Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 12:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 4 september 2005, 11:47 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vi får veta på sid 222 att Tengel den onde aldrig druckit av ondskans vatten. Men i bok nr 31 får vi följa Tengels tankar om den gången han uppsökte Livets källor.
Sid 12 skrev:
Genom att han uppsökt Livets Källor och druckit av ondskans vatten, hade också elementen blivit hans slavar, hans medel att uppnå vetskap. Han hade haft makten över hela jorden en gång… Åh, så han ångrade sig och så han grämdes över det infall han fått den gången, då han beslutat sig för att sänka sig i dvala!


Det är ju en sak att Tengel den onde inte vill erkänna för andra att han aldrig drack av vattnet, men genom att vi får följa hans tankar så tycker jag att sanningen bör komma fram där. En miss…


Senast redigerad av Heike 27 augusti 2006, 02:10, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 augusti 2006, 19:19 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 18 juni 2006, 22:08
Inlägg: 361
Ort: härnösand
miss (upprörd)

_________________
min singnatur är....hm..eeh...ihh..jag glömde bort det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 augusti 2006, 19:59 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
:swear: grov miss!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 augusti 2006, 23:12 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2006, 01:58
Inlägg: 200
Ort: Stockholm - Salem
Jo den där missen är väl en av de stora...

Kanske vår käre Tengel den onde hade lite splittrade personligheter... Han hade kanske en liten "röst" i sitt huvud som talade om för honom att han hade druckit vattnet... :giggle:

_________________
//Angellena

Tänk om vi alla uppfattar färger olika, dvs så att "mitt" blått är "ditt" rött...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 augusti 2006, 02:12 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Nataniel skäms för sin nakenhet.
Sid 41 skrev:
Jag är inte van att visa min kropp, tänkte han. Jag har inga kärlekshistorier att se tillbaka på. Ingen mer än den enda, den med Ellen.


Men i Rop av stumma röster berättar ju Nataniel för Ellen om hur han gått till sängs med en tjej som klängde på honom. Var de inte nakna då, eller?
Sid 109 skrev:
Hon spelade upp hela registret i våra två enda möten, kastade sig om halsen på mig och smekte mig passionerat och stönade och vred sig och skrek halvkvävt, och inte ett dugg var äkta. Fy, så hemskt det var, Ellen, jag gick bara i säng med henne en gång.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 augusti 2006, 02:19 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Sid 157 skrev:
Tengel den onde hade inga svårigheter med att öppna nästa port. Han uttalade mossmännens magiska ramsa, och han själv behövde inte kladda ned kroppen med dumma tecken, det var bara hans utvalde efterkommande som behövde det. Först hade han valt Sigleik, men det kräket vågade inte fullfölja undervisningen. Därför avlade han en egen son, Targenor, som skulle bli hans högra hand. Men också han svek Tan-ghil, och det så grovt at han måste döda slyngeln.

Sigleik levde 1280-1350 och Targenor mellan 1265-1295. Alltså kan inte Tan-ghil bestämt att avla Targenor efter att Sigleik svikit honom.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 augusti 2006, 02:21 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Nataniel försöker att skaffa självförtoende:

Sid 170 skrev:
Jag är Den Utvalde, tänkte han. Jag har druckit av den beskyddande brygden i Demonernas Fjäll.


Eeh... nej, det har du inte, Nataniel. Det var ju det som chockade alla när de skulle dricka brygden, att inte Nataniel fick något.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 februari 2007, 04:36 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 22 september 2006, 15:56
Inlägg: 30
Ort: Helsingborg
Rätt rätt rätt. Eller fel?
Dessa fel reagerade jag också på när jag nyss läste dom igen men jag undrade om det var jag som var förvirrad. :ponder2: Kan undra hur det smygit sig in så STORA missar som dessa egentligen, det är ju ganska viktiga saker det handlar om. Tänk om Tengel druckit av ondskans vatten tex, då skulle hela historien varit annorlunda. Men det kanske kom till Margit när hon skrev att de ville tänka själva i boken. Tengel och Nataniel och Marco ville lägga sig i lite???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 november 2007, 23:01 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Citerat från en annan, nu raderad tråd.
/Heike - moderator



Gabriella<3 skrev:
Jag har funderat på Tengel -den onde. Hur han kunde bli odödlig.
I bok 42 sid 45 berättar Rune om Tengels vandring vid källorna. Han får återberättat av Andarna hur det gick för Tengel. Bl.a så säger de
"-......Han blev lovad odödlighet, all världens rikedomar och fullständig makt över mänskligheten om han drack av vattnet."

I bok 46 sid 222 så tar Rune kontakt med Nataniel. Och berättar att han och Lucifer har pratat med Shama.
"- ..... och när vi ansatte honom hårt, upplyste han oss om att Tan-ghil aldrig har druckit av onskans vatten! Om han har påstått det själv, så är det en lögn!"

Om Tengel aldrig drack av vattnet så borde han väl inte bli odödlig. :ponder2:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 februari 2008, 09:03 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 februari 2008, 07:47
Inlägg: 804
Ort: Tomelilla
När tdo kom in till det svarta vattnet så fick han stänk på sig precis som Shira...
Dessa gjorde så ont att tdo blev rädd och bestämde sig för att spara vattnet till bättre tider. Men de gav honom evigt liv. Dock som förkrympt fuling men ändå....

Så har jag uppfattat det hela iaf.

_________________
Var dig själv!
Alla andra är redan upptagna....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 juli 2012, 17:49 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 17 juni 2012, 19:09
Inlägg: 10
Ort: Mjölby
Jag har märkt ett fel när det gäller Sigleik i den här boken. På sida 37 och framåt ska de utvalda ta kontakt med Sigleik för att få hjälp med att ta sig in i det stora svalget. Senare i boken på sida 147 är Sigleik med INNE i Svalget.

Hur går det ihop sig? Som jag fattade det kunde in folk "utanför" svalget få kontakt med de som var "inne" i det? :ponder2:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012