Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 1 september 2006, 20:38 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 4 februari 2006, 22:52
Inlägg: 1003
Ort: Gävle
läste i illustererad vetenskap om Henrik VIII av England. och så då en sak som var felaktigt i dödsynden angående Alexanders "rullstol" i bocken beskrivs Cecilies uppfinning som konstig och snått vrickad till en början innan man ser att den faktist fungerade. men faktum är att rullstolen redan var uppfunnen... citerar: " i stället lyfts han upp en mekanisk lyftstol, och när han skall förflytta sig mellan de kungliga rummen sker det i rullstol" henrik dör år 1547... vilket är ganska lång tid innan Alexander hamnar i rullstol. dock inte med så långt mellanrum att man skulle hunnit glömma hur man bygger rullstolar, och danmark var inte direkt avskuret från resten av europa, man borde alltså ha känt till rullstolar även i danmark under 1600 talet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 september 2006, 22:20 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Ja, det låter troligt. Bra!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 oktober 2006, 05:37 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 september 2006, 23:20
Inlägg: 118
Ort: Stavanger
Det må jeg si!! Observant leser, du!

_________________
**^***^**^***^**


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 november 2006, 20:59 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 28 oktober 2006, 16:57
Inlägg: 94
Du har så rätt så! :hdance2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 februari 2007, 01:43 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 6 december 2006, 21:24
Inlägg: 80
Ort: Eskilstuna
Har du kanske tänkt på att hon inte skriver dirket efter historien utan efter hennes egen fantasi? Eftersom att det är böcker, inte historieböcker så måste inte allt stämma med hur historien i verkligheten! Eller? Har jag fel? :shrug:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 februari 2007, 19:17 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
I coh med att Margit har varit rätt noga med andra historiska fakta så kan man väl säga att det där var ett rent slarvfel...Eller så kanske inte rullstolen som uppfinnig blivit spridd än och klassades fortfarande som ett konstigt påfund... :ponder2:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 februari 2007, 01:24 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Just de personerna kanske itne viste om det .. :whistle:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 9 november 2011, 15:10 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Har just läst om Dödssynen och upptäckte en tidsfaktor angående Cecilies första graviditet som jag tyckte var konstig.

Hon var hemma på julen. Där hade hon sex med prästen Martinius. När hon åker tbx till Danmark, är skeppet starkt försenat och hon kommer inte fram förrän i februari. Man undrar: Hur lång tid tog det i verkligheten att segla mellan Norge och Danmark?

Sedan skrivs det: Cecilie hade inte varit hemma många dagar förrän hon upptäckte att hon var gravid.

MEN: när hon kontaktar Alexander Paladin och berättar för honom, säger hon: det är mycket färskt, inte mer än 14 dagar.

Menar hon då att det är bara 14 dagar gånget? Men det kan ju inte stämma! Hade hon sex med prästen under julen, är hon ju bortåt 2 månader gången!

Dessutom, är skeppet starkt försenat borde hon ha varit på väg åtminstone 1 månad. Det beskrivs i Feber i blodet hur skutan från Danmark till Norge, efter bröllopet, hade varit ute i 3 veckor när de fortfarande bara kommit upp utanför Sveriges västkust.

Sådana här saker retar mig - när man inte kollar upp tidsfaktorer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 9 november 2011, 17:37 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Det har du rätt i. Men får vi någonsin reda på hur länge hon är i Norge över ledigheten för jag tänkte om hon var hemma tills mitten av januari och kommer till februari i början av månaden?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 9 november 2011, 18:01 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag kommer ihåg scenen också mellan Tarjei och Alexander, när den sistnämnde ligger på fältsjukhuset och Tarjei får veta att Alexander och Cecilie gift sig. Då säger Tarjei: Vi har en vän som var förhäxad av Cecilie "i julas"...

Alltså borde hon vara bortåt 2 månader gången när hon kommer hem till Danmark igen... inte bara 14 dagar...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 9 november 2011, 19:54 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Vi får ju inte veta när hon åker hem. Det sägs inte att hon åker i december eller januari exempelvis, iaf inte vad jag minns. Hon hade sex med Martinius den sista dagen hemma typ, eller en av dom sista dagarna. Det kan mycket väl ha varit slutet på januari. Sen tog nog båtresan knappast mer än ett dygn eller två, men om hon då var försenad kan den ha tagit dubbla tiden, kanske upp mot en vecka. det är inte så stor distans mellan Kristiania (oslo) och Köbenhavn trots allt.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 9 november 2011, 21:54 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Tänker på samma vis som rexy. Bara det att jaghar svårt att få fram det när jag sitter här och skriver på min Xperia.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 10 november 2011, 09:45 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Blodshämnd skrev:
Tänker på samma vis som rexy. Bara det att jaghar svårt att få fram det när jag sitter här och skriver på min Xperia.

:giggle: Know the feeling! I bland skriver jag dom konstigaste saker för att jag inte fölger med på vad som händer när jag knappar!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 2 augusti 2012, 21:35 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Jag har upptäckt något som kan vara ett fel.

Sida.36, Alexander och Cecilie diskuterar att de borde använda brudsängen för att inte väcka misstankar.

Citat:
Cecilie: Kanske vi kunde spela något spel?
Alexander gjorde en grimas. - De enda spel jag godkänner, är schack, och det är ingenting för kvinnor.
- Varför inte? Jag känner alla dragen.
- Tack, sa han torrt. - Det är ungefär det värsta du kan säga till en ivrig shackspelare. Och de få kvinnor som har försökt sig på spelet, har inte haft tålamod att tänka ut dragen... (Bla bla)... Vem har lärt dig dragen? slutade han beskt road.
-Min far. Han hade ingen att spela med, därför blev det jag som måste underhålla honom.
- Nåja, vi kan lika gärna plåga oss igenom ett parti.


Visst ger det ett ganska tydligt intryck uttav att de inte mött varandra i schack tidigare? Och jag tolkar diskussionen som att de tidigare inte mött varandra i något spel tidigare, eftersson Alexanders säger att han inte godkänner att spela några andra spel än schack.

Men i boken innan nr,4 Längtan på sida.178 just innan Alexander "avslöjar" till Cecilie varför Hans brukar vara inne i hans rum om nätterna står det följande:

Citat:
"Till slut, då de satt avslappnade över ett brädspel som blev ganska oengagerat på grund utav att de druckit ganska mycket vin, sa Alexander - Cecilie, med hänsyn till... blabla...


Det framgår inte vilket spel dom spelar, men det är dock ett brädspel. Dessutom verkar det inte vara någon grej heller utan i texten låter det som att det är normalt att dom gör det. Men var det inte Alexander som vägrade gå med på att spela annat än schack? Så antingen har de redan mött varandra i schack redan när första konversationen ovan äger rum, eller så har Alexander en extrem dubbelmoral. I vilket fall som helst så är konversationen väldigt lustig att den ens förs deras bröllopsnatt med tanke på att de spelat brädspel mot varandra tidigare?

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 5 - Dödssynden
InläggPostat: 2 augusti 2012, 22:13 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Det har jag aldrig tänkt på förut, jag tror nog att det är en liten miss från Sandemos sida.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012