Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Klara vs Svarta vattnet
InläggPostat: 20 oktober 2011, 06:17 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Vet inte om det är en miss egentligen men jag funderade igår då jag läste Häxmästaren... De pratade om Isfolket och att Shira skulle förstöra krukan med svart vatten genom att hälla en droppe av det klara i det.

Då ställde jag mig frågan varför skulle det klara vattnet vara så överlägset det svarta? Eller är det så att det goda alltid segrar när de får battla? Eller menar hon att de neutraliserar varandra?
Marco häller ju sen yttepyttelite klart vatten i värsta forsen med svart vatten och tanten som sörplar i sig det får spel på direkten (Ljusets rike). Räcker det med en droppe för att sabba en hel pool svart vatten? Då känns det ju som att det klara vattnet har övertaget mot det svarta...
Annars borde det ju vara så att häller du en droppe svart vatten i en flaska med det klara så blir det lika förödande som tvärtom?

Ju mer jag funderar, desto mer tror jag på en neutralisation av bägge vattnen men vad står det egentligen i böckerna? Är det nån som vet?

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klara vs Svarta vattnet
InläggPostat: 20 oktober 2011, 14:02 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Jag har också funderat över det där. När jag läste om alla böckerna i somras. Även Häxmästarn och LR böckerna så hittade jag inget direkt svar. Sökte kanske inte så noga heller men vet att jag inte kommer på nått svar nu på direkten iaf o det borde jag ju göra med böckerna så pass färskt lästa.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klara vs Svarta vattnet
InläggPostat: 20 oktober 2011, 22:51 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Intressant tanke, det där. Visst har man klurat lite men jag får inte heller ihop det. Är det så att det som finns först på ett ställe ALLTID åker på stryk?

Angående det svarta vattnet i bäcken så tror jag att det inte var något riktigt vatten? Var det inte bara så att bäckvattnet runnit runt kärilet med det svarta vattnet så att själva bäckvattnet tagit "skada" - då är det ju inte så konstigt att en droppe rent klart vatten tar hand om påverkat vatten?

Däremot när Shira ska hälla i den enda droppe som krävs, det förstår jag inte riktigt. Sedan räcker det med att TDO slickar på korken för att han ska förvandlas. Some strong shit... :shock:

Jag får ändå intrycket av att det klara vattnet är starkare när de jämförs. Samtidigt kan ju inte det klara vattnet ge samma personliga fördelar (alltså med makt och rikedom och odödlighet) - utan mer helande. Det är helt klart oklart... ;)

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012