Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sol
InläggPostat: 5 augusti 2012, 21:02 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Tilii skrev:
Jag gråter inte när Sol dör, kanske för att man vet i förväg vad som ska hända?

Det jag dock glömt bort som jag upptäckte nu var förstås att Tengel spetsar hennes vin med gift, trots att hon inte vill det (kom ihåg det som att hon tog det frivilligt men mindes fel). Sedan gör han samma sak med Silje. Gillar inte att han ska bestämma över andras liv och död utan att ge dem något val, även om han tror att han gör det av en god sak.



Usch ja :shock: Han som ska vara den gode och allting, eller så vill Margit smyga in att hon är för dödshjälp? Eller att Tengel i alla fall ska vara det.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sol
InläggPostat: 10 oktober 2012, 20:15 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 15 juni 2009, 17:29
Inlägg: 5656
Fast om det ska kallas dödshjälp så borde ju den som dör oxå veta att den ska dö av det den blir tillsagd att dricka/äta?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sol
InläggPostat: 17 oktober 2012, 01:02 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 januari 2008, 21:02
Inlägg: 4698
Ort: Göteborg
True dat!

Han leker lite allsmäktig när han bara tar saken i egna händer :ponder2: Har aldrig tänkt på det innan, jag har alltid läst det som att Sol "ville" att han skulle göra det.

_________________
Jag; Varför har jag alltid så kalla fötter?
Pappa; Kalla fötter, varmt hjärta
THE BLOGG


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sol
InläggPostat: 17 oktober 2012, 09:41 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Helt rätt Luna, jag har aldrig tänkt på det på det viset igen.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sol
InläggPostat: 18 oktober 2012, 14:59 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Jag tycker att han gör det i en god sak.
Som han säger "Sol är inte rädd för bålet" men just det att hon inte vet hur tortyren är. Jag uppfattar att han "dödar" henne för att bespara det lidandet.

Att han tar livet av Silje och sig själv, är väl en sista desperat åtgärd att slippa mer ondska och mildra Siljes smärta (både fysiskt (hennes knä som aldrig kan bli bättre och bespara hennes sorg över att få ett barnbarns-barn som är genuit ond).
Han "vet" att han inte kan leva utan Silje och Silje är lika beroende av honom.

Dödshjälp är och kommer vara en het potatis och det finns alltid argument för och emot. (Fast det är en diskussion jag inte ska skriva om i den här tråden)

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sol
InläggPostat: 18 oktober 2012, 21:01 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Galgdockan skrev:
Jag tycker att han gör det i en god sak.
Som han säger "Sol är inte rädd för bålet" men just det att hon inte vet hur tortyren är. Jag uppfattar att han "dödar" henne för att bespara det lidandet.

Att han tar livet av Silje och sig själv, är väl en sista desperat åtgärd att slippa mer ondska och mildra Siljes smärta (både fysiskt (hennes knä som aldrig kan bli bättre och bespara hennes sorg över att få ett barnbarns-barn som är genuit ond).
Han "vet" att han inte kan leva utan Silje och Silje är lika beroende av honom.

Dödshjälp är och kommer vara en het potatis och det finns alltid argument för och emot. (Fast det är en diskussion jag inte ska skriva om i den här tråden)


Åh, en uppmaning om att skapa en ny tråd tro? Håll utkik i frittforum, här ska det trådskapas :greedy:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sol
InläggPostat: 11 augusti 2013, 11:12 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 24 juli 2013, 18:35
Inlägg: 72
Ort: Strängnäs
Kan inte påminna mig att jag gråtit till någon av isfolksböckerna men sorgligt har det ju varit när karaktärer man gillat har gått och avlidit av ena eller andra orsaken. Eller... Så var det iaf i första halvan av bokserien. Tycker personligen att det där konceptet med andarna förstörde spänningen en hel del. Var man god och avled så var man vips med i andarnas glada gäng. Det fanns liksom ingen anledning att oroa sig.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012