Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svensk/norsk översättning
InläggPostat: 16 oktober 2018, 18:52 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 15 oktober 2010, 11:31
Inlägg: 5
Är det någon som vet vilken som kom först, den svenska eller den norska översättningen?

Har bara läst de svenska böckerna, och där är ingen översättare angiven, så verkar som om Margit översatte själv? Eller skrev direkt på svenska, har alltid trott att den norska versionen kom först av någon anledning.

Ifall den norska kom senare, var det Margit själv som översatte den då eller någon annan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 oktober 2018, 19:39 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Den norske kom først. Margit snakket svensk og tenkte på norsk. Hvem som oversatte må du se foran i de svenske bøkene :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 oktober 2018, 07:22 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 15 oktober 2010, 11:31
Inlägg: 5
Tack!

Du verkar ha rätt. Om man ser på publiceringsdatumen så verkar det som om den norska upplagan kom ut först för ett antal böcker. Syns ej för alla då endast året är angivet. Och jag kollade upp de norska datumen på internet så kanske inte helt tillförlitliga!

Har lusläst framsidorna (och innansidorna) på flera svenska böcker, men ej hittat nån extra översättare. Så Margit själv då tydligen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 november 2018, 23:28 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 2 november 2018, 09:21
Inlägg: 3
Ort: Demonernas fjäll
Jag läste på wikipedia att orginalspråket var svenska men den sidan är ju inte helt pålitlig, så norska är nog mer troligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 november 2018, 13:39 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
De fleste bøkene ble utgitt i Norge først og så i Sverige og andre land. Men de ble opprinnelig skrevet på svensk (i alle fall de aller fleste av dem). Margit forteller følgende i Kjære Margit!, s. 131:
Citat:
Jeg skriver på svensk, har forsøkt meg på norsk, men får manuset tilbake med et: "Vær så snill, skriv på svensk!" Så bøkene mine blir oversatt til norsk, men også vasket til svensk, jeg er nok litt språkløs blitt. Men det kan bli mange morsomme oversettelser. Som når "Att gå til sängs med en man, är för mig en sakral gärning" ble til en skral gjerning. Eller kolpenna (på 1500-tallet) ble på dansk kuglepen.


Én bok har faktisk Margit oversatt selv (ifølge Nasjonalbiblioteket), nemlig De tre frierne, den aller første romanen hun fikk utgitt. Men om hun skrev den på svensk og oversatte den til norsk, eller motsatt, vet jeg ikke. Grav under høstløv har norsk originaltittel, men om det betyr at den opprinnelig ble skrevet på norsk, vet jeg heller ikke.

Det er forresten den ene broren hennes som har foretatt den svenske språkvasken. Kanskje en forklaring på hvorfor så mange svorske uttrykk likevel har sneket seg med i de svenske bøkene? ;) Familien bodde jo i Norge de første årene, selv om barna hadde skolegangen sin i Sverige.

Margit har opp gjennom årene hatt en rekke norske oversettere, men den som kanskje har oversatt flest bøker (i alle fall av Isfolket, men også andre serier og enkeltstående bøker) er Bente Meidell. Margrethe Lien har oversatt Trollbundet, minst én annen isfolksbok (Avgrunnen) og én eller flere av de andre tidlige bøkene. Lise Galaasen har oversatt Lengsel og flere av de tidlige romanene. I tillegg har det vært rundt et dusin andre oversettere, men jeg har ikke alle navnene i hodet.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012