Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 september 2006, 14:03 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Citerat från en annan, nu borttagen tråd, då vi försöker att ha endast en tråd per bok.
/Heike - moderator


Eldbarn skrev:
Jag har just läst ut den igen för cirka miljonte gången, och jag blir så vansinnigt less på alla dessa stora Ö:n. Varför, varför, varför ska det vara stora Ö:n hela tiden!? t ex: "Hon fÖrsökte" och så vidare. Det stör mig i läsningen..
:pfft:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 oktober 2007, 17:30 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 februari 2007, 02:17
Inlägg: 1621
Ort: Hagfors.
På sidan 18 står det:
Citat:
För Christa var den dagliga turen till ladugården något av det mest spännande i hennes enahanda tillvaro.


Och på sidan 126 står det:
Citat:
-När går du efter mjölk, till exempel?
Var det då han hade sett henne, så många gånger?
-Jag går måndag, torsdag och lördag.


Först står det att hon gick dagligen, sen berättar hon för Linde-Lou att hon går tre dagar i veckan.

_________________
"Oh hidy ho officer, we've had a doozy of a day. There we were minding our own business, just doing chores around the house, when kids started killing themselves all over my property."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 36 - Trollmåne
InläggPostat: 16 oktober 2016, 19:29 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Från FB: Hur kunde LindeLou veta att han och Christa var släktingar? Han hade ju aldrig träffat sin far och vad jag förstår så hade hans mor bara sagt att hans far kom från en välbärgad familj. dessutom har inte fått kontakt med förfäderna än och alla utomstående trodde ju Frank Monsen var hennes pappa? Det är helt ologiskt!! Och varför kallade hans mor honom för Louis, vilket är ett franskt namn? Det sägs nånstans men jag minns inte varför. Dessutom undrar jag hur Ulvar kunde ha en kärlekshistoria med LindeLous mor i fängelset? Kunde verkligen kvinnor jobba i fängelse för män på den tiden?! Ulvar hatade ju alla och var knappast speciellt attraktiv för någon annan heller? det nämns så kort bara men jag köper det inte riktigt... och sen bara säga till Lindelou att "din far hette Lind" Det vore mkt mera troligt att hon skulle säga "din far var av Isfolket" Uppklarandet av Lindelous identitet känns oerhört luddigt faktiskt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 36 - Trollmåne
InläggPostat: 12 januari 2017, 12:47 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Dan skrev:
Från FB: Hur kunde LindeLou veta att han och Christa var släktingar? Han hade ju aldrig träffat sin far och vad jag förstår så hade hans mor bara sagt att hans far kom från en välbärgad familj. dessutom har inte fått kontakt med förfäderna än och alla utomstående trodde ju Frank Monsen var hennes pappa? Det är helt ologiskt!! Och varför kallade hans mor honom för Louis, vilket är ett franskt namn? Det sägs nånstans men jag minns inte varför. Dessutom undrar jag hur Ulvar kunde ha en kärlekshistoria med LindeLous mor i fängelset? Kunde verkligen kvinnor jobba i fängelse för män på den tiden?! Ulvar hatade ju alla och var knappast speciellt attraktiv för någon annan heller? det nämns så kort bara men jag köper det inte riktigt... och sen bara säga till Lindelou att "din far hette Lind" Det vore mkt mera troligt att hon skulle säga "din far var av Isfolket" Uppklarandet av Lindelous identitet känns oerhört luddigt faktiskt!


Linde-Lou döptes till Louis efter hans morfar, det är inte så att franska namn direkt var förbjudna i Norge på den tiden så det var ju inget konstigt ;). Mamman kanske skämdes att hon legat med Ulvar Lind och kanske bara sa Lind för det lät bättre. Ulvar är ju inte direkt ett fint namn och gällande isfolket så kanske inte han nämnde isfolket för modern.

Dock vet jag inte heller hur Linde-Lou kunde veta att han var Christas morbror? Varför hade inte isfolket upptäckt honom tidigare då :ponder2:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 36 - Trollmåne
InläggPostat: 13 januari 2017, 21:31 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Her er tre sitater fra boken som kaster litt lys over Linde-Lous bakgrunn. De to første er samtaler mellom Christa og Linde-Lou, det siste mellom Christa og Benedikte.

s. 115-117:
Citat:
(...) – Det står i visen ... at du fikk vite at din far ikke var din virkelige far.
Lindelo nikket alvorlig.
– Det fikk jeg også vite om min far, sa hun. – Helt nylig.
– Fikk du? Smilet hans ble varmt og forståelsesfullt, og var han ikke kommet et par millimeter nærmere? Nja, snarere bare symbolsk.
Endelig begynte han å snakke med mer enn enstavelsesord. – Men visen tar feil. Den som skrev den, kjenner ikke sannheten. Jeg har visst i hele mitt liv at jeg var ... løsunge, som de kalte det.
– Det var et ondskapsfullt ord! Men kan jeg spørre om noe?
– Selvfølgelig!
– Heter du virkelig Lindelo?
– Ja. Nei, ikke helt. Småsøsknene mine, halvsøsken altså, het Karlsen til etternavn. Men min mor fikk meg før hun giftet seg.
– Min også. Ja, nesten før.
Han smilte igjen. – Du ble til før, var det det du mente?
– Ja, svarte hun litt brydd. – Men fortsett!
De følte hvor nær de sto hverandre, det lå som i en varsom tone i luften omkring dem. Måken seilte nær dem nå.
Han sa ettertenksomt, som om det var en god følelse endelig å få fortelle om det. Og nettopp til henne: – Alle har bestandig visst hvem min virkelige far var. Og mor kalte meg Louis etter sin farfar eller noe sånt.
– Oi! sa Christa. – Mener du at din virkelige far het Lind til etternavn?
– Ja. Men Louis ble litt for vanskelig å uttale for folk flest, så de forkortet det.
Christa satt stum et øyeblikk. Han het ikke Lindelo. Han het Linde-Lou!
– Det var ment som et økenavn, sa han stille. – For å vise at jeg var født utenfor ekteskapet. Men jeg lærte meg å glemme hånen.
Christa nikket åndsfraværende. – Min mor het også Lind, sa hun stille. – Men det er jo et alminnelig navn.
– Javisst! Så nå har vi enda en ting til felles. Navnet. (...)


s. 196:
Citat:
– Linde-Lou, hvor mye vet du om din far?
– Min far?
– Ja, din riktige, biologiske, ikke din stefar, som sikkert var far til dine småsøsken?
– Det var han. Men han levde ikke lenge. Ikke min mor heller. Tæring.
– Og du ble alene med ansvaret. Men hva vet du?
– Om min far? Ja, han het altså Lind ...
– Da må du vite noe om ham.
– Ikke mer enn det min mor fortalte meg, en enkelt gang. Han var visst av fin familie. Som hadde et gods.
– Oi, da?
– Ja, ikke så stort, tror jeg. Men det gikk en linde-allé dit. Derfor het gården Linde-alléen. Det var alt hun fortalte. Og at hun visst traff ham i Kristiania.
Christa var blitt meget stille. Tankene hvirvlet frenetisk, hun brydde seg ikke engang om å rette navnet på hovedstaden. Men forøvrig het den selvfølgelig Kristiania i hans mors ungdomsår. (...)


s. 240:
Citat:
– Så han var Ulvars sønn? sa Christa ytterst beklemt.
– Ja.
– Og Ulvar var min morfar. Da var Linde-Lou min egen mors bror.
– Det er riktig. Imre fant ut at det året Ulvar kom i fengsel, hadde han en meget kort historie med en pike som arbeidet i fengselet. Hun fikk omgående sparken, men i 1879 fødte hun en sønn som hun kalte Louis. Senere ble hun gift og bosatte seg her på Muggetjernsplassen og fikk to barn til – som foreldrene snart døde fra. Linde-Lou måtte dra hele lasset, og det gjorde han virkelig fint. Å, det var en forferdelig tragedie!
– 1879? Og når hendte tragedien?
– 1897, sier Imre.
– Så Linde-Lou var egentlig bare atten år da han døde. Til meg sa han to og tyve. Men han holdt vel ikke rede på det.


Må bare kommentere én ting når det gjelder det første sitatet: Hvorfor skulle det være så vanskelig å uttale et navn som Louis at de måtte forkorte det? :shock: :roll: Den forklaringen henger virkelig ikke på greip; navnet er da ikke vanskelig å uttale i det hele tatt! :( Dessuten ble ikke akkurat navnet kortere da de slengte på etternavnet foran fornavnet. :roll: Margit har sin helt egen logikk noen ganger.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 36 - Trollmåne
InläggPostat: 13 januari 2017, 21:34 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Haha jag har inte tänkt på det förut men det är sant!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 36 - Trollmåne
InläggPostat: 25 maj 2018, 21:03 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Har akkurat lest denne boken på nytt, og oppdaget en ganske graverende feil.

Mesteparten av handlingen foregår på ettervinteren/våren 1927 ... fra februar/mars til mai, vil jeg tippe. Det går to måneder mellom Christas første og andre møte med Linde-Lou. At handlingen foregår i 1927 kommer frem av Hennings 77-årsdag (han er født i 1850) og at det skal være OL i Amsterdam året etter (altså i 1928).

Etter at mysteriet omkring Linde-Lou er oppklart, flytter Christa til Linde-alléen og blir der i tre år før hun kommer tilbake for å ordne med huset hun har arvet etter Frank. Hun treffer igjen Abel. De blir enige om å gifte seg, men venter enda et år på grunn av Christas unge alder. Bryllupet foregår i 1931, noe som også bekreftes av at Henning er 81 og Rikard (som er født i 1913) er 18. Enda et bevis på at den tidligere handlingen foregår i 1927.

Christa er født i august (ifølge Nattens demon) 1910. Altså er hun 16 år våren 1927, men vil fylle 17 noen måneder senere. Problemet er at hun sier til Linde-Lou at hun er 17 år og snart vil fylle 18. Det står flere steder i boken at hun er 17, snart 18. I så fall måtte handlingen ha foregått i 1928, noe den beviselig ikke gjør. (Men kanskje ikke så rart da at Christa sier til Linde-Lou at de først møttes i 1928 i Legenden om Marco. :giggle: )

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012