Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Böckerna med Heike
InläggPostat: 27 november 2011, 10:51 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Nej, du har rätt. Och jag hade antagligen fel om språkblandningen.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Böckerna med Heike
InläggPostat: 27 november 2011, 17:54 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Tenkte plutselig på én ting som jeg burde ha kommet på for lenge siden. På den tiden da Heike vokste opp, lå Slovenia under Østerrike (Habsburg-monarkiet). Og akkurat som det var mange dansker i Norge under dansketiden, var det sikkert mange østerrikere i Slovenia på Heikes tid. Da er det vel ikke unaturlig om Heike kom i kontakt med tysktalende under barndommen, selv om fosterforeldrene og -søsknene sikkert pratet utelukkende slovensk. Området rundt Postojnagrotten het jo også Adelsberg på tysk.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Böckerna med Heike
InläggPostat: 27 november 2011, 21:28 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Silje Arngrimsdatter skrev:
Tenkte plutselig på én ting som jeg burde ha kommet på for lenge siden. På den tiden da Heike vokste opp, lå Slovenia under Østerrike (Habsburg-monarkiet). Og akkurat som det var mange dansker i Norge under dansketiden, var det sikkert mange østerrikere i Slovenia på Heikes tid. Da er det vel ikke unaturlig om Heike kom i kontakt med tysktalende under barndommen, selv om fosterforeldrene og -søsknene sikkert pratet utelukkende slovensk. Området rundt Postojnagrotten het jo også Adelsberg på tysk.

Fast inte i byn väl? Den var väl ganska isolerad, villl jag minnas? Jag tror inte Heike var en sådan som visades fram direkt heller.

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Böckerna med Heike
InläggPostat: 29 november 2011, 01:21 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Jeg er ingen ekspert på Slovenia eller landets historie, men i dag går én av hovedveiene gjennom byen/landsbyen Postojna (se http://en.wikipedia.org/wiki/File:General_map_of_slovenia.svg). Stedet ser ut til å ligge 4-5 mil sørvest for hovedstaden Ljubljana. Nærmere Italia enn Østerrike, men også nord i Italia finnes det mange tyskspråklige (med tysk som morsmål, blant andre kona til Ole Einar Bjørndalen). Landsbyen Planina som Margit skriver om, ser ut til å være oppdiktet. Men siden den også skal ligge like ved Postojnagrotten, kan den vel ikke være altfor isolert? Grotten ble riktignok ikke åpnet for offentligheten før tidlig på 1800-tallet, men den hadde da vært kjent i flere hundre år allerede.

Jeg tror heller ikke at Heike akkurat ble vist fram, men når folk lærte ham å kjenne, respekterte de ham (etter det jeg kan huske). Kanskje fikk han litt skolegang også (selv om det vel er usannsynlig)?

Uansett, jeg synes det er rarere at Heike lærte seg så bra svensk (og husket språket etter såpass mange år) enn at han lærte tysk.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Böckerna med Heike
InläggPostat: 1 december 2011, 00:08 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
kanske... Är inte riktigt övertygad. Jag tycker definitivt det är en miss men det gör liksom inget - missarna är en del av böckerna som gör dem ÄN MER spännande och intressanta att läsa. (Nu efter 20e omläsningen...)

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Böckerna med Heike
InläggPostat: 26 mars 2016, 17:44 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Vill inte vara hemsk nu men eftersom han manipulerar människor så bra och är en född son av Isfolket, dem verkar ju få allt vad intelligens heter, så kanske Heike fick sin språkintelligens från honom. Kom ihåg, det var väl inte länge han var i söderlandet heller va?

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012