Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2024, 02:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 26 september 2023, 14:36 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
https://www.vg.no/rampelys/bok/i/rljR73 ... orbannelse

Personlig syns jeg dette er skammelig, tviler på at Margit hadde satt pris på å bli utnyttet på denne måten. Veldig trist. Bladkompaniet kontaktet meg for en tid tilbake, de ville kjøpe et domene jeg eide som skulle bli et arkiv der jeg deler min samling til ære for Margit.
Bladkompaniet sa de ville hedre henne på 100 års dagen og jeg trodde de skulle gjøre noe fint for hennes minne og fantastiske bøker, men det ser ut til at de bare vil utnytte Isfolket navnet å tjene på det.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 september 2023, 19:26 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Isfolkspersonlighet från början av 1500-talet som är känd och älskad? Vem kan det handla om?

Jag är lite kluven. Å ena sidan, som sagts, så känns det lite som att förlaget vill profitera på Isfolket. Å andra sidan kanske det blir bra. Får se när böckerna kommer :)
Märklig bild på Marigt för övrigt. Ser ut som om hon smälter...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2023, 11:26 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Personlig tror jeg det er Hanna og det gjør med enda mer trist. For å skrive om Hanna uten å være Sandemo, som var ekspert på det overnaturlige og hadde masse mørke i sitt liv med plenty livserfaring og var av en generasjon som fortsatt levde i en verden der det okkulte ble sett på som virkelighet av veldig mange, sier det seg selv at Margit selvfølgelig kunne få en slik person som Hanna til å være levende og ekte for lesere. Skriv om det du kan, heter det. Det var nettopp hva Margit gjorde. Men det er uansett ikke hva som plager meg mest. Kanskje forfatteren kan skrive bra bøker, men forlaget burde da heller la en henne bli inspirert av Isfolket, ikke bare utnytte Isfolket navnet pga at det selger. For det er hva som skjer nå. Isfolket er på toppen av listen over mest populære lydbøker. Margit er nummer 4 på toppen av mest populære forfattere på Storytel, globalt. Margit har både skrevet og sagt at Isfolket var ferdig, definitivt slutt. Triologien ble avsluttet i 2000. Om hun hadde planer eller lyst til at det skulle vært mer så hadde hun masse tid til å skrive flere bøker, hun skrev helt frem til sin død, så det er jo helt åpenbart at hun ikke ville det. Hva hun ville var å gjøre de bøkene som hun hadde skrevet bli utgitt på nytt. Hun ønsket seg en TV serie. Margit var veldig åpen om sine ønsker og alle fans har fått med seg dette. En annen ting er at hun som var så utrolig snill, hun hadde tid til absolutt alle, og som selv sa at hun var dumsnill, nå blir hun utnyttet. Og at det skal være hennes store stolthet som nå blir plukket fra hverandre, hennes karakterer som hun brydde seg om så utrolig mye, de som levde inne i henne. Når jeg var yngre så snakket jeg mye med Margit, jeg pleide å spørre om mine favoritt karakterer og hun forklarte inn i hver minste detalj om disse, for henne så var de nærmest ekte. Det føles så trist at noen skal utnytte Margit nå som hun er borte og ikke kan forsvare sitt verk. Bladkompaniet førte meg bak lyset når de kontaktet meg for å kjøpe et domene som skulle bli et Sandemo arkiv, de sa det skulle være for å hedre henne på 100 års dagen og at de planla noe veldig spesielt for henne. Jeg trodde på dem, tenkte at nå får hun endelig mer oppmerksomhet og respekt, respekt som hun aldri fikk, endelig ! Men nei, de skulle bare tjene enda mer penger på Isfolket, men denne gangen uten Margit selv ! Det er ikke å hedre. Det er å utnytte.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2023, 14:51 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Jag förstår vad du menar, men bara för att Margit kände sig färdig behöver det ju inte betyda hon tyckte att ingen annan kunde lägga till till hennes värld. Vet vi hur hon ställde sig till fan fiction till exempel?
Jag avvaktar och ser vad handlingen kommer att vara. Verkar den spännande så kommer jag nog läsa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2023, 17:01 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Jeg tror det kan bli bra. Tenker at siden familien som kjenner henne best er med på dette, så gjøres det med respekt. Å skrive er et håndverk og en god forfatter kan gjøre det bra. Jægtnes skriver godt og med særpreg, sier de jeg kjenner som har lest henne. Sjøl har jeg ikke gjort det.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 september 2023, 23:56 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1561
Føler meg ærlig talt litt ambivalent til dette prosjektet. På den éne siden kan det sikkert bli lesbare bøker. På den andre siden er det som virkelig betyr noe hvordan Margit selv ville stilt seg til dette. Er det noen som kan vite med sikkerhet? Kanskje har hun gitt uttrykk for (i testamente eller på annen måte) at noe sånt er greit? Hvis ikke, synes jeg det er litt betenkelig.

Aner ikke om folk fra forlaget har besøkt dette forumet. I så fall er jeg stygt redd for at vi kan ha gitt dem idéen til denne nye serien. :oops: :oops: :oops: (http://shailina.se/Isfolket/viewtopic.php?f=6&t=8400)

Det jeg virkelig kunne ønske meg for å hedre Margit på 100-årsdagen, var å gi ut alle de 47 bindene av Sagaen om Isfolket (og gjerne alle de andre bøkene hennes) som innbundne praktutgaver med den originale layouten på omslagene. Eller en bokserie som samlet alle føljetongene illustrert som i ukebladene (deriblant også noen Isfolket-bøker).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 november 2023, 17:34 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11272
Ort: Svarta Salarna
Jag håller med Silje. Jag är ambivalent. Å ena sidan är allt som ger Isfolket mer uppmärksamhet bra - å andra sidan.... ja, allt annat


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 december 2023, 13:46 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Silje Arngrimsdatter skrev:

Aner ikke om folk fra forlaget har besøkt dette forumet. I så fall er jeg stygt redd for at vi kan ha gitt dem idéen til denne nye serien. :oops: :oops: :oops: (http://shailina.se/Isfolket/viewtopic.php?f=6&t=8400)

Isfolket-bøker).


Å fyyyysj... Ja. Hadde ikke vært første gang noen har knabbet idéer fra min kant. Men jeg lurer mye på hvem som kom på å skrive denne serien - Forlaget ? Forfatteren ? Familien ?

Det å være historiker som representerer en annen avdød "kjendis" og gjør research om denne så ser jeg mye om hvor rotten industrien er. Dette er kreative mennesker som blir brukt/misbrukt etter sin død pga loopholes og often mangel på moral. Jeg syns ikke det er OK.

Det er en god idé og jeg skrev dette mens Margit var i live og hun fortsatt ga ut bøker.
Tanken på at noen andre enn Margit skulle gi ut noe offisielt med Isfolk stempel hadde ikke slått meg. At fan-fiction kunne lages, joda. Men at noen skal tjene penger på Isfolk navnet etter at Margit er borte ? Blir for ekkelt.
Det som gjør det ekstra ekkelt for min del er det at de helt klart ville få det til å virke som om de planla noe fint for å hedre Margit, nye bøker av annen forfatter, not so much. Forlaget visste 100% sikkert at det kom til å bli bråk blant fans, ellers hadde de ikke vinklet det slik de gjorde. Så de vet de gjør noe som ikke er helt greit.
Og en annen liten slesk ting til, small potatoes sammenlignet med resten men likevel - De lovet meg også et alrunesmykke for nettsiden og jeg fikk en pin. Så..stor prisforskjell på de to.

Men jeg melder meg helt ut av alt drama. Gidder ikke.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 december 2023, 11:19 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Er dyre bøker dette, over 400 per stk. Ser handlingen er om Hanna, og at hun ønsker å være normal... huff :(

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 januari 2024, 08:17 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Nattskygge skrev:
Er dyre bøker dette, over 400 per stk. Ser handlingen er om Hanna, og at hun ønsker å være normal... huff :(


Var har du läst om boken?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 januari 2024, 18:57 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Har vært klar over fortellingen, men det har vært lukkete forlagslister så har ikke kunnet dele dem. Men Hanna er første ja :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 januari 2024, 18:58 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Bøker er dyrt. I alle fall innbundne.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 mars 2024, 08:25 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Nu är den släppt i alla fall. Jag kommer nog läsa den om/när den blir översatt. Fast jag hade mycket hellre sett en nyutgåva med tillhörande e-bok av Margits självbiografi Livsglädje.

https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldel ... 1.16770629


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 april 2024, 23:54 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 29 mars 2024, 16:06
Inlägg: 5
Kjøpte den umiddelbart da den kom ut, men ikke lest den enda. Selv om det er en slags prequel til Isfolket så tenker jeg å lese alle Margit sine bøker først, inkludert Heksemesteren og Lysets Rike. (er kommet til bok 31 i Isfolket i skrivende stund)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012