Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 15:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 september 2007, 17:48 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
håller med dig tula :flower2:

Jag blir lite irreterade på Tengel och Siljes död, efter som HAN mördar dem :pfft: :roll:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 oktober 2007, 03:13 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Susanne Villemo skrev:
Synes hele prosessen fra Dominic dør, til Villemo følger etter er en stor kjærlighetserklæring..(kan man si det?!?)
Det er en så sterk kjærlighet at en blir helt betatt! Sukk....
Så nydelig, i alt det triste! Samme som med Silje og
Tengel synes jeg, vakkert....



Jeg er enig med meg og Dominic # fnis#

Men det er ikke kun kjærlighet i Tengel og Silje. Han har så liten tiltro til henne at han ikke våger fortelle henne hva han tenker å gjøre jo..:(

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mange triste....
InläggPostat: 19 november 2016, 21:07 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Jeg synes faktisk at det Tengel gjør er bortimot den ultimate kjærlighetserklæringen. Silje er syk; det har hun vært lenge og hun blir ikke bedre. Tengel har tatt imot pasienter i over 35 år, og vet nok hvor det bærer, at hun uansett snart kommer til å dø fra ham. Han prøver desperat å finne en kur, men greier det ikke.

Så blir Kolgrim født. Silje har gledet seg, men det er ikke noe vanlig barn som blir født, det er et lite monster. Tengel, som ikke bare vet hvordan han selv var som barn, men også har opplevd fire andre rammede, Vega, Hanna, Grimar og Sol, og sikkert har hørt mye om Tobba som døde bare få år før han selv ble født, vet hva som er i vente. Han vil spare Silje for all den sorgen og smerten han vet vil komme. I tillegg er han selv så sliten at han ikke orker mer.

Jeg tror valget han tar er uhyre vanskelig, og at han kanskje ikke hadde valgt det samme om Silje hadde vært frisk, eller om Kolgrim hadde vært et vanlig barn. Men poenget er at skulle han ha spurt om Siljes mening, hadde han ikke spart henne for noe av det han så inderlig vil skåne henne for; han ville ha måttet fortelle henne alt – at Sunniva er død, at barnet hun fikk er en liten djevel i menneskeham, og at Silje selv kommer til å dø meget snart, sannsynligvis med enda sterkere smerter enn dem hun allerede opplever. Han elsker henne så høyt at han ikke kan gjøre det på noen annen måte; han vil la henne dø lykkelig. Han kan ikke leve uten henne, og han kan ikke la henne leve uten ham, i alle fall ikke på de premissene som er. I tillegg til alt det, er jeg nokså sikker på at han vet hva hun ville ha valgt; hun kan nemlig ikke leve uten ham heller.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012