Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 3 - Avgrunden
InläggPostat: 9 november 2012, 21:41 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 15 juni 2009, 17:29
Inlägg: 5656
Nu vet inte jag riktigt om detta är ett fel, men jag reflekterade över det när jag läste igår. När Sol är vid Ansgars Klyfta och träffar de tre "sista" trollkunniga så säger en av kvinnorna att Sol måste hem till Norge snarast, då det är någon som behöver hennes hjälp akut. Men när de ska ta farväl av varandra så vill de att Sol ska följa med dem. Sa de inte nyss att det brådskade för Sol att fara hemåt, hur kan de då vädja till henne att följa med dem :ponder2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 3 - Avgrunden
InläggPostat: 8 november 2013, 17:52 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Nä, kanske inte ett fel, men en motstridighet...

Sedan, en sak jag alltid undrat: Hemings utseende har på ngt sätt förändrats kraftigt sedan bok 1, Trollbunden. Där beskrivs hans ansikte som med välbyggda kinder, fräckt glad näsa, ljust hår. När Sol möter honom är han "nästan outhärdligt vacker". Är det bara jag som stör mig på bristande samstämmighet här?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 3 - Avgrunden
InläggPostat: 12 november 2013, 20:26 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Sheer Beauty skrev:
Nä, kanske inte ett fel, men en motstridighet...

Sedan, en sak jag alltid undrat: Hemings utseende har på ngt sätt förändrats kraftigt sedan bok 1, Trollbunden. Där beskrivs hans ansikte som med välbyggda kinder, fräckt glad näsa, ljust hår. När Sol möter honom är han "nästan outhärdligt vacker". Är det bara jag som stör mig på bristande samstämmighet här?



Välbyggda kinder, fräckt glad näsa och ljust hår kan vara "nästan outhärdligt vackert" i vissas ögon så förstår inte vad som är motstridigt här :P

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 3 - Avgrunden
InläggPostat: 12 november 2013, 22:21 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 november 2013, 21:26
Inlägg: 52
LunaLovegood skrev:
Nu vet inte jag riktigt om detta är ett fel, men jag reflekterade över det när jag läste igår. När Sol är vid Ansgars Klyfta och träffar de tre "sista" trollkunniga så säger en av kvinnorna att Sol måste hem till Norge snarast, då det är någon som behöver hennes hjälp akut. Men när de ska ta farväl av varandra så vill de att Sol ska följa med dem. Sa de inte nyss att det brådskade för Sol att fara hemåt, hur kan de då vädja till henne att följa med dem :ponder2:


Jag läste den för några veckor sen och jag tolkar de som så att den meningen av att de ville hon skulle följa med, i så fall skulle vara för de dagar som står i boken.
Samtidigt står det ingenting om att de vädjar "bönar och ber" om att hon ska komma med.
De låter henne få välja, samtidigt som de förstår vad Sol tänkt göra när hon hittat nattskatan.
De är nog bara läsförståelse och hur man väljer att tolka det :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 3 - Avgrunden
InläggPostat: 4 mars 2014, 11:16 
Nyföding
Nyföding
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 mars 2014, 09:38
Inlägg: 2
app det där med flaggan och norska färgerna.. det måste ju varit nypon hon plockat med då och inte nyponros, för vad jag sett finns det väl inga röda nyponroser? Eller finns det? :roll:
Blått, rosa, vitt annars.. Om man ska vara petig.. Konstig tanke kanske..haha :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 3 - Avgrunden
InläggPostat: 4 mars 2014, 11:27 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
tordyvel skrev:
app det där med flaggan och norska färgerna.. det måste ju varit nypon hon plockat med då och inte nyponros, för vad jag sett finns det väl inga röda nyponroser? Eller finns det? :roll:
Blått, rosa, vitt annars.. Om man ska vara petig.. Konstig tanke kanske..haha :lol:



Joda. Mandanrinrosen har røde blomster. :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 3 - Avgrunden
InläggPostat: 26 mars 2016, 17:54 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
I all vänlighet... Var inte sol drogad på värdshuset på djävulsörtblandningen, alkohol i mängder och sin egen... depression eller vad det var? Jag tror hon sa det själv någonstans... att örterna förvred henne...

Jag undrar varför nattskattan var så svår att hitta? Är den så svår att hitta i sommarens Sverige?

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012