Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 18:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 8 februari 2019, 15:12 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Edit. Tråd startet som "Tradisjonelle Norske hus ala Isfolkets Dal/ Gråstensholm" oppdatert til en generell bildetråd om steder og bygninger fra Isfolket. Gjerne også bilder av interiør/eksteriør som minner deg om et av Isfolkets bygninger eller annet relatert til Isfolket uten at disse bygninger er nevnt i bøkene. La oss bli inspirert *skip*


Her er litt bilder som jeg har tatt på forskjellige museum opp i gjennom tidene, kanskje de kan være til inspirasjon :flower2:
De fleste er fra Norsk Folkemuseum og noen er fra en fjelldal i Trøndelag der min familie kommer fra :tkiss:

Om andre har bilder av slike steder så del gjerne, jeg elsker gamle tømmerhus !

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Bild


Senast redigerad av Nattskygge 10 februari 2019, 12:23, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 februari 2019, 18:00 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Åh, jeg elsker også slike gamle tømmerbygninger! :D Har en del bilder som jeg skal se om jeg kan få delt med dere (noen digitale, andre som må skannes først).

Her er et bilde fra Margits Grunke, dalen som skal ha vært inspirasjonen bak Isfolkets dal. Det er også en stor innsjø på bunnen av dalen (på skrå bakover til venstre), men den synes ikke her. Jeg fikk i hvert fall Isfolket-vibber da jeg tok dette bildet ... kunne se for meg hvordan Tengel og Silje og barna flyktet over fjellpasset i bakgrunnen, og at de kanskje kunne ha bodd der et av de små husene ligger. (Men bygningene her er nok av en del nyere dato.)

Bild

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 februari 2019, 19:08 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Sååå herlig <3 Har sett bilder fra Grunke før og er helt enig, kan også godt se for meg handlingen ta sted der.

Husker når jeg var ca. 12 år gammel og dro til Trondheim for første gang, det eneste som sto i hodet på meg var å speide etter steder som var nevnt i Isfolket og da spesielt dalen - hvor kan den ligge..på den tiden var jeg overbevist om at bøkene var sanne *skip* Innerst inne tror jeg det fortsatt ;) :oops:

I vår familie har vi en liten tømmerhytte i en fjelldal - i Trøndelag - skal se om jeg har bilder derfra. Det var perfekt å ta med seg bøkene på hytta og sitte å lese inn eller ute ved vannet. Da drømte jeg meg helt 100% bort og VAR i Isfolkets Dal..for real :boggle:

Kanskje vi skal gjøre om tråden litt så kan vi poste bilder av steder fra Isfolket ? Har selv besøkt de fleste stedene i Norge og tok masse bilder men tror noen er forsvunnet i datakræsj :bash:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 februari 2019, 20:45 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Har dere mulighet til å forandre overskrifter selv, eller skal jeg bistå?

Villemo (Moderator)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 februari 2019, 08:30 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Villemo Kalebsdotter skrev:
Har dere mulighet til å forandre overskrifter selv, eller skal jeg bistå?

Villemo (Moderator)


Gikk fint å bytte :) Prøvde å svare på mobil i går kveld men fikk ikke svare med den ? Er det en kjent bug ?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 februari 2019, 09:10 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Da begynner jeg å ta for meg Nidarosdomen som er fra mine hjemmetrakter. Har vær på besøk mange ganger å lett etter munken som spøker og gått langs veggen for å føle etter energier fra svunne tider samt bare nytt av den fantastiske arkitekturen. Dette er Norges beste byggverk etter min mening, ikke bare pga at det er så mange forskjellige epoker representert i et og samme byggverk men også for at domen er utrolig å utforske, det er så mange detaljer at ikke en gang et helt liv er nok til å utforske den : :adhiding:

Men dessverre har jeg ingen egne bilder så da må nettet hjelpe meg. Tar også med litt beskrivning om når hver del var bygd siden dette er med tanke på hovedsakelig Silje og hennes tid i Trondheim.

Om du er i Trondheim så er dette kanskje av interesse for en isfolksfan, spis historisk korrekt som Isfolket anno 1537 :

https://www.nidarosdomen.no/musikik-arkitektur-historie/lokaler-i-erkebispeg%C3%A5rden/nidaros-anno-1537

eller fra 1100-tallet:

https://www.nidarosdomen.no/musikik-arkitektur-historie/lokaler-i-erkebispeg%C3%A5rden/pilegrimen

Bygningshistorie i middelalderen

Opprinnelig ble det reist en trekirke, nærmest et kapell, over helgenkongens opprinnelige hvilested (allerede på 1030-tallet). Etter få år ble den erstattet med en lang steinkirke. Av den er det i dag lite eller intet igjen, men fundamenter kan lett identifiseres under gulvnivå.

Mot midten av 1100-tallet begynte byggingen av den kirken som står i dag. Den består av følgende deler:

Langkoret med tårn, 1220–1240
Tverrskipet, 1140–1180
Kapittelhuset, 1170–1180
Oktogonen, 1183–1210
Skipet med Vestfronten, 1248–1320

Bild

Bild
Oktogonen

Bild

Bild

Bild

Langkoret

Bild

Bild


Skipet

Bild

Bild

Tverrskipet

Bild

Bild

Bild


Kapittelhuset

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 februari 2019, 22:43 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Nattskygge skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:
Har dere mulighet til å forandre overskrifter selv, eller skal jeg bistå?

Villemo (Moderator)


Gikk fint å bytte :) Prøvde å svare på mobil i går kveld men fikk ikke svare med den ? Er det en kjent bug ?


Ok,supert. Jeg glemmer alltid hva dere kan selv :) Jeg skal ta bugen videre til bakrommet for det er nytt for meg. Takk for infoen.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 februari 2019, 14:02 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
https://www.google.com/amp/s/maybrittso ... 28/fjols-t
Scroll ned litt for bilder og fortelling om Grunke, Margits hytte m.m. :tkiss:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 februari 2019, 21:58 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Åhh så vackra bilder! Får typ rysningar och blir nostalgisk här på något vis.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 februari 2019, 22:39 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Ah, jeg lengter til Trøndelag når jeg ser bildene dine. :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 augusti 2022, 15:05 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Bild

Har vært i Isfolkets verden et par uker nå ;) , siden den fantastiske fremføringen av Sol av Isfolket på Tronsmoen i Vera. :tkiss: Fant dette bildet på en blogg fra da spelet gikk i Valdres (2008-2011). Tenkte med én gang på blyglassvinduet Silje fikk av Benedikt maler. Det er forresten en rekke fine bilder på den samme bloggen; noen er promobilder fra før urpremieren i 2008 (og noen kanskje fra 2009), med samme Silje og Tengel som i Vera (Evy Kasseth Røsten og Paul-Ottar Haga). :) :tkiss:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012