Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 12:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 september 2006, 17:32 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Det er rikig, det ble aldri skrevet noe sitat over " min seng" Jeg ville jo naivt nok skrive " her sover verdens lykkeligste menneske, men Dominic foreslo " størst av alt er kjærligheten isteden"

Men det ble aldri skrevet ned så at man så det seinere er en feil. Men Belinda følte min ånd i rommet stemte jo:)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 oktober 2006, 05:28 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 september 2006, 23:20
Inlägg: 118
Ort: Stavanger
Heike skrev:
Ja, det hette den. Men någonstans ändrades det och Gråstensholms socken slukades av den växande staden. Var det Christiania? Eller Akershus? Vet inte, vet bara att det står i någon bok att socknen förr hette Gråstensholm (på Siljes tid) men att det inte var någon som kom ihåg det nu.

Jeg tror ikke Gråstensholms sogn skiftet navn før i bok 30, Utysket. Men jeg husker at Belinda ble litt trist av at det ble bygd så mange store villaer og fine hus som slukte all naturen i sognet. Selve navneendringen og at det sluttet å være et sogn kom senere, enten i bok 29 eller i 30.

Og for å oppklare det på norsk ihvertfall: Det heter i et sogn, et tettsted, i en by, i en kommune. Dermed blir det i Gråstensholm sogn, og Gråstensholm gård. Men de fleste blander slikt og sier det de føler for og det som virker riktig for dem der og da, så jeg mistenker at Margit har gjort det samme. Hun sier jo selv at hun skriver rett igjennom en bok uten å endre, så det er jo ikke umulig at en slik fillefeil har gått henne hus forbi. Men det kan jo selvsagt også hende at hun har ment Elistrand gård men skrev Gråstensholm. En kan aldri vite :)

_________________
**^***^**^***^**


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 februari 2007, 16:49 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 22 september 2006, 15:56
Inlägg: 30
Ort: Helsingborg
Det stämmer att Gråstensholm bytte namn till Asker. Men det ligger kanske i Akershus län? Någon som vet? Kollar man på en karta så stämmer också avståndet med Oslo (Christiania)

_________________
...Den som ändå vore av isfolket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 28 - Is och eld
InläggPostat: 12 oktober 2009, 23:46 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 september 2006, 23:20
Inlägg: 118
Ort: Stavanger
Asker ligger såvidt jeg vet i Akershus, ja.

_________________
**^***^**^***^**


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 28 - Is och eld
InläggPostat: 22 december 2011, 13:44 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Jag har läst på wikipedia att Asker (staden) ska vara den ort där Sagan om Isfolket-böckerna utspelade sig.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012