Sagan om Isfolket
http://shailina.se/Isfolket/

Margit's notater
http://shailina.se/Isfolket/viewtopic.php?f=6&t=8464
Sida 1 av 1

Författare:  Nattskygge [ 4 oktober 2018, 09:22 ]
Inläggsrubrik:  Margit's notater

Dere som har sett Jubileums-DVD'en om Margit husker kanskje at hun forteller om sine notater.
Det fikk meg til å lure på om mange av hennes ideér kanskje ikke ble med i bøkene men muligens fortsatt eksisterer. Kanskje ligger det små historier om Sol og de andre som det aldri ble noe av, spesielt fra de første bøkene pga at Isfolket ble så mye lengre enn planlagt.
Jeg håper virkelig at alle notatene hennes fortsatt finnes og at de etterhvert blir donert til Nasjonalbiblioteket eller lignende. Hadde vært veldig spennende å lese !

Författare:  Nattskygge [ 14 februari 2019, 11:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Margit's notater

Hah ! Bevis..på en måte. Leste en intervju med Marit der hun sier at hele to sider fra Tula sin bok ble sensurert og FJERNET !

"When I started to write this saga, the publisher said I must have sex in there," she says, her blue eyes glittering. "With the first book, I was blushing as I typed. Then, when I came to book number 25, they had to censor it! They had to take two pages away."

Hyl ! :shock: Hvor er alt vi ikke fikk lese :confused: Om Margits familie ser dette - Vi vil lese hennes notater, pleeeeease :flower2:


https://www.theguardian.com/books/2008/ ... tion.women

Författare:  Villemo Kalebsdotter [ 14 februari 2019, 23:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Margit's notater

Mange brev og notater ble brent da hun flytta den siste gangen til Sverige. Veit ikke hvor mye det innebefatta.

Författare:  Silje Arngrimsdatter [ 11 maj 2024, 00:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Margit's notater

Margits private arkiv ble gitt til Nasjonalbiblioteket i 2019. :hdance2: Husker ikke hvor mange hyllemeter det var på, men det var ganske mange. En rekke skatter der, som originalmanuskripter og lignende. :tkiss:

Onsdag 15. mai blir det arrangert et fagseminar om henne på Nasjonalbiblioteket i anledning av at det 23. april var 100 år siden hun ble født. Seminaret er åpent for alle, og skal visstnok også direktestrømmes. For mer informasjon, se: https://www.nb.no/hva-skjer/margit-sandemo-fantasydronning-og-kulturpersonlighet/. Tror det blir ganske interessant! :tkiss:

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/