Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 19:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 8 november 2013, 17:57 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag läste om även den här boken häromdagen, och när Nataniel möter doktor Sörensen för att få hjälp med Tova, säger doktorn att det inte finns just någon människa i Norge med N's förmåga. N säger då att den handfullen alla hittas i Isfolket, och raddar bland annat upp sin MOR, Christa. Varför det??? Hon har väl ingen speciell förmåga. Hon kan sväva, ja. Men det har inte med några övernaturliga drag att göra, det är ju ett arv efter svartänglarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 augusti 2014, 10:28 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Sid.194 i samband med att Nataniel ska resa bakåt i tiden och försöka rädda Tova så har han och Jonathan ett samtal då Jonathan försöker hindra Nataniel från att riskera att själv förloras. Detta är klippt från slutet av deras samtal

Citat:
Nataniel: Vem kan annars hjälpa Tova?
Jonathan: Kan inte Gand...?
Nataniel: Du vet att han inte bör vara där Tengel den onde är. Tengel får inte veta om att han finns.

varpå Jonathan suckar och ger sig.

Men Tengel får ju inte veta om att Nataniel finns heller? Sedan Nataniel var väldigt liten pojke så har han ju inte fått vistas på Lindallen av den anledningen, för att TDO inte ska upptäcka honom och se vilket hot han utgör. Han undviker att ange sitt efternamn när han hjälper till att lösa mysterium i "Rop från stumma röster" just för att inte hans existens ska avslöjas för fel personer. HAN är ju den speciellt utvalde, den ende som har en chans att besegra TDO. Om man nu ska offra att avslöja identiteten på någon för att rädda Tova, hade det inte varit bättre om "Gand" offrats som visserligen också är viktig för kampen men inte lika viktig som Nataniel?

Hur som helst: det jag reagerar på är att det inte alls nämns att Nataniel också borde hålla sig osynlig. Jättekonstigt.

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 augusti 2014, 11:12 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Tillägg till det jag skrev om ovan. Nataniel och Tova flyter omkring som andar efter det stora slaget när TDO dyker upp och är redo att förgöra dem båda.

Citat:
TDO till Nataniel: Det är bra att du kom. Äntligen visar du ansikte, du min ynkliga, usla lilla motståndare, som isfolket tror att de kan hoppas på!


Det indikerar ju att TDO hela tiden har känt till Nataniel och att han är den speciellt utvalde bara det att han inte sett hur han ser ut tidigare. Men han är fullt medveten om vem han är och att han är den utvalde.

Citat:
Nataniel: Tova! Låt oss anropa Gand!
Tova: Men han är ju en levande varelse. Och han får inte visa sig...
Nataniel: Detta är en nödsituation. Jag är rädd för att jag inte kan lyckas få ut oss båda ur det här.


Men Gand är fortfarande hemlig?

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 juni 2016, 16:52 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Gand var värdelös. Han hjälpte ju inte till när en spion var i herrgården eller hur? Förresten så kunde ju TDO ligga i sin grotta och spana på folk långt långt borta om han ansträngde sig och vaken kunde han lyssna på radion så han vet nog allt.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 januari 2017, 13:04 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Tova går till baka till tidigare i liv och kommer till Kajsa från Vargbyn när hon dör i barnsäng. Men hur går detta ihop?

Halvgrim är ju Christer Grip med andra ord bror till Gunilla/Anna Maria som var Tulas mor.

Tula var den drabbade i sin generation och kan då Kajsa dö när hon föder Tulas drabbade kusin.

Finns ju bara en drabbad per generation

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 19 januari 2017, 13:20 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Liv Hannah skrev:
Det var just benämningen sömntablett, som det stod i min bok, som jag reagerade på. Innan var det ju klargjort att det rörde sig om sjösjuketabletter. Det var alltså inte det att hon somnade jag tänkte på. Jag kanske var lite otydlig där. :tkiss:


Sömntablett säger de i ljudboken med!

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 20 januari 2017, 11:58 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Heike skrev:
Sid 245 skrev:
Till Jonathans förundran gick Tova till dörren och öppnade den. Så stängde hon den strax igen.
Hon smög sig på tå och formade med häftiga grimaser med munnen: "Jag släppte bara ut Linde-Lou."


Linde-Lou är en ande. Kan han inte gå genom väggar eller bara försvinna? Det brukar väl aldrig vara så att andarna måste släppas in och ut när de kommer för att hjälpa till?


Fast han stod ju och ringde på dörren innan och kunde inte komma in för att hjälpa Nataniel först Jonatan öppnat dörren.

Vilket även det går emot, i Rop med stumma röster kommer han in i Ellens hem utan att hon behöver öppna.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012