Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 15:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Drabbade/Utvalda
InläggPostat: 10 januari 2021, 14:57 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 10 januari 2021, 14:48
Inlägg: 1
Hej!

Jag måste börja med att säga att jag är chockad över att den här sidan fortfarande lever :lol: Glatt överraskad!

Nå... fram till min fråga. Jag håller just nu på att framställa ett släktträd över Isfolket. Det finns lite olika detaljer som jag vill inkludera på det, så som om personen var drabbad/utvald. Här stöter vi på mitt problem: Jag läste alla Sagan om Isfolket-böckerna över en period av ungefär två månader när jag var 12. Det var snart 10 år sedan. Mitt minne fallerar, och jag minns liksom inte alla detaljer lol. Jag lånade böckerna av min moster, och äger inte en enda själv, så jag kan inte checka. Och google har då fan inte hjälpt... :ponder2:

Så jag vänder mig till er! Det jag undrar är, är utvalda också drabbade? Eller är det något separat? Sedan undrar jag även om någon har en lista över alla drabbade/utvalda, för det skulle underlätta mitt arbete sjukt mycket!

Tack på förhand! :tkiss:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Drabbade/Utvalda
InläggPostat: 11 januari 2021, 20:39 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Hej! :) jag håller också på att göra släktträd över Isfolket. Jag har en bild på ett snyggt och förklarande släktträd, men är osäker på hur jag infogar. Men kolla den här tråden, där gjorde jag ett försök att lägga upp bilden efter en förfrågan:

viewtopic.php?f=6&t=8555

Gällande skillnaden mellan drabbade och utvalda... det är lite klurigt, det där, att veta säkert vem som är vad. Jag tror det är som så, att de utvalda har ett särskilt uppdrag att utföra. Tarjei Lind var utnämnd att rädda isfolket, men svartänglarna/Lucifer tvivlade på att han var kapabel, så de dolde hans krafter för alla, inklusive honom själv. Många hundra år senare fick Nataniel Gard den uppgiften i Tarjeis ställe. Villemo, Dominic och Niklas var utvalda till att omvända Ulvhedin till att bli en ny Tengel den gode (Dominic behövdes för att kunna spåra/hitta Ulvhedin genom sin förmåga att känna andra människors tankar/känslor/sinnesintryck, Niklas var där för att hela Ulvhedins sår och Villemo för att... betvinga hans ondska? plantera nya, goda tankar i honom). Shira var utvald att ta sig till godhetens källa, med många svåra prövningar för både kropp och själ. Etc.

Men t ex Heike benämns ju vara en drabbad, trots att han utförde många stordåd för Isfolkets räkning. Räddade Vinga från svält och misär i skogen, fick tillbaka Gråstensholm och Elistrand, hejdade Tula från att frammana onde Tengel, räddade Eskil och hela bunten i Eldafjord från gamle Jolins gengångare. Visserligen fick han hjälp från Vinga, förfäder, advokat Menger och så... men i alla fall!
Någon sa, i någon bok: "De blev utvalda för sin själsliga finhets skull". Jag tycker det är mycket mer imponerande att med alla odds emot sig ända från sin födelse, kunna kämpa sig fram mot andra människors ondska och även sina inre demoner, och bli en god och omsorgsfull människa, än att vara född med en massa fina egenskaper redan från början (och därtill ha ett normalt utseende; inga av de på förhand utvalda har några missbildningar eller så)

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Drabbade/Utvalda
InläggPostat: 11 januari 2021, 21:17 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Jag tror jag kan minnas alla utvalda och drabbade utantill... får se hur det går! tar det i födelseordning.

Tan-Ghil/Tengel den Onde-Ond drabbad

Ghil den grymme - Ond drabbad

Vintersorg - Ond drabbad (Tan-Ghil's son i Taran-gai)

Dida - God drabbad

Kat - Ond drabbad (Vintersorgs son)

Olaves Krestiernsönn - Ond drabbad

Kat-Ghil - Ond drabbad (Kat's son)

Targenor - God drabbad

Guro - Ond drabbad

Sigleik - God drabbad

Ingegerd - Ond drabbad

Halkatla - God drabbad (omvändes efter sin livstid av Tova som är en av hennes reinkarnationer)

Paulus - Ond drabbad

Jahas - God drabbad

Estrid - God drabbad

Torbjörg(kallad Tobba) - Ond drabbad

Vega - Ond drabbad

Hanna - Ond drabbad

Grimar - Ond drabbad

Tengel den gode - God drabbad

Sol Angelica - God drabbad

Torgeir(mer känd som Tarjei) - Utvald

Trond - God drabbad

Ondskans öga - Ond drabbad

(Gabriellas och Kalebs första dotter, till utseendet
hårt drabbad, dog dock strax efter födseln)

Dominic Lind - Utvald

Niklas Lind - Utvald

Villemo Kalebsdotter - Utvald

Ulvhedin Paladin - God drabbad

Ingrid Lind - God drabbad

Shira - Utvald

Mar - God drabbad

(nu minns jag inte säkert från minnet längre så härifrån kikar jag på släktträdet i en annan flik)

Sölve Lind - Ond drabbad

Heike Lind - God drabbad

Tula Backe - God drabbad

(Christer Grip/Havgrim och Kajsas andra barn, en
drabbad son, dödas efter födseln av barnmorskan)

Saga Simon - Utvald

(Marco - Utvald?)

Ulvar - Ond drabbad

Benedikte Lind - God drabbad

Erling Skogsrud - Ond drabbad

(Petra Olsdatters andra dotter,
drabbad och dödfödd)

Nataniel Gard - Utvald

Ellen Skogsrud - Utvald

Tova Brink - God drabbad

Så! Det fanns några fler drabbade, onda som goda, i Taran-gai, men eftersom jag inte läst Demonernas fjäll nyligen där de tar upp släktträdet bland annat, vet jag inte säkert i vilka generationer de är födda. men nämner de jag minns i alla fall:

Onda drabbade:
Skräcken
Ondskans öga

Goda drabbade:
Hiir (man),
Stjärnan-som-lossnade-och-flög-över-himlen(förkortas till Stjärna) (kvinna) ,
Gawar(man) och
Han-som-blev-född-i-dörren (man).

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012