Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 08:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mina favoritsnyftscener
InläggPostat: 4 september 2005, 11:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Från websidan:
Länk borttagen då den inte längre finns. / Nataniel - Moderator

Längtan
Kolgrim föds. Tengel orkar inte längre. Han vill inte gå en rond till mot det onda arvet utan går i stället hem till Silja. Hon frågar hur Sunniva klarade födseln och Tengel ljuger för henne. Sunniva mår bra och barnet är välartat. Silje blir lycklig och Tengel tar upp en vinflaska till rummet. Där sitter de på sin ålders höst och dricker till lite och kryper sen ner hos varandra. Ruset från vinet och ett narkotiskt preparat gör att Tengel, strax innan han dör av giftet i vinet, tror att det är han är fyrtio år tillbaks i tiden och att det är den unga Silje som ligger hos honom. Barnen hittar dem döda nästa morgon.
Den Ensamme
Mikael Lind är den perfekte tragiske figuren. När den gamle Are ligger för döden i tron att Tarald fortfarande lever och den älskade sonsonen kommer och lägger sig brevid honom, dödligt förgiftad, och tar hans hand så att de ska kunna dö samman, då är Isfolketsagan som bäst. Men han ÖVERLEVER!!!! Jag gråter vid den scenen och blir alltid lika upprörd för att han lever. I stället för att bli den tragiske figuren han skulle vara lever han så att han blir en glad gammal gubbe på Mörby som inte fyller någon funktion överhuvudtaget. Hans nedtecknande av historierna kunde någon annan ha gjort, t.ex. Mattias.
Galgdockan
Den gamla Villemo vaknar på morgonen och finner att livskamraten Dominic, 78 år gammal, inte har stigit upp. När hon inser att det är för att han är död hamnar hon i en slags trance där det enda hon kan säga är att de ju skulle dö samman och att han har lurat henne. Till slut lyckas hon övertyga sig själv om att han är i Norge och iklädd morgonrock trotsar hon vinterkylan för att gå från Mörby till Gråstensholm. Hon kommer en bra bit innan hon faller och dör av kyla och utmattning i snöblasket. Den här scenen är oerhört gripande, trots att Villemo genast tas om hand av andehären.
Heikes död
Jag har aldrig gillat Heikesagan men jag kunde ändå inte låta bli att gråta när Heike dog, trots att han också tas om hand av andehären.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 september 2005, 18:28 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Satt precis och funderade på vilka scener jag skulle välja och såg sedan att du lyckats plocka ut just de tre som framkallar störtgråt hos mig. :lol:

Så håller med dig totalt bortsett från det faktum att jag ÄÄÄÄLSKAR Heikesagan och Heike och allt som har med honom att göra! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 september 2005, 21:57 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
VI har alla våra favoriter :-) Jag tror jag har börjat bli mer vänligt inställd mot Heike efter senare genomläsningar. Han är dock lite för mycket Bamse för min smak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 september 2005, 23:08 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Det är välan inget fel på Bamse heller. :wink:

Jag antar att alla mina tänkbara moderskänslor poppar upp när jag läser om Heike, jag vill bara krama om den lilla pojken och säga att han är vacker och älskvärd. :lol:

Kanske behöver fler katter att avreagera mig på. :lol:

De stora starka frontfigurerna har aldrig riktigt tilltalat mig, som när det gäller människor så fastnar jag för de små skabbiga stackarna som behöver hjälp. Därav min förkärlek för hemlösa vildkatter. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 07:52 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nej, det är absolut inget fel på Bamse ... men som hjälte fungerar han bara i sin egen värld, inte i vår :-)

Moderskänslor var ett bra argument. Det kanske är därför jag inte känner så starkt för Heike. :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 11:00 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag håller med Dan om de scener han nämner i första inlägget och så vill jag lägga till scenerna med Heike i buren i bok nr 19 - Drakens tänder. Kankse är det som Bokmalen säger, det väcker moderskänslor i oss kvinnor.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 11:01 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Medan faderskänslor för Heike bara innebär att man vill stänga in honom i en bur och peta på honom med vassa pinnar :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 16:15 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Jag fick höra en gång under min tid i SVIFF att en av de vanligaste rollkaraktärerna som manliga medlemmar ville vara var just Sölve. Kan det stämma ni män som är på forumet och varför i hela fridens namn vill man vara någon som är så genomond och rutten? :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 18:15 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ja, jag ville vara Sölve först men den rollen var redan tagen. Av Håkan som gjorde en mycket stark insats på Margits 70-årsdag med peruk och allt. Klart värdig Sölve. Så jag försökte välja Lucifer i stället, fick nobben för att han var en religiös figur och nöjde mig med Marco, vilket jag sedermera blev i alla isfolksföreningar jag kunde komma över (NMSS, NIFF, PIFF och SVIFF)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 18:41 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Men varför varför varför vill man vara Sölve? Är det den onda sidan av en som vill komma ut och spöka lite så man kan fortsätta vara toffel hemma? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 september 2005, 22:05 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ja, något sånt, det är alltid enklast och roligast att vara skurken ... för vissa :-)

Fast jag fick ju lajva som Ulvar, Vintersorg och mossmannen Taar så jag har fått vara skurk en del ändå under min SVIFF-tid (och ett lajv på NMSS)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 september 2005, 08:08 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
mossmannen Taar, jag vet inte om jag vill veta mer om det...

Ulvar och Vintersorg, kom inte de över till goda sidan? Eller var det bara Ulvar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 september 2005, 10:02 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tror inte Vintersorg kom över, men jag kan ha fel. Ulvar gjorde det.

Men på det lajvet jag var Ulvar var alla drabbade onda, inklusive Tengel den Gode (det var då det blev måndans)

Fast det var svårt att spela sin egen onde tvillingbror. Jag försökte se så hopkrupen och elak ut jag kunde och så fick jag syn på Villemo på andra sidan ett buskage.

Ulvar: "Kom hit din hora så ska jag skära i dig med kniven!"
Villemo: "Titta, det är Marco! Hej, Marco!"
Ulvar: *svär för sig själv*


Missade du mossmannen Taar helt? OJ! Ja, han dog ju på "Trots att de älskade varandra så mycket" och det var sep-98, så det kanske var precis innan du blev helt aktiv i SVIFF? Då pratar vi inte mer om honom just nu


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 december 2005, 16:57 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 1 december 2005, 16:26
Inlägg: 176
dan skrev:
Men på det lajvet jag var Ulvar var alla drabbade onda,


Lajv?!?!?!? Har ni lajvat sagan om isfolket!?!?

*Vill vara meeeed!!!*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 december 2005, 17:42 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi lajvade isfolket hela tiden förut, men det var ett tag sedan. Kolla i forumet Isfolksföreningar så ser du diskussionen om att dra igång SVIFF igen... då blir det lajv igen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012