Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2007, 16:52 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Dominic borde också känt att falska prästen var just falsk! Han är inte så mottaglig som han tror... :lol: I Hallaryd, innan de slänger honom i sjön.

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 juli 2010, 22:16 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 18 mars 2010, 15:34
Inlägg: 5
Håller på och läser om böckerna nu, och i denna hittade jag en sak jag stör mig på:
på s.247 när Villemo har kommit tillbaka och fått se Alv för första gången, så står hon och Irmelin och pratar.

"Och så tillade Irmelin fort: -Både Niklas och farbror Mattias ska vara hos dig, Villemo. De har förberett sig noga."

Vadå "farbror Mattias"? Det är väl ändå hennes far? :ponder2: Jag hade då aldrig kallat min pappa för farbror (namn).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 juli 2010, 11:01 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vampyrkatten skrev:
Håller på och läser om böckerna nu, och i denna hittade jag en sak jag stör mig på:
på s.247 när Villemo har kommit tillbaka och fått se Alv för första gången, så står hon och Irmelin och pratar.

"Och så tillade Irmelin fort: -Både Niklas och farbror Mattias ska vara hos dig, Villemo. De har förberett sig noga."

Vadå "farbror Mattias"? Det är väl ändå hennes far? :ponder2: Jag hade då aldrig kallat min pappa för farbror (namn).


hm.. det har jag aldrig tänkt på.
Kan det inte vara så att hon säger farbror för att han typ är det till Villemo, eller det låter ju ganska dumt :giggle: :shrug:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 21 juli 2010, 11:02 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Tilda skrev:
Dominic borde också känt att falska prästen var just falsk! Han är inte så mottaglig som han tror... :lol: I Hallaryd, innan de slänger honom i sjön.



Var det inte för att han var så lättad att han inte tänkte på annat? :ponder2: och så var han ju väldigt förälskad :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: 14 september 2011, 08:23 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Blodshämnd skrev:
Tilda skrev:
Dominic borde också känt att falska prästen var just falsk! Han är inte så mottaglig som han tror... :lol: I Hallaryd, innan de slänger honom i sjön.



Var det inte för att han var så lättad att han inte tänkte på annat? :ponder2: och så var han ju väldigt förälskad :)

Jo det förstås. Håller med om det.

Däremot tycker jag det är VÄLDIGT konstigt att Irmelin omnämner sin egen far som "farbror". Åt Villemo då? Som man gör till ett litet barn?
Typ: "Gå nu till farbror Mattias och om du är en riktigt duktig kicka och inte skriker för mycket när du trycker ut bebisen så kan du få en karamell..." :shrug: Weird.

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 november 2011, 14:23 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Lite granna märkliga ordval där, Tilda, men jag förstår vad du menar.

Jag läste någonstans att någon tyckte att Villemo hängde i ett träd på framsidan, jag tror det är scenen där hon tvättar sig och Dominic försöker få henne därifrån.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 augusti 2012, 12:16 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Hittade ett fel även i den här boken.

Sid.197 Brand berättar om natten när Kolgrim föddes
Citat:
- Jag var med den natten Sunniva dog. Vi låg nere på Lindallen, mina bröder Tarjei, Trond och jag, då farfar Tengel kom in till oss. Han berättade inte om Sunniva, eller om Kolgrim som just fötts. Han höll oss bara hårt intill sig och min farfar grät.


Tyckte det var mycket märkligt att Tarjei skulle ha missat vad som hänt den natten och bara suttit där förvånad med en gråtande farfar med tanke på att han var med nästan hela tiden på förlossningen under den natten och efterssom han visste så vore det ju även märkligt att han sedan bara skulle ha gått och lagt sig med sina bröder utan att säga något? Men naturligtvis var det inte så det gick till: i bok nr.4 Längtan på sida.116 så står det att Tarjei (som visste om Sunnivas död och Kolgrims födsel) valde att övernatta på Gråstensholm, så det var bara Brand och Trond som Tengel smög sig in till. Såhär beskrivs det om någon undrar:

Citat:
Han visste att dörren stod olåst för Tarjei, som emellertid valt att övernatta på Gråstensholm. Tyst smög sig Tengel sig in till pojkarnas rum. Länge stod han och såg på de två små i mörkret.
Trond vaknade och satte sig upp. - Farfar?
Tengel satte sig på deras sängkant. Brand vaknade också.

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 augusti 2012, 12:51 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Solklar miss Tilii :-).

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 mars 2016, 17:50 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
En sak till... Hade inte Villemo Sols gyllengröna ögon? Bara dem är ju en ledtråd. Nämns det inte i andra boken att ögonen är en sak som en drabbad inte kan dölja. Han måste ha varit under mycket press, den gode Dominic.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012