Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 16:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bok nr 4 - Längtan
InläggPostat: 26 september 2006, 23:53 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 5 december 2005, 15:40
Inlägg: 690
Ort: Ljusets rike
När Tengel och Silje dör och ska begravas, så låter prästen dom vila tilsammans, innanför kyrkomuren. Nåt med "...självmordaren och ateisten Tengel" nämns. Men jag läste nyss bok 2, Häxjakten, och där nämns Tengel (av Silje, som borde veta) som en troende mann. Han talar med, och har et varmt och närt förhållande med Gud, fast han inte går i kyrkan. (Förlåt min svenska, svårt att förklara! ;) )

Så va han ateist, eller...? Lenge sen jag har läst bok 3 och 4 nu, så om det står nåt där om at Tengel tappar sin tro, så får ni ursäkta. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 september 2006, 23:56 
Dalens väktare
Dalens väktare

Blev medlem: 6 september 2006, 18:08
Inlägg: 7272
Ort: Space
Aha! Det har du rätt i skarpögde Indra!
Visst var det så, Tengel var djupt troende, men fick inte visa sig i kyrkan!!!
AHA!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 september 2006, 11:37 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 30 december 2005, 00:25
Inlägg: 4788
ja men vare inte bara prästen som tyckte att han var så lixom, eftersom en sådan "djävul" knappast kunde ha nån relation med Gud... eller..? För jag minns det som att dom ville väl helst inte ha han på kyrkogården iallafall eftersom han såg så demonisk ut.. men att han fick vila där iallafall pga allt gott han gjort alla andra.. alltså vare bara vad prästen tyckte o inte hur de egentligen var.. men ja kanske bara blandar ihop :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 september 2006, 13:39 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Citerat från en annan tråd för att undvika dubletter
/Heike - moderator


Dan skrev:
På sid 91 säger Tengel den Gode att han har överblick över åtta generationer, eftersom han träffade sin mormors mormor. En koll i släktträdet visar att det var den charmerande häxan Tobba. Hon dog dock 1540. Tengel den Gode föddes 1548. Det måste ha varit en traumatiskt möte för unge Tengel.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 september 2006, 14:39 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 5 december 2005, 15:40
Inlägg: 690
Ort: Ljusets rike
baten skrev:
ja men vare inte bara prästen som tyckte att han var så lixom, eftersom en sådan "djävul" knappast kunde ha nån relation med Gud... eller..? För jag minns det som att dom ville väl helst inte ha han på kyrkogården iallafall eftersom han såg så demonisk ut.. men att han fick vila där iallafall pga allt gott han gjort alla andra.. alltså vare bara vad prästen tyckte o inte hur de egentligen var.. men ja kanske bara blandar ihop :roll:


Prästen var ju herr Martinius, en man som knappast kan skuldas för att vara fördomsfull. Han var en ut av ...ingen andra? prästar som Margit skriver nåt positivt om. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 september 2006, 01:10 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 21 september 2006, 00:59
Inlägg: 12
Ort: Skellefteå
Man ansågs väl vara ateist om man inte gick till kyrkan, och det gjorde ju inte Tengel.

_________________
/Moa


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 oktober 2006, 04:57 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 september 2006, 23:20
Inlägg: 118
Ort: Stavanger
Det var vel han der forbaska gule kirketjeneren som hadde sagt noe slikt. Og så annmeldte han hele familien til heksedomstolen. Det kan jo forøvrig også tenkes at Silje brukte litt dekkstift på de replikkene der siden hun ikke kjente herr Johan så godt og ikke visste hvor mye hun kunne si om hans tro og liv. Men han ble jo allerede i bok 1 beskrevet som en dypt troende mann. Men også troende kan ha andre og egne meninger, jeg selv er jo et strålende eksempel ;)

_________________
**^***^**^***^**


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2 november 2006, 17:02 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Citerat från en annan, nu borttagen tråd. Försök att tänka på att skriva in era missar i redan existerande trådar. I nuläget finns trådar för nästan alla böcker.

/Heike - moderator


Blodshämnd skrev:
Jag har jämt tänkt att Alexander Paladin har Mörkbrunt hår som nästan är svart. Men igår ner jag läste längtan upptäkte jag att det stod att han hade Mörkblonthår.

Jag har vondor för att börja läsa Dödsynden, som är en av mina favvorit böcker. Då kommer jag ju tänka helt fel när det gäller Alexander.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 3 november 2006, 21:09 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Vad bra du jobbar Heike... :giggle: :ot: En dag kommer jag också våga flytta omkring i trådar...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 januari 2007, 00:21 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Indra skrev:
baten skrev:
ja men vare inte bara prästen som tyckte att han var så lixom, eftersom en sådan "djävul" knappast kunde ha nån relation med Gud... eller..? För jag minns det som att dom ville väl helst inte ha han på kyrkogården iallafall eftersom han såg så demonisk ut.. men att han fick vila där iallafall pga allt gott han gjort alla andra.. alltså vare bara vad prästen tyckte o inte hur de egentligen var.. men ja kanske bara blandar ihop :roll:


Prästen var ju herr Martinius, en man som knappast kan skuldas för att vara fördomsfull. Han var en ut av ...ingen andra? prästar som Margit skriver nåt positivt om. :D


men prästen innan honom, när Sol levde, då gick ju varken sol elr Tengel till kyrkan, och prästen som var då var gammal om jag kommer ihåg rätt.. :ponder2:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Livs minne
InläggPostat: 2 november 2007, 20:31 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Det här felet sträcker sig över två böcker. I Längtan, när förhållandet mellan Tarald och Sunniva diskuteras, säger Liv att hon var för liten för att minnas häxan Hanna och inte kunde det väl vara SÅ farligt om de fick ett drabbat barn? Senare, när de talar om Gabriellas skadade barn, så minns hon plötsligt Hanna med skrämmande tydlighet, och barnet var häxan upp i dagen. Kanske återfick hon plötsligt minnet, men det lät lite motsägelsefullt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 november 2007, 11:37 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Heike skrev:
Citerat från en annan tråd för att undvika dubletter
/Heike - moderator


Dan skrev:
På sid 91 säger Tengel den Gode att han har överblick över åtta generationer, eftersom han träffade sin mormors mormor. En koll i släktträdet visar att det var den charmerande häxan Tobba. Hon dog dock 1540. Tengel den Gode föddes 1548. Det måste ha varit en traumatiskt möte för unge Tengel.


:ot: :oops:

Var kan jag hitta ett släktträd där man får följa alla grenar från Tengel den Onde och neråt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 november 2007, 12:00 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Paladin skrev:
Var kan jag hitta ett släktträd där man får följa alla grenar från Tengel den Onde och neråt?

Från och med boken "Demonernas fjäll" så finns även det släktträdet med i böckerna.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 november 2007, 12:14 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Heike skrev:
Från och med boken "Demonernas fjäll" så finns även det släktträdet med i böckerna.


Nej, inte i mina böcker :( :shrug:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 november 2007, 12:18 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Oj, det var jättemärkligt! I just Demonernas fjäll är släktträdet längst bak, tror jag, men i de andra ska det finnas i början.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012