Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 februari 2007, 04:25 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 22 september 2006, 15:56
Inlägg: 30
Ort: Helsingborg
Vill bara lägga in från min bok tryckt 1982 att här finns raden :
- Goddag igen mor Hanna, stammade hon darrande.
med så det är mycket konstigt att den i vissa böcker har försvunnit och i vissa kommit tillbaka igen.
Min bok är också en dubbelbok, och det står på baksidan att första och andra boken tog snabbt slut och att den nu trycks på nytt och samlas i en ny som fått namnet Början. Den innehåller i original de båda första böckerna. Undrar om de böckerna som kom inte var "orginal" men detta ska ju inte ha med saken at göra. ???? :ponder2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 mars 2007, 03:40 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Jag har hittat FEL! *stolt*

När Silje hittar Sol vid sin mors döda kropp står det:
Sid 12:
Citat:
Det var en vacker liten flicka, robust byggd med mycket mörka lockar och ögon, och med starka små händer.


(Den meningen är inte toppen, direkt... Är lockarna och ögonen mycket mörka eller är de många??? :giggle: )

Sedan när de kommit till Benedikt målare anmärker han på hennes utseende:
sid 50
Citat:
Benedikt brummade: -Hon kommer att bli svår för pojkarna, när hon växer upp. Med de gröna ögonen och de svarta lockarna!


Vad tror ni?? *förväntansfull* :giggle:

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 3 april 2007, 02:01 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 3 april 2007, 00:41
Inlägg: 124
Ort: Borås
Heike skrev:
Då lägger jag väl den här också då.

När Silje kommer till Isfolkets dal för första gången, så berättar Tengel om de ättlingar som finns kvar efter Tengel den onde i rakt nedstigande led. Han nämner sin mors kusin (Grimar) och sin morfars syster (Hanna). En otäck kvinna vid sjön (Vega), Eldrid och så Tengel den gode och Sol. Men han nämner också några andra, på sid 181:

Citat:
"Det finns ett par gamla ungkarlar till, som är mycket fredliga, de har inga hemska talanger".


Vilka syftar han på? Även om de aldrig fick några barn så är de ju ättlingar till Tengel den onde och borde således ha varit med i Demonernas fjäll. En snabb titt i släktträdet säger mig att det inte fanns någon i livet av Tengels ättlingar förutom Hanna, Grimar, Eldrid, Vega, Tengel och Sol vid den här tidpunkten, 1582.



Antagligen hade hon inte tänkt ut Demonernas Fjäll då, det skulle ju trots allt bara bli cirka 6 böcker först eller vad det var och Demonernas Fjäll är ju bok nummer 41.

_________________
Carpe Diem! Fånga dagen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 3 april 2007, 02:12 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 3 april 2007, 00:41
Inlägg: 124
Ort: Borås
Tilda skrev:
Jag har hittat FEL! *stolt*

När Silje hittar Sol vid sin mors döda kropp står det:
Sid 12:
Citat:
Det var en vacker liten flicka, robust byggd med mycket mörka lockar och ögon, och med starka små händer.


(Den meningen är inte toppen, direkt... Är lockarna och ögonen mycket mörka eller är de många??? :giggle: )

Sedan när de kommit till Benedikt målare anmärker han på hennes utseende:
sid 50
Citat:
Benedikt brummade: -Hon kommer att bli svår för pojkarna, när hon växer upp. Med de gröna ögonen och de svarta lockarna!


Vad tror ni?? *förväntansfull* :giggle:


Jo men alltså hon har alltså mycket mörka lockar och ögon som i väldigt mörka lockar och ögon. Haha du måste ha letat noga efter fel annars tänker man väl inte på det? ;) Och vad var fel i andra citatet om det som Benedikte sa? Hon hade ju svart lockigt hår och gröna ögon och sedan blev de mer gula när hon växte uppfattade jag det som. Tycker också det verkar som Sol är den med mest gulgröna ögon av alla drabbade. Andra drabbade har istället svavelgula ögon osv.

_________________
Carpe Diem! Fånga dagen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 3 april 2007, 02:58 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Jessico skrev:
Tilda skrev:
Jag har hittat FEL! *stolt*

När Silje hittar Sol vid sin mors döda kropp står det:
Sid 12:
Citat:
Det var en vacker liten flicka, robust byggd med mycket mörka lockar och ögon, och med starka små händer.


(Den meningen är inte toppen, direkt... Är lockarna och ögonen mycket mörka eller är de många??? :giggle: )

Sedan när de kommit till Benedikt målare anmärker han på hennes utseende:
sid 50
Citat:
Benedikt brummade: -Hon kommer att bli svår för pojkarna, när hon växer upp. Med de gröna ögonen och de svarta lockarna!


Vad tror ni?? *förväntansfull* :giggle:


Jo men alltså hon har alltså mycket mörka lockar och ögon som i väldigt mörka lockar och ögon. Haha du måste ha letat noga efter fel annars tänker man väl inte på det? ;) Och vad var fel i andra citatet om det som Benedikte sa? Hon hade ju svart lockigt hår och gröna ögon och sedan blev de mer gula när hon växte uppfattade jag det som. Tycker också det verkar som Sol är den med mest gulgröna ögon av alla drabbade. Andra drabbade har istället svavelgula ögon osv.


Jo, jag förstår vad hon menar men någon toppen-mening är det nu inte... Angående om att leta fel... Det krävs nog bara att man läst boken mååånga gånger... :whistle:
Och angående citaten så är det bara några veckor mellan Siljes och Benediktes mening. Inte ändrar väl ögonen färg från mörkbrunt till grönt på två veckor...? Utan att Silje reagerar? :shrug:

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 16 oktober 2008, 17:10 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Det där men godag igen...

Om man tilexempel möter någon man känner på stan och säger "Tjenare" eller något så möter man personen igen, och säger "hej igen".
Jag har lite svårt att se vad som är felet med det :shrug:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 15 januari 2009, 21:31 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jag hittade en till grej nu när jag läste Trollbunden.

På sid 12 när Silje hittar Sol vid den döda Sunniva så står det:

Citat:
Det var en vacker liten flicka, robust byggd med mycket mörka lockar och ögon, och med starka små händer.


Mörka lockar - okej men ögon? De är väl ändå gula redan från början. Är det bara Sölve och Trond som åka på ögon som skiftade färg ju äldre de blev?

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 16 januari 2009, 09:30 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Men jag har för mig det var några före Tengel den gode med som hadde vanliga ögon först och sen fick mer och mer gula ögon med åren? Inte att jag minnst jättebra just nu (kanske jag letar efter en ursäkt att läsa serien en gong till? :giggle: ) men har för mig det blev pratat nånting om det i demonernas fjäll när dom fick hälsa på dom baköver i tid iaf.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 16 januari 2009, 09:55 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Men Sol har da grønne øyne! I alle fall står det det flere ganger i Trollbundet og Heksejakten. Jeg antar at det er ganske mørkt da Silje finner henne på den lille gårdsplassen, så øynene kan vel se mørke ut uansett farge? At de er mørke betyr jo ikke nødvendigvis at de er brune.

Tula har vel heller ikke gule øyne? :ponder2: Så vidt jeg husker er det ingen som oppdager at hun er rammet fra begynnelsen av, og de gule øynene er jo et av de mest typiske kjennetegnene.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 16 januari 2009, 10:06 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Ja det er sant, Tula har blå hun som liten :D Så ingen skjønte noe :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 17 februari 2009, 20:49 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 4 juli 2008, 11:14
Inlägg: 196
Tengel och Silje var ju inte så säkra på om Sol var drabbad, eftersom att ögonen började bli gula senare, tror jag? :shrug:

_________________
“I sat down at the desk. I was going to write something truly churlish such as ‘I’ve learned that I’m the slave of a tyrant.’ But when I looked up and saw him standing over me with the switch in his hand, I changed my mind.”

- The vampire Armand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 30 maj 2010, 21:04 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 29 maj 2010, 13:32
Inlägg: 95
Ort: Hos Sol
I båda mina böcker ena tryckt -95 andra 2008 är det fel på sidan 249!

_________________
Live your one and only life to the fullest...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 31 maj 2010, 08:29 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vad är det för fel på sidan? :)

____

Det är så himmla mysigt att läsa igenom alla dessa gamla trådar :giggle: :lshower:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 16 juli 2010, 00:34 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 5 september 2009, 23:57
Inlägg: 20
Tengel måste ha dålig koll på sin släkt. Några rader ovanför det där om de gamla fredliga ungkarlarna (s 181) säger han så här:
"Det är bara en tunn linje som härstammar rakt ned från honom. Svartedauen tog många, och pesten 1565 tog nästan resten."
Men enligt släktträdet dog inte en enda av Isfolket 1565. Tore dog 1566, så det skulle väl vara han då, men jag skulle nog inte säga "nästan resten" om en person... Eller ska det betyda att alla nästan dog, inte att nästan alla dog? :ponder2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bok nr 1 - Trollbunden
InläggPostat: 16 juli 2010, 15:30 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 24 juni 2010, 18:44
Inlägg: 296
Det där med Sols ögon...
Det var väl natt när Silje hittade henne brukar inte ögonen se väldigt mörka ut då?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012