Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 november 2007, 09:27 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Om Halkatlas blåfrusenhet och att komma tillbaka i sina bästa år - hon kom ju nästan direkt från att ha vilat i ondskan, hon verkar inte ha varit alls bland förfäderna och då kanske inte hon åtnjöt alla deras förmåner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 maj 2008, 18:50 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 19 april 2007, 03:15
Inlägg: 51
Ort: Eskilstuna
Jag har undrat över en sak. Kanske inte ett fel, men en miss enligt mig. :ponder2:
Alexander och Elisa fick komma med till denonernas fjäll eftersom de betytt mycket för Isfolket. Men jag tycker nog att den utomstående som betytt mest är Irovar. Uppfostrade inte han Shira till att bli en ren och ärlig person så att hon skulle klara att gå igenom grottorna. Det är nog en av de svåraste uppgifter som finns. Jag har en tonårig dotter och hon skulle inte klara sig igenom :tkiss:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 maj 2008, 21:00 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 9 mars 2008, 18:07
Inlägg: 245
Ort: Demonernas fjäll
Rexy skrev:
[Klippa limma]
Jag låg på sängen i går och läste i den.
Så läste jag om när Sunniva den äldre berättar på podiet
hon säger hon upptäckte ett andra ställe som skrämde en rejält

Sen säger hon hon bara va barnet när hon hitta det här, och inte fick leva tillräcklig länge för att berätta om det

Men tanten hann ju föda Sol och Leonarda? om hon va barnet när hon hitta platsen måste det ju ha gått ett antall år från hon upptäckte stället tills hon dog? hur kunne det va att hon inte hann berätta för nån då?[/klippa limma]


När hon säger att hon var bara barnet så kanske hon menade att hon var i sextonårsåldern... Men hon han ju som sagt finna en man och skaffa barn innan dess, så. Men hon har kanske rätt ändå, hennes man var ju inte av isfolket så det hade väl aldrig lönat sig att säga något till honom men Tengel då? Sunniva träffade väl honom under sin levnadstid, eller?

Jag bara svamlar :giggle:

_________________
Det finns en blomma vit som snö
kan ej vissna kan ej dö
dess namn känner du nog igen
trofast vänskap heter den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 februari 2009, 13:06 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 4 juli 2008, 11:14
Inlägg: 196
Ni vet när Silje ska berätta lite, och står där framför alla, så står det att hon var blyg osv.
Inte min Silje :wait:


Gabriella<3 skrev:
Jag har undrat över en sak. Kanske inte ett fel, men en miss enligt mig. :ponder2:
Alexander och Elisa fick komma med till denonernas fjäll eftersom de betytt mycket för Isfolket. Men jag tycker nog att den utomstående som betytt mest är Irovar. Uppfostrade inte han Shira till att bli en ren och ärlig person så att hon skulle klara att gå igenom grottorna. Det är nog en av de svåraste uppgifter som finns. Jag har en tonårig dotter och hon skulle inte klara sig igenom :tkiss:


Håller med :ponder2:

_________________
“I sat down at the desk. I was going to write something truly churlish such as ‘I’ve learned that I’m the slave of a tyrant.’ But when I looked up and saw him standing over me with the switch in his hand, I changed my mind.”

- The vampire Armand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 februari 2009, 16:20 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
The_rose skrev:
Ni vet när Silje ska berätta lite, och står där framför alla, så står det att hon var blyg osv.
Inte min Silje :wait:


Enig med deg i det! Jeg liker henne best i de første bøkene (kanskje spesielt de to første). I de siste bøkene virker hun nesten som en helt annen person. :cry:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 februari 2009, 17:21 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 4 juli 2008, 11:14
Inlägg: 196
Silje Arngrimsdatter skrev:
The_rose skrev:
Ni vet när Silje ska berätta lite, och står där framför alla, så står det att hon var blyg osv.
Inte min Silje :wait:


Enig med deg i det! Jeg liker henne best i de første bøkene (kanskje spesielt de to første). I de siste bøkene virker hun nesten som en helt annen person. :cry:


Ja, hon liksom... Är hetare i början :pfft:
Hon borde ju få lite mer positiv feedback, jag menar, utan henne hade inte Isfolket levt vidare :argh:
Gabriels tankar var väl i stil med:
''Jaha, där är Silje, det ser jag på håret''

_________________
“I sat down at the desk. I was going to write something truly churlish such as ‘I’ve learned that I’m the slave of a tyrant.’ But when I looked up and saw him standing over me with the switch in his hand, I changed my mind.”

- The vampire Armand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 juli 2010, 00:46 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 5 september 2009, 23:57
Inlägg: 20
Sunniva d.ä. minns att hon har hört om Targenor från sin mor Line. Hon måste ha bra minne då, för Line dog när Sunniva var två år.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2013, 17:48 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag nappade tag i denna bok igår igen och har kommit till delen när de äldre Isfolkingarnas historia, dvs de innan TDG, ska nystas upp.

Tula frågar hela tiden om TDO's vattenkärl, om de vet ngt om det. Men - om detta kärl var så farligt att det redan då hade ihjäl folk bara de kom i närheten, och det sedermera frätte sönder omgivningarna vid sitt gömställe och förstörde naturen, hur kunde då TDO släpa det HELA VÄGEN FRÅN TARANGAI TILL NORGE? Han tålde det, ja. Men många i hans följe måste ju ha dött. Hur kunde kan öht färdas med sina stammedlemmar om han släpade på detta livsfarliga kärl? Jag får det inte att gå ihop. Han måste ha fraktat det själv, personligen, hela vägen. Någon annan kunde ju inte ta i det.

Ändå säger Dida, när hon intervjuas: "Det hade ännu inte nått sin fulla kraft"

?????


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2013, 17:49 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
En sak till. Om Ingegjerd var både vedervärdigt ful och ondskefull, hur 17 lyckades hon då få en karl att ligga med sig så hon kunde få ett barn??? Det lyckades ju aldrig Hanna eller Vega med, t ex.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2013, 19:12 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Sheer Beauty skrev:
En sak till. Om Ingegjerd var både vedervärdigt ful och ondskefull, hur 17 lyckades hon då få en karl att ligga med sig så hon kunde få ett barn??? Det lyckades ju aldrig Hanna eller Vega med, t ex.


Nu minns jag inte ens vem hon är, men antar att det är en drabbad o då antar jag igen att hon hade sina knep. tex så kanske hon förvred mannens syn så han inte såg hur anskrämlig hon såg ut. Eller så var det ren o skär våldtäckt.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 augusti 2014, 23:59 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Citat sida 238 av Tula till Gabriel

Citat:
- Ser du, nu står Line och Petra och pratar med varandra, precis som vi hoppades! Deras öden är ju nästan identiska!
- Hur då?
- Ingen av dem var gift. De fick två barn med olika fäder. Och det andra barnets födelse tog livet av dem. Du kan tro att de hade det svårt!


Fast Petra dog inte i barnsäng. Petra begick självmord innan barnet ens var född. Så andra barnets födelse tog inte alls livet av henne för hennes barn hann inte ens födas...

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 maj 2020, 12:09 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 13 juli 2018, 10:25
Inlägg: 4
Lyssnar på ljudboken så kan inte ge sidhänvisningar, men på ett ställe säger Gand (?) att alla som blivit inbjudna har kommit.

Det måste alltså betyda att Saga inte ens blev bjuden.

Och sen undrar jag då varför de bjöd Halkatla, hon var ju så vitt alla visste ond.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 maj 2020, 19:57 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Mizznina skrev:
Lyssnar på ljudboken så kan inte ge sidhänvisningar, men på ett ställe säger Gand (?) att alla som blivit inbjudna har kommit.

Det måste alltså betyda att Saga inte ens blev bjuden.

Och sen undrar jag då varför de bjöd Halkatla, hon var ju så vitt alla visste ond.

Bra reflekterat! Det har jag inte tänkt på, men helt klart verkar det ju då som att Saga inte var bjuden. Och ja, varför bjöds Halkatla in?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 maj 2020, 18:11 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 15 oktober 2010, 11:31
Inlägg: 5
Mizznina skrev:
Lyssnar på ljudboken så kan inte ge sidhänvisningar, men på ett ställe säger Gand (?) att alla som blivit inbjudna har kommit.

Det måste alltså betyda att Saga inte ens blev bjuden.

Och sen undrar jag då varför de bjöd Halkatla, hon var ju så vitt alla visste ond.


"Gand" visste väl att Saga inte kunde komma, så onödigt med en inbjudan?

Halkatla blev väl bjuden pga hennes interaktion med Tova i bok 40?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 31 maj 2020, 21:29 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Gabriella<3 skrev:
Jag har undrat över en sak. Kanske inte ett fel, men en miss enligt mig. :ponder2:
Alexander och Elisa fick komma med till denonernas fjäll eftersom de betytt mycket för Isfolket. Men jag tycker nog att den utomstående som betytt mest är Irovar. Uppfostrade inte han Shira till att bli en ren och ärlig person så att hon skulle klara att gå igenom grottorna. Det är nog en av de svåraste uppgifter som finns. Jag har en tonårig dotter och hon skulle inte klara sig igenom :tkiss:


Jag håller med dig så mycket där! Vaför fick inte Irovar komma med?

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012