Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 09:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 10:07 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Reflektioner efter tre sidor inlägg:

1) Jo, Dolg och Marco borde ha fått ihop det
2) Heike skulle ha varit en jättestor otäck transa
3) Vi borde fråga vår Mattias vad han tycker om Kolgrim. Heike?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 10:22 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Vad är bokstavsbarn?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 10:25 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Det är väl folk med DAMP, ADHD och liknande, typ väldigt överaktiva barn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 11:28 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag ska se om jag kan få Mattias att svara själv :)

Tova, barn som får diagnoser som DAMP, ADHD, MBD etc. brukar kallas bokstavsbarn. Det kommer väl från att diagnoserna förkortas med bokstäver som ingen kommer ihåg :? Ofta är det hyperaktiva barn, med koncentrations- och inlärningssvårigheter.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 11:53 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Ok!

Jag känner också en pojke som påminner lite om Kolgrim, men han är autistisk, det räknas inte som bokstavsbarn, eller hur?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 11:58 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Tror autism är ett specialfall :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 16:57 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Autism är inte bokstavsbarn.

Och jag tror (med lite vilja) så kan jag komma ihåg vad bokstäverna betyder. Kan visserligen vara för att jag läser Barn- och Ungdomspsykiatri denna termin.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 16:57 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Upplys oss!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 19:13 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Okej, kort sammanfattning som kanske är lite för sammanfattat här och där.

ADHD - Attention Deficit Hyperactive Disorder. Dvs, svårt att hålla koncentrationen och väldigt hyperaktiv. Vanlig behandling är Ritalina, vilket är en form av amfetamin. Detta har varit väldigt diskuterat för det anses väldigt dumt. Ritalina är i så små doser att om du så sväljer hela burken så får du i dig mindre än en vanlig dos för en drogberoende. Det är farligare att svälja en burk Alvedon.

Ritalina fungerar så att barnet blir nog vaket för att somna. Ni vet, litegranna som övertrötta barn som lever rövare bara för de vet att om de stannar av somnar de.

DAMP - Deficits in Attention, Motor control and Perception (var tvungen slå upp vad D:et stod för, hade för mig det var Deficit, var inte säker). Men A är i princip ADHD, M är Motorik och P är Perception. Dvs att ett barn med DAMP även har problem med det motoriska, antingen finmotorik (t.ex. skriva) och/eller grovmotorik (t.ex. att gå). Inte så att barnet sitter i rullstol eller så (nödvändigtvis) utan kanske har en form av haltning eller liknande. Perception är som det låter, kan få hör/synvillor, uppfatta saker som inte finns. Vad som har sagts är ett äldre barn med DAMP som sade att det var svårt att uppfatta andra för han hade ett mindre krig inne i sin hjärna som det var. Även här är en vanlig behandling Ritalina, just för att det är A:et som är det som är mest synligt/störande i sammanhanget.

MBD är en äldre form benämning av dessa två och står för Minimal Brain Damage, vilket är vad de trodde det var tidigare.

Bokstavsdiagnoser är egentligen tämligen generella (du har t.ex. MS (Multiple Skleros) och SLE (Systemisk lupus erythematosus))

Men bokstavsbarn avses allt som oftast de med ADHD och DAMP.

Vad som är olyckligt är att det sällan fångas upp - något som ofta misstas för vanlig dyslexi är egentligen ADHD och därför får barnet inte fullt ut det stöd som behövs. Jag har ett kusinbarn som i nian fick diagnos. Han kan alltså inte fullt ut läsa/skriva pga att han inte haft ro nog att lära sig (Attention deficit).

Där har vi det. Typ. :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 20:23 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Det ringer en klocka när jag läser detta. Jag hade dock för mig att MBD stod för Minimal Brain Dysfunction, men det är alltså fel.

Min mormor hade MS, hade ingen aning om att det också var en bokstavssjukdom, men motsvarar den sjukdomen de andra, eller är det bara för att det är en förkortning som de buntas samman?

För de andra tre kan väl påminna lite om varann?

Hör Ceberal Pares också hit? (heter det inte så?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 december 2005, 20:39 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Alla förkortningar som används som sjukdom, dvs man säger MS och alla vet vad det är. Men säger det långa och folk blir fån (antar jag) är bokstavssjukdomar. :)

De har ingen relation. Det är bara det att det "heter" MS.

CP är inte en del av denna form av störning. Det är något helt annat.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 januari 2006, 00:50 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 september 2005, 21:50
Inlägg: 22
Ort: Ängelholm
Mattias, Mattias :D *mässar*

Kolgrim tycker vi inte om, men damp tror jag inte på. Han är helt enkelt bara :twisted:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 januari 2006, 20:19 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jasså, du gillar Mattias? :D

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 januari 2006, 02:11 
Vår ängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 december 2005, 13:34
Inlägg: 1090
Ort: Falun
hade en kkille i min klass som hede asbergers...i en teaterklass...passar inte ihop...gissa om vår klass fick specialbehandling jämmt! jag inte gilla honom! :?

_________________
Lever med Dominick i våran stora 1,60 säng


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 januari 2006, 02:19 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Aspergers är en väldigt speciell störning. Det är en form av autism, fast vid autism (det som klassas som så) är man oftast/alltid av lägre än normal intelligens. Vid Aspergers har man alltid/oftast högre än normalt. Väldigt många av våra genin antas ha haft Aspergers.

Vanliga symtom (förutom då autism-grejjen) är att de har ett specialintresse som går väldigt djupt. Och om de någonsin byter så blir det ofta så att de inte kan applicera det gamla intresset med det nya. T.ex. om någon haft Franska revolutionen som intresse och vetat exakt hur de tågade längs gator då de skulle avrätta XXX och byter till Paris-gatsystem som intresse så kan han inte då sammankoppla informationen om gator. (Hårddraget nu då).

Gissningar är att t.ex. Einstein då hade Aspergers och hans specialintresse var fysik/atomfysik. Detta var alltså en bra grej.

Och detta är då väldigt kort och sammanfattat och där med kanske gnuttan hårddraget (svart/vitt, det finns självklart grått också)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012