| Sagan om Isfolket http://shailina.se/Isfolket/ |
|
| Tv-serie ändringar i manus? http://shailina.se/Isfolket/viewtopic.php?f=6&t=8606 |
Sida 1 av 1 |
| Författare: | Anna av isfolket [ 21 juli 2022, 09:09 ] |
| Inläggsrubrik: | Tv-serie ändringar i manus? |
Om sagan om isfolket i nuläget (2022) skulle göras om till en tv-serie, vad skulle ni "skriva om" eller "ändra på" till tv-seriens manus? Eller vad tror ni skulle behövas skriva om? Kan vara en specifik händelse, en relation eller ett synsett som nu är förlegat men som inte var det när böckerna skrevs till exempel. Anna av isfolket |
|
| Författare: | Delyn [ 7 augusti 2023, 20:18 ] |
| Inläggsrubrik: | Re: Tv-serie ändringar i manus? |
Jag skulle definitivt stryka avsnittet där Heike frågar Magdalenas hund om hans vänner i rymden kan visa var Magdalena är! |
|
| Författare: | Syntium [ 20 augusti 2023, 06:11 ] |
| Inläggsrubrik: | Re: Tv-serie ändringar i manus? |
Ulvhedin och Elisa skulle nog behöva skrivas om på något sätt. Hur vet jag inte riktigt dock. Senaste läsningen funderade jag på hur mycket man kan visa av demoner och deras organ, demonsex och hur man skulle göra med den där pedofilen som våldtar Tula som hon trollar till oigenkännerlighet. Är ju en hel del grafiska grejer som jag inte vet om man skulle "komma undan med" att visa. Pansarmannens död tex. Är ju typ roligt i boken men som en filmscen? Jag vet inte. |
|
| Författare: | Villemo Kalebsdotter [ 27 september 2023, 17:31 ] |
| Inläggsrubrik: | Re: Tv-serie ändringar i manus? |
Vi måtte "omskrevet" den helbredelsen til Alexander Paladin. |
|
| Författare: | Amanda Vinga [ 9 november 2025, 11:41 ] |
| Inläggsrubrik: | Re: Tv-serie ändringar i manus? |
Tror ni det hade fungerat för isfolket-fans om Alexander fortsatte vara i relationer med män, och att hans och Cecilies äktenskap fortsatte vara en bästa-vän relation, medan Cecilie möjligtvis träffar en kvinnlig partner? Jag tänker mig i det fallet att hon inte förlorar sitt första barn, utan att Gabriella och Tancred är resultatet av den graviditeten, och på så sätt för släkten vidare. |
|
| Författare: | Tun-sij av Isfolket [ 11 november 2025, 18:04 ] |
| Inläggsrubrik: | Re: Tv-serie ändringar i manus? |
Personligen tror jag att Alexander är 1) Bisexuell = Han kan njuta av och vilja ha sex med både kvinnor och män 2) Demiromantisk = Han blir endast förälskad/kär om han redan har ett starkt band till någon redan. Det tycker jag blir tydligt av både hans känslor som ung för Germund, som började som vänskap och kamratskap och som sedan för Alexander blev till något mycket starkare än så. Sen hände ungefär samma sak med Cecilie; som han först blir god vän med och sedan efter flera år efter vänskap, tillit och gemenskap blir han attraherad av och kär i henne. Så i en tv-serie skulle jag ha gjort som så att Alexander, kanske med hjälp av Tarjei och Cecilie som bägge är mycket intelligenta, kom fram till att han kan bli förälskad i någon oavsett kön -om han först har en stark vänskapsrelation med personen. Dom skulle nog inte använda moderna termer som jag gjort utan andra ord, men att ha den förklaringen så slipper vi hela grejen med "omvändelse". Vad tycker ni om den planen? |
|
| Författare: | Indra av isfolket [ 2 december 2025, 10:23 ] |
| Inläggsrubrik: | Re: Tv-serie ändringar i manus? |
hela alltet med att Cecilie "botar Alexander" måste ändras |
|
| Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|