Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 14:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 april 2006, 17:04 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
malin skrev:
Jag har också rätt skum smak på sorgliga scener, eller kanske är det jag som är extra känslig!!?? Några exempel är:

- När Mattias tar med matsäck till honom och Kolgrim... den gesten får mig verkligen att gråta!
- När Heike är instängd på kyrkogården i stregesti, och tror att Sölve ska komma och sticka honom med pinnar... I love him :tkiss:
- När Mattias och Kaleb dör, och det står om deras livslånga vänskap som började i gruvorna...


Alla dessa scener berör mig väldigt mycket också!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 april 2006, 17:06 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 4 mars 2006, 21:23
Inlägg: 131
Heike å pinnarna kom jag å tänka på just och började nästan gråta :cry:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 april 2006, 20:07 
Utvald
Utvald
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 april 2006, 22:36
Inlägg: 554
Ort: Retwijk (rättvik)
Jag, har bara läst 1-25...inte 10an för den tappade mamma bort...kan någon berätta om 10an för mig för att i 11an, så tänker villemo tillbaks på den tid då det var hon och Eldar, och när hon begravde honom med stenar eller vad sjutton det var... :shrug:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 april 2006, 20:10 
Dalens väktare
Dalens väktare

Blev medlem: 7 februari 2006, 10:12
Inlägg: 8186
Helga skrev:
malin skrev:
Jag har också rätt skum smak på sorgliga scener, eller kanske är det jag som är extra känslig!!?? Några exempel är:

- När Mattias tar med matsäck till honom och Kolgrim... den gesten får mig verkligen att gråta!
- När Heike är instängd på kyrkogården i stregesti, och tror att Sölve ska komma och sticka honom med pinnar... I love him :tkiss:
- När Mattias och Kaleb dör, och det står om deras livslånga vänskap som började i gruvorna...
- Håller med författaren till detta ämne, "Mörkret hade fallit över Isfolket" för även mig att gråta!

Sen finns det självklart också de vanliga snyftscenerna, som Tengels och Siljes död, hela Mattias försvinnande, Heikes barndom, Villemos och Dominics död osv...

Man kan ju inte säga att böckerna inte berör en!!



Jag, har bara läst 1-25...inte 10an för den tappade mamma bort...kan någon berätta om 10an för mig för att i 11an, så tänker villemo tillbaks på den tid då det var hon och Eldar, och när hon begravde honom med stenar eller vad sjutton det var...


viewtopic.php?t=314


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 april 2006, 14:58 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Helga skrev:
Jag, har bara läst 1-25...inte 10an för den tappade mamma bort...kan någon berätta om 10an för mig för att i 11an, så tänker villemo tillbaks på den tid då det var hon och Eldar, och när hon begravde honom med stenar eller vad sjutton det var... :shrug:

Annars kan jag tänka mig att Dan har ett och annat att säga om den boken... :whistle:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 maj 2006, 01:07 
Utvald
Utvald
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 april 2006, 03:30
Inlägg: 577
Ort: Dalarna
Jag vet inte om den scenen som jag tycker är sorgligast är såå udda.. men iaf när Tengel just kommer hem efter kolgrim föddes och inser att silje är så dålig och blandar ihop dryckerna som tar död på dom, och att dom dör tillsammans lyckliga i varandras famnar, och sen hör man hur ekarna faller i ovädret.. det är såå ledsamt! :cry:

_________________
'Älskar, älskar inte Hur kan en blomma veta?'


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 maj 2006, 01:24 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 april 2006, 20:53
Inlägg: 251
Ort: Järpen
Håller med Sinsiew.

Det är alltid något gråtvärt i alla böckerna. Trollbunden te.x när Liv Hanna föds, och Silje hävdar att den lilla ska ha andra namnet Hanna, Den gamla häxan blir rörd, och jag hänger på med ett par tårar för medkänsla med den gamla häxan som levat utanför gemenskapen i hela sitt liv, och i beundran för Siljes mod, och människokärlek.
Häxjakten gråter jag som ett barn efter att Are fötts, och Tengel kommer in och ser en livlös Silje.
Avgrunden är det Sols öde som får mig att fälla några tårar. Jag storbölar när hon dör i sitt livs kärleksdröm.
Ja jävlar i havet, jag skulle kunna sitta hela natten och reflektera över allt gråtvärt som finns i böckerna.

Sorligast är nog när Tengel tar livet av sig och Silje. Ares död. Heikes barndom och cellskräck. sagan om Lindelous öde. Vingas död. Sagan om Didas, Targenors och Tiilis öden.

Nu ska jag hålla fingrarna i strypkoppel och bespara er stackare en jobbig läsarstund.

:grouphug: :tired: :tobed:

_________________
Det är inte farten som dödar! det är smällen!
It's not the fart that kills! It's the smell!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 maj 2006, 13:48 
Utvald
Utvald
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 april 2006, 03:30
Inlägg: 577
Ort: Dalarna
Ja alla dom scenerna gråter jag också tilll.. Jag tror att jag har gråtit mer eller mindre i varje bok! :lol:

_________________
'Älskar, älskar inte Hur kan en blomma veta?'


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 augusti 2006, 14:06 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 10 juni 2006, 13:51
Inlägg: 1949
Ort: Östersund
malin skrev:
- När Mattias tar med matsäck till honom och Kolgrim... den gesten får mig verkligen att gråta!


Ååå! :cry: Det där när Mattias och Kolgrim ska träffas på natten och åka båt och allt, Gud, jag tycker Mattias är så otroligt söt och snäll, blir så ledsen att Kolgrim ska göra så mot sin lille bror. Mattias vill vara snäll och go' och Kolgrim har bara elaka tankar på att ta Mattias ut vägen, vill bara gråta och gråta när jag läser hela det stycket. :cry:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 augusti 2006, 15:17 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 juni 2006, 21:56
Inlägg: 1258
Ort: Gotland
Jag håller med er alla! Men jag gråter åt i stort sett allt som inte handlar om mig...

_________________
// Saga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 september 2006, 21:11 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
grät inte speciellt mycket över dom scenerna, men sorgliga var dom..
fast gråt lite i boken "den ensamme" :flower2:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Aldrig gråtigt :S
InläggPostat: 10 maj 2007, 23:38 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 7 maj 2007, 18:38
Inlägg: 5
Jag har faktist aldrig gråtit en enda tår för dessa böcker. Det kan vara så sorgligt att jag får ont i magen. Men aldrig tårar.

Jag blev endast lite tårögd när jag läste Lucifers kärlek, då han kastar sej ned i avgrunden. Men det var allt. Är nu på bok 40.

Grät inte ens över Silje & Tengel. Helt sjukt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 juni 2007, 20:40 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 9 juni 2007, 20:03
Inlägg: 69
Ort: Mjölby
Noulau skrev:
"mörkret hade fallit över isfolket"


Asså hjärnsläpp igen här.. när hände de här? (länge sen ja läste böckerna :P, borde kanske börja igen?) :ponder2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11 juni 2007, 14:02 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 november 2006, 18:16
Inlägg: 5168
Ort: Salem
Noulau skrev:
Jag tycker att udda saker är sorgliga, när ingen annan gråter störtbölar jag

Grät igår när jag såg Notting Hill för säkert femte gången, det där som står på bänken vet inte exakt men typ: For Jane who loved this park and for (?) who always sat beside her


Ja...jag gråter också vid den scenen! :cry:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 augusti 2007, 08:26 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2007, 14:44
Inlägg: 62
Ort: Lima
Jag grät inte heller över något men tårögd blir man. :cry:

_________________
Snälla flickor kommer till himlen.
Elaka flickor går var de vill.
-ja,då kommer jag nog till himlen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012