liv av silje og seg og siden Sol? Sol får jo egentlig ikke valget fordi alt hun får av Tengel er forgiftet på forhånd.

Og Silje vet ikke engang at de dør.

Argh

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 september 2007, 18:15 
Ängel med dolda horn och svarta vingar
Ängel med dolda horn och svarta vingar

Blev medlem: 3 februari 2007, 05:38
Inlägg: 9553
Ort: Demonernas Fjäll
jag har kommit fram till att denna scen var så sorlig för att man inte visste nått om andarnas skara :ponder2:

fast.... silje var ju inte med där så de skiljdes åt ändå... :ponder2: aja, just då var den sorglig iallafall :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 september 2007, 12:19 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 18 oktober 2006, 21:04
Inlägg: 332
Ort: De svarta salarna
Vacker och romantisk scen. Jag vill också dö med mitt livs kärlek... om jag ngnsin hittar honom/henne... :/

_________________
From heaven...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 september 2007, 16:29 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 26 september 2007, 14:07
Inlägg: 30
Ort: Falun
Dan skrev:
Vi kan ta det här ... vilka tyckte du var roligt att de dog?

Heikes död berörde mig inte, vid det laget visste man ju att han skulle bli en ande och klara sig jättebra


Jag skrattade nästan åt Sunniva när hon dog! :twisted:
Usch, den människan gick mig ständigt på nerverna. På slutet var hon ju olidlig! Lassade över allt på mjuka Yrja och "stal" Tarald från henne.
Och hon levde inte alls upp till mina förväntningar på Sols dotter. Hela scenen var oerhört komisk om man bortser från det lilla faktum att det var då Kolgrim föddes, han som tog så många liv... =/

:ot: Fö, visst var Kolgrim ett ovanligt mycket "Isfolksbarn"? Eftersom Sunniva var väl egentligen "renrasig av Isfolket". Sol var ju av Isfolket och hennes far, Heming Fogdedråparen också. Och eftersom Tarald också var av isfolket borde väl Kolgrim vara extra extra mycket Isfolk. Var det därför han blev så ond och Tengel den Onde kunde använda honom till att döda Tarjei?
Jäg tänkte rätt mycket på det då när jag läste det första gången, men eftersom Margit aldrig förklarade det speciellt så struntade jag i det.

_________________
Tvåa i RM i gbg!
Gymnos Mixed-16 I loveyou <3


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 oktober 2007, 03:04 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Vet dere, jeg blir ikke lei meg, jeg blir sinna her!! Og vet dere hvorfor? For Tengel dreper seg og Silje UTEN å gi henne valget. Jeg tror hun ville fulgt han, men la henne velge da. Ikke LYV for henne og DREP henne.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 november 2007, 20:14 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 november 2007, 15:02
Inlägg: 64
Ort: täby
jag tycker det är jäte sorgligt när de dör, saknar dem sen, grät mycket när jag läste den. men jag gråte ju alltid så, men den var sorlig :cry:

_________________
I`m a goddess, goddess of the moon :asincere:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2007, 00:09 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
EldarSvartskogenismylife skrev:
Dan skrev:
Vi kan ta det här ... vilka tyckte du var roligt att de dog?

Heikes död berörde mig inte, vid det laget visste man ju att han skulle bli en ande och klara sig jättebra


Jag skrattade nästan åt Sunniva när hon dog! :twisted:
Usch, den människan gick mig ständigt på nerverna. På slutet var hon ju olidlig! Lassade över allt på mjuka Yrja och "stal" Tarald från henne.
Och hon levde inte alls upp till mina förväntningar på Sols dotter. Hela scenen var oerhört komisk om man bortser från det lilla faktum att det var då Kolgrim föddes, han som tog så många liv... =/

:ot: Fö, visst var Kolgrim ett ovanligt mycket "Isfolksbarn"? Eftersom Sunniva var väl egentligen "renrasig av Isfolket". Sol var ju av Isfolket och hennes far, Heming Fogdedråparen också. Och eftersom Tarald också var av isfolket borde väl Kolgrim vara extra extra mycket Isfolk. Var det därför han blev så ond och Tengel den Onde kunde använda honom till att döda Tarjei?
Jäg tänkte rätt mycket på det då när jag läste det första gången, men eftersom Margit aldrig förklarade det speciellt så struntade jag i det.


Häpp häpp, Heming var aldrig av det äkta Isfolket så Kolgrim är inte extra mycket Isfolk. Det onda arvet slog bara till ovanligt hårt mot honom.

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 december 2007, 22:11 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 18 december 2007, 17:06
Inlägg: 17
Ort: Grythyttan
Tova skrev:
Nataniel skrev:
Tyvärr minns jag inte vem det var som dog, men då trädet i lindallén faller ihop och det är så dom vet att personen ifråga dött. Det fann jag verkligen sorgligt.


Det var åtminstone Sol som det hände med. :(


mmm...
Jag tycker att det var väldigt sorgligt när Sol dog...Jag blir ledsen varje gång jag kommer till slutet i boken...Och "Avgrunden" är min favoritbok så det är ju lite tråkit när jag läser...
Och det går inte att hålla tillbaks tårarna när man läser om Tengel och Siljes död... :cry:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012