Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 19 februari 2026, 06:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trond återföds som Eskil
InläggPostat: 28 juli 2025, 19:20 
Gråfolk
Gråfolk

När jag lyssnade på podden, avsnitt 25-26, slogs jag av en tanke. Anna/Dan nämner, och även i kommentarerna till avsnittet, att Eskil liknar Tancred till personligheten. Jag tycker han liknar Trond faktiskt. Vi vet ju att Isfolk, såväl som vanliga människor, reinkarneras ibland.

(Jag önskar att det hade förekommit litegrann oftare, så som till exempel att Nataniel hade två inkarnationer före honom, inte bara Tarjei utan också Shira. Det hade varit så snyggt planterat om Margit hade skrivit in det i Tovas bok Fångad av tiden. När Nataniel ska resa tillbaka i tiden med hjälp av mediet för att försöka hitta och rädda Tova, men det finns ingen... Innan Shira! Och sen Tarjei!
Okej nu blev det lite off topic, sorry :ot: :whistle: )

Så för att gå vidare: Trond fick inte uppleva så mycket i sitt korta liv tills kriget kom och ryckte med sig honom och många andra. Han stod i skuggan av sin storebror Tarjei och delvis Cecilie också; de två ansågs vara släktens ljushuvuden. Och hans far Are ville inte lyssna på Tronds förslag om förändringar till det bättre på gården för enligt Are så kunde inget bli bättre längre; han hade redan genomfört allt som borde ändras under sitt liv. Inte underligt att han längtade ut i världen - precis som Eskil som vill ha ett eget äventyr och inte bli en bortglömd parantes i släktträdet. Hade det inte varit fint att tänka sig att Trond/Tronds själ fick en "andra chans" till både äventyr och lycka, men utan det onda arvet lurandes i bakgrunden, genom att några hundra år senare födas igen?

Vill gärna höra era tankar om min teori eller fundering eller vad ni än vill kalla det den *dd* :)

InläggPostat: 31 juli 2025, 22:54 
av Isfolket
av Isfolket

Hm, jag har inte tolkat det som att Nataniel och Tarjei är samma själ på så sätt som Tova och Halkatla är. Bara att Tarjei var tänkt att vara Den Utvalde - vilket är lite ironiskt, eftersom Tengel säger till sin sonson att "den personen är inte född än". Jag tror inte att de "goda" drabbade/utvalda reinkarneras alls, eftersom de hamnar i den här andra tillvaron där de hjälper de levande med det ena eller andra. Sol undantaget, då, som sades ha kommit tillbaka som Cecilie, men jag vet inte jag. Det känns lite som att det var ett påhitt för att vi inte skulle sakna Sol så mycket.

Visst finns det en del likheter mellan Trond och Eskil, samtidigt som Tronds främsta karaktärsdrag var att han hade ledaregenskaper och det har faktiskt ingen annan haft tendens till efter honom.

InläggPostat: 15 augusti 2025, 11:56 
Isfolketguru
Isfolketguru

vad intressant det här var. efter att ha läst din post tror nu även jag att Trond är återfödd som eskil.

InläggPostat: 16 augusti 2025, 09:19 
Gråfolk
Gråfolk

Indra av isfolket skrev:
vad intressant det här var. efter att ha läst din post tror nu även jag att Trond är återfödd som eskil.

*skip* :lshower:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme