Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 06:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bok nr 21 - Vargtimmen
InläggPostat: 13 maj 2006, 16:53 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Kanske en liten betydelselös miss, men en miss i alla fall. Tror inte någon tagit upp den tidigare, jag har inte sett det i alla fall.

På sid. 112 har Heike just träffat på Ebba och får veta var Arv Grip finns, samt att Ebbas dotter arbetar hos honom. När han beger sig dit får han med en hälsning till Gunilla om att hennes klänning är klar.

På sid 113 säger han:

Citat:
"Jag har hälsningar från din mor. Hon hade klänningen färdig, sa hon. Och så tillade hon att folk har börjat prata, vad hon nu menade med det."


Det är bara det att Ebba inte säger det till Heike. I alla fall har inte jag hittat det efter att ha läst igenom de sidorna ett antal gånger... :)

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 maj 2006, 18:20 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Åh, det har jag helt missat. Snygg jobbat!

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 maj 2006, 05:39 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Bra jobbat! Är inte det en konstig sak och hälsa till sin dotter genom någon man knappt känner...?? "Du kan väl hälsa henne också att folk har börjat prata..." Skumt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 maj 2006, 10:32 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Läste vidare igår, och hittade en sak till som jag funderar över. Här kan det i och för sig precis lika gärna vara jag som har fel, men det får någon som kan tala om för mig i så fall:

På sid. 196, där Heike kommer in i kyrkan för att stoppa bröllopet mellan Arv och Gunilla, säger prästen det där om att "Om någon har något att invända mot detta äktenskap, så gör det nu, etc, etc".

Är detta verkligen en svensk sed? Som jag förstått det har man aldrig använt den här frasen i Sverige. Var det inte det man hade lysningen till? Att man meddelade i kyrkan under tre söndagar att ett par skulle gifta sig, och så fick folk möjlighet att protestera då? Det nämns ju även i boken att anledningen till att Erland inte visste om bröllopet var att han inte var i kyrkan och hörde lysningen, så en sådan hade ju ägt rum.

Det här hittade jag på Wikipedia om lysning, så jag hade rätt i det i alla fall. Men jag tror att det innebär att man inte tog upp den saken under själva vigseln.

_________________
Bloggen
Företaget


Senast redigerad av Gealach 2 juni 2006, 00:38, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 maj 2006, 13:18 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
Ja helt rätt det var därför det skulle lysar för personer som ville gifta sig... och det där att det frågan ställa vid själva bröllipett varkar mer vara en engelsk och amrikansk sedvänja... det har man ju sett i många filmer... Margit kanse nyss hade tittat på tv och bladade ihop lite... kanse avsiktligt för att få det mer spännande..?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 maj 2006, 13:26 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Sol skrev:
Ja helt rätt det var därför det skulle lysar för personer som ville gifta sig... och det där att det frågan ställa vid själva bröllipett varkar mer vara en engelsk och amrikansk sedvänja... det har man ju sett i många filmer... Margit kanse nyss hade tittat på tv och bladade ihop lite... kanse avsiktligt för att få det mer spännande..?


Ja, det blir ju ett naturligt sätt för Heike att avbryta det hela i och med det, så det funkar ju.

Det är ju rätt lustigt hur många seder vi tar för svenska, egentligen, det där med att bruden förs till altaret av sin far är till exempel inget vi gjort i Sverige förrän seden kom hit med amerikanska filmer... :-) Att man växlar ringar vid vigseln är också en sådan grej.

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 maj 2006, 13:41 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
Gealach skrev:
Det är ju rätt lustigt hur många seder vi tar för svenska, egentligen, det där med att bruden förs till altaret av sin far är till exempel inget vi gjort i Sverige förrän seden kom hit med amerikanska filmer... :-) Att man växlar ringar vid vigseln är också en sådan grej.


ja vår egen kulturför svinner och vi blir mer och mer amrikaniserade... och vi märker det knapt.. vi har ju sett så oändligt många fler film bröllop äv verkliga och vi får ju känslan av att det är mer vår kultur efter som vi undermedvetet blir mer vana vid det...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 maj 2006, 21:17 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Min pappa får INTE lämna bort mig! Hur fånigt som helst. Vet att jag är :ot: här men jag stör mig så otroligt på det!! Som nån sorts boskap som man lämnar över... :pfft:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 juni 2006, 16:11 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 18 juni 2006, 22:08
Inlägg: 361
Ort: härnösand
har vi börjat prata kossor nu? :ponder2: :(

_________________
min singnatur är....hm..eeh...ihh..jag glömde bort det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 21 - Vargtimmen
InläggPostat: 2 juli 2010, 23:09 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 6 juli 2009, 00:15
Inlägg: 223
jag hittade ett fel i boken nu när jag läste om Vargtimmen för ca 20:e gången eller nåt... den tillfångatagna kvinnan Siri berättade för Erland att de var 8 män och 2 kvinnor i Djävulsklyftan och en av männen dog när Gunilla hade smygit sig ner för att hitta Erland, på sidan 231

men på sidan 236 står det "Uppe på sluttningen hade de varit fyra man och en kvinna som slogs mot torparna. Den andra kvinnan var nu oskadliggjord. De två männen vid geväret likaså. En man hade klättrat uppför sluttningen och slutit sig till de stridande.
Om allt detta visste Erland litet eller intet. Han visste inte, att fyra män plus två plus en blev sju.
Återstod en."

men det står inget om den mannen som dog först och med tanke på att det stod om de två männen och kvinnan som blev oskadliggjord, så borde även den döda ha blivit nämnd... om han nu inte räknades till de 4 männen som hoppade på torparna... ah jag vet inte, kanske inte är ett misstag ändå, men jag ville ändå nämna den, då det är första "felet" jag hittade som inte har redan blivit nämnd här på forumet redan :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 21 - Vargtimmen
InläggPostat: 28 december 2012, 23:16 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Får inte beskrivningen av Erland i Backa att gå ihop. Han sägs vara en finnig spinkig tafatt tonåring, som hux flux sedan utvecklas till en stilig och råbarkat manlig soldat. Hans riktiga far var en fin herre. "Heike märkte tydligt det aristokratiska väsendet hos honom".

MEN: i senare böcker sägs han vara en naiv och charmigt skrytsam bullerbas. Inte så mycket i huvudet. Det aristokratiska verkar vara putz weg, eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 21 - Vargtimmen
InläggPostat: 29 december 2012, 15:11 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Sheer Beauty skrev:
Får inte beskrivningen av Erland i Backa att gå ihop. Han sägs vara en finnig spinkig tafatt tonåring, som hux flux sedan utvecklas till en stilig och råbarkat manlig soldat. Hans riktiga far var en fin herre. "Heike märkte tydligt det aristokratiska väsendet hos honom".

MEN: i senare böcker sägs han vara en naiv och charmigt skrytsam bullerbas. Inte så mycket i huvudet. Det aristokratiska verkar vara putz weg, eller?



Ja, det har jag också tänkt på... :ponder2:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012