Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 13:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 januari 2008, 21:28 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 maj 2007, 12:26
Inlägg: 3769
Ort: Norrland
Nja inte hundratals AKTIVA!

_________________
We fly instinctively


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 januari 2008, 21:34 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
nej kanske ca 50 st.

Men endå :hdance2: :eek:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2 februari 2008, 16:41 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
det skulle onekligen vara kul med så många aktiva


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 februari 2008, 20:43 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 18 december 2007, 17:06
Inlägg: 17
Ort: Grythyttan
mm... :lol:

_________________
***Sol***
^-^
( ' _ ' )
/ \
_( / \ )_


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 september 2009, 15:38 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 19 januari 2008, 13:23
Inlägg: 405
Ort: Tranås - Sverige
Hmm.. jag vet inte riktigt om detta är ett fel för jag har inte efterforskat det ordentligt. Men iallafall.
Jag fick min sambo att läsa Bödelns Dotter eftersom den handlar om en "varulv" vi är bägge inne i en varulvs period nämnligen. Då sa han plötsligt "Du jag har hittat ett fel här..." I boken någonstans står det att smeden hade fullt upp med att stöpa silverkulor, MEN det där med att varulvar bara dör av silverkulor kom upp först på 1900-talet i Hollywood.
Kan detta vara en info miss från Margits sida? Inte tillräckligt påläst om varulvars historia kanske :P

Men som sagt, jag har inte kollat upp det närmre så jag är inte helt 100 på det. Men när min sambo är intresserad av saker så stämmer oftast hans fakta :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 september 2009, 10:19 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
det där var ju intressant! Men kanske Margit valde att skriva om varulvar ala Hollywood?

_________________
"It's not having what you want. It's wanting what you've got"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 september 2009, 11:05 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 19 januari 2008, 13:23
Inlägg: 405
Ort: Tranås - Sverige
Ja då har hon isåfall valt att blanda lite olika :P
För att den bara har tre ben och det fjärde benet blir svans, det är ju den nordiska varulven så är inte hollywoods version :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 oktober 2009, 02:10 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 september 2006, 23:20
Inlägg: 118
Ort: Stavanger
Ja, den burde jo egentlig hett noe sånnt som "Rakkerens datter", Hildes far er jo ikke bøddel.

_________________
**^***^**^***^**


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2012, 21:06 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Vet egentligen inte om det är ett fel, då jag inte har böcker med rätt släktträd i närheten men stämmer det att Hanna och Vega "kvinnan vid sjön" är från samma generation? Kan minnas helt galet men vill få för mig att Vega är en generation äldre än Hanna. Någon som kan kolla?

Var ett citat på sid.38 som fick mig att fundera då Liv berättar om att hon upplevt 7st generationer av drabbade och blandannat säger

Citat:
"Det fanns en annan trollkvinna i isfolkets dal av samma generation som Hanna - se där, det kan födas flera drabbade i samma släktled - men henne träffade jag aldrig, det gjorde bara mamma Silje"


Känns som att poängen med den meningen är för att de barn som Margit ska skriva om härnäst som inte är födda än (men snart) är Villemo, Niklas och Dominic lixom för att förbereda oss läsare på att det kan komma flera drabbade i samma. Men det är mest en reflektion.

En annan grej jag reagerar på med Livs citat är att i bok 1 och 2 träffade Silje faktiskt aldrig Vega. Hanna ja det vet vi ju att deras vägar korsades ett flertal gånger, men det nämns i varje fall aldrig i varken bok ett eller två att hon faktiskt möter Vega såsom Liv påstår att Silje har gjort.

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 augusti 2012, 21:38 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Vega föddes år 1470, och hanna år 1483 så der var ju inte mer än 13 år mellan dom. Dock var Vega dotter av Gudleiv, som var samma generation som Ylva och Ylvas kusin, farmor till Hanna. så.. teknisk sett var Vega generationen före

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 augusti 2012, 11:29 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag älskar att vi är så många som läst böckerna och hittat missar, ändå hittar man ändå nya missar varje gång man läser :)

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 augusti 2012, 16:25 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Har inte läst böckerna sedan april 2007 när jag blev medlem och då satte jag mig inte in i de här trådarna så mycket. Nu älskar jag dem och har läst dem flera gånger under åren (trådarna alltså). Har alltid hoppats till att få vara med och delta med bidrag till den här delen av forumet så det blir lite liv här igen. Nu när jag gett mig på Sagan om Isfolket igen så har jag hittat massor av fel, men kollar alltid före jag skriver så ingen annan hunnit skriva om dem - vilket någon oftast har gjort. Men plötsligt så...

Vi är så duktiga vi isfolksbeundrare :)

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 maj 2013, 13:18 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 9 maj 2013, 15:01
Inlägg: 444
Ort: Vislanda, Småland
Tilii skrev:
Vet egentligen inte om det är ett fel, då jag inte har böcker med rätt släktträd i närheten men stämmer det att Hanna och Vega "kvinnan vid sjön" är från samma generation? Kan minnas helt galet men vill få för mig att Vega är en generation äldre än Hanna. Någon som kan kolla?

Var ett citat på sid.38 som fick mig att fundera då Liv berättar om att hon upplevt 7st generationer av drabbade och blandannat säger

Citat:
"Det fanns en annan trollkvinna i isfolkets dal av samma generation som Hanna - se där, det kan födas flera drabbade i samma släktled - men henne träffade jag aldrig, det gjorde bara mamma Silje"


Känns som att poängen med den meningen är för att de barn som Margit ska skriva om härnäst som inte är födda än (men snart) är Villemo, Niklas och Dominic lixom för att förbereda oss läsare på att det kan komma flera drabbade i samma. Men det är mest en reflektion.

En annan grej jag reagerar på med Livs citat är att i bok 1 och 2 träffade Silje faktiskt aldrig Vega. Hanna ja det vet vi ju att deras vägar korsades ett flertal gånger, men det nämns i varje fall aldrig i varken bok ett eller två att hon faktiskt möter Vega såsom Liv påstår att Silje har gjort.



Nu har jag inte läst längre än till bok 35 då men...
Är det inte så att Tengel förbjuder Silje att gå ner till en gammal gumma? Eller är det bara Hanna?
Men hon gör det iallafall, jag kan vara totalt fel ute...

_________________
~Memento te mortalem esse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 maj 2013, 22:40 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Jo det stämmer - Silje besöker Hanna (och Grimar) trots att Tengel inte vill, däremot besöker hon aldrig Vega.

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2013, 12:12 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 13 maj 2013, 12:16
Inlägg: 130
Ort: Växjö
Tilii skrev:
Jo det stämmer - Silje besöker Hanna (och Grimar) trots att Tengel inte vill, däremot besöker hon aldrig Vega.


Fast om jag inte minns fel så stod det i (jag tror det var Demonernas Fjäll, men är inte säker) att Silje träffade Vega.

_________________
Lucifers Lover


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012